تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۱
۲
۱
plusresetminus
رئیس اورژانس کرمان با توصیه‌هایی به شهروندان کرمانی خواستار برگزاری چهارشنبه‌سوری بدون حادثه در استان شد.
توصیه‌های رئیس اورژانس کرمان به مردم در چهارشنبه پایان سال
سیدمحمد صابری رئیس اورژانس کرمان در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» گفت: مراسم چهارشنبه آخر سال سنت دیرینه‌ای است که در این شب نوجوانان و جوانان برنامه‌هایی برای خودشان دارند و عمده آن‌ها هم آتش‌بازی است در قدیم رسم و سنت بوده است که آتشی را برپا می‌کردند و از روی آتش می‌پریدند و در شهرها و استان‌های کشور پهناورمان ایران مراسمات ویژه و خاص خودشان را هم داشتند در بعضی از کشورهای دیگر مثل افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و ترکیه نیز این مراسم برگزار می‌شود و به هیچ دین و آیین و مذهبی هم ارتباطی ندارد مراسم سنتی است که ایرانیان مقیم خارج از کشور هم این مراسم را برگزار می کنند.

وی افزود: جوانان و نوجوانان انرژی دارند و باید این انرژی آن‌ها تخلیه شود و دوست دارند مراسم شاد و مفرحی را برگزار کنند ما باید سعی کنیم جوانان و نوجوانان را کمک کنیم این مراسم را به صورت ایمن برگزار کنند؛ بنابراین توصیه ما به خانواده‌ها این است که هرگز و به هیچ وجه و به طور کامل جوانان و نوجوانان را از برگزاری این مراسم منع  نکنند چرا که این منع باعث می‌شود که دور از چشم بزرگترها و خانواده‌ها دست به اقدام خطرناک و حرکات و رفتار پرخطر بزنند، بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم نوجوانان و جوانان خودشان را همراهی کنند و رفتارهای آن‌ها را مدیریت کنند تا در روزهای پایانی سال کام هیچ خانواده‌ای تلخ نشود و بهار را با خوبی و خوشی برگزار کنیم.

رئیس اورژانس کرمان گفت: باید  پول توجیبی کودکان و نوجوان را مدیریت کنند و مراقب رفتار کودکان و نوجوانان باشند که با چه کسانی در رفت و آمد هستند مخصوصاً امسال قدری متفاوت است اتفاقاتی که در طول سال در سطح  کشور افتاد بنابراین ممکن است افرادی از این قضیه سوءاستفاده کنند باید مراقب باشیم که جوانان و نوجوانان با چه افرادی در جامعه در روزهای پایانی سال در حال رفت و آمد هستند.

وی افزود: به هر حال اگر قرار است مراسم برگزار شود سعی کنند مناسب باشد و یک آتش کوچکی را برپا کنند و از روی آتش بپرند؛ بهتر است از بعضی مواد مانند کارتون، خس و خاشاک، چوب و شاخ و برگ درختان که آتش را شعله ور می کند استفاده نشود و از ریختن بنزین، نفت و الکل روی آتش که شعله زیادی ایجاد می کند استفاده نشود قدری چوب معمولی یا هیزم معمولی که شعله آتش زیادی نداشته باشد آتش کوچکی را برپا کنند و  مراسم شاد خودشان را محله‌محور برگزار کنند.

صابری تصریح کرد: در بعضی فضاها نباید هرگز آتش برپا کرد بهتر است ما آتش را در پشت بام منازل، حیاط منازل و روی تراس منازل و معابر تنگ آتش برپا نکنیم از برپایی آتش در نزدیکی پست‌های برق، پست‌های گاز، نزدیکی خودروها و وسایل نقلیه خودداری کنیم رانندگان وسایل نقلیه سعی کنند این چند روز از پارک خودروی خودشان به ویژه در معابر تنگ خودداری کنند.

وی تاکید کرد: از انداختن بعضی اشیا مثل قوطی‌های اسپری‌های خوشبو کننده، آمپول‌ها و ویال‌های دارویی در آتش خودداری شود چون با ترکیدن آن‌ها در آتش انفجار صورت می‌گیرد و آتش، خاکستر آتش را به اطراف پرتاب می‌کنند و به افرادی که دور آتش جمع شدند آسیب می‌رسانند.

رئیس اورژانس کرمان توصیه کرد: مردم از استفاده از مواد محترقه و منفجره خودداری کنند و اگر قرار است استفاده کنند موادی مانند فشفشه‌ها و ترقه‌ها از اماکن معتبر و مجوزدار تهیه شود.

وی ادامه داد:دراین روزها مواظب کودکانمان باشیم؛ ممکن است در دور از چشم پدر و مادر از مواد محترقه نگهداری کنند رفتار آن‌ها را اگر در انباری، راه پله‌ها، زیر زمین و پشت‌بام می‌روند مواظبت کنند تا این وسایل را دور از چشم پدر و مادرها مخفی نکنند و در جیب و کیفشان مواد محترقه و ترقه نگهداری نکنند.

صابری افزود: مواد و لوازمی مثل فشفشه و ترقه در جاهای خنک نگهداری شود و از نگهداری آن‌ها در جاهای گرم مانند نزدیک بخاری و در معرض نور شدید آفتاب خودداری کنند.

رئیس اورژانس کرمان گفت: در طی این سال‌ها بیشترین آسیب و مصدومی‌های افرادی بودند که در حال ساخت و تهیه  مواد محترقه و منفجره دست ساز بودند که قطع عضو و آسیب به چشم از مهمترین صدمات است.

وی افزود: به هر حال اگر فردی آسیب دید بهتر است خونسردی خومان را حفظ کنیم و با دستگاه‌های امدادی تماس بگیریم اگر مصدوم داشتیم با اورژانس ۱۱۵ اگر آتش وجود داشت و احتیاج به خاموش کردن آتش بود تماس با ۱۲۵ را فراموش نکنیم و اگر مصدومی داشتیم زمان تماس با اورژانس ۱۱۵ مشاوره تلفنی لازم را دریافت کرده و با حفظ خونسردی می‌توانیم کمک‌های خیلی خوبی به آن مصدوم بدهیم  و اگر در ادامه مصدوم نیاز به انتقال به بیمارستان داشت اگر آمبولانس نیاز بود آمبولانس اعزام می‌شود اگر هم آمبولانس نیاز نبود خودشان به مراکز بهداشتی و درمانی انتقال می‌دهند.

صابری ادامه داد: اگر عضوی آسیب دیده بود سعی کنید بر روی عضوی که دچار سوختگی شده از مالیدن چیزهایی مثل خمیر دندان سیب زمینی رنده شده که گاهاً رایج است خودداری کنید عضو دچار سوختگی و آسیب دیده را سعی کنید فقط با آب خنک بشویید و از شدت آسیب بکاهید مصدوم اگر لباس بر تن دارد لباس را بیرون بیاورد اگر زیورآلات مثل النگو و انگشتر دارد اینها را بیرون بیاورد تا دچار تورم نشود و مشکل را حادتر نکند و اگر لباس فرد سوخته و به ناحیه سوخته چسبیده بود آن قسمت را جدا نکنید اطرافش را با قیچی چیده و لباس را بیرون بیاورید و اگر سوختگی و آسیب به ناحیه چشم است هیچ چیز را داخل چشم استفاده نکنیم فقط با آب تمیز و خنک شستشو داده شود و فرد را به مراکز درمانی برسانیم و یا اورژانس را خبر کنید که اورژانس اقدامات لازم را انجام بدهد.

رئیس اورژانس کرمان اظهار داشت: باز هم تاکید می‌کنم اگر قرار است این مراسم را برگزار کنیم بهتر است رعایت بعضی موارد را داشته باشیم فردی که از روی آتش می‌پرد بهتر است لباس گشاد به تن نداشته باشد و لباس خیلی تنگ هم به تن نداشته باشند با شلوار تنگ نمی‌توانند از روی آتش بپرند ممکن است حادثه ایجاد کنند و خانم‌ها با چادر از روی آتش نپرند، بهتر است محافظ چشم و عینک استفاده کنند.

وی افزود: از پاشیدن خاکستر آتش و ذرات آتش به چشم خودداری شود هرگز آتش فشفشه و ترقه را به سوی دوستانمان که در آن محیط هستند پرتاب نکنیم هرگز آتش، ترقه، فشفشه را به داخل درختان، حیاط منازل، پشت بام‌ها و داخل تراس‌ها پرتاب نکنیم و از داخل منازل تراس و پشت بام آتش و فشفشه و ترقه داخل کوچه و معابر پرتاب نکنیم.

صابری تصریح کرد: افرادی که بیماری‌های قلبی یا حساسیت‌های تنفسی دارند، همچنین خانم‌های باردار در مسیرها و معابر و جاهایی که مراسم  برگزار می‌شود حاضر نشوند.


وی افزود: همکاران ما در کلیه بیمارستان ها و اورژانس‌های بیمارستان‌ها پذیرای مصدومین احتمالی این روزها هستند؛ در شهر کرمان که اورژانس تخصصی سوختگی و چشم در بیمارستان شفا است اگر مصدومی دچار سوختگی یا آسیب چشمی شده باشد بهتر است به این بیمارستان مراجعه کند.

صابری تصریح کرد: خوشبختانه مردم فهیم استان کرمان با اطلاع رسانی که انجام می‌دهند از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما وضعیت بسیار خوبی در سال‌های گذشته نسبت به آمار کشوری داشتند.

وی افزود: در سال‌های گذشته در استان کرمان فوتی نداشتیم، نقص عضو هم در پنج و شش سال گذشته وجود نداشت؛ اما در سال ۹۷ ۱۵ مورد مصدوم داشتیم در سال ۹۸ یک مورد مصدوم داشتیم و در سال ۱۴،۹۹مورد مصدوم و در سال ۱۴۰۰، ۶ مورد مصدوم بود که این مصدومین هم اکثرا از مصدومین جزئی سوختگی‌های سطحی بودند که اکثرا ظرف چند ساعتی پاسمان و درمان شدند و از بیمارستان مرخص شدند.

رئیس اورژانس کرمان بیان کرد: امیدوارم امسال هم در استان با رعایت مسائل ایمنی سال خوبی را آغاز کنیم و هیچ خانواده‌ای خدای نکرده داغدار عزیزش نشود و یا عزیزش آسیب جدی نبیند.

انتهای خبر/ حاتمی https://armanekerman.ir/vdcbgfb8srhbf5p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مطالب عالی بود
آخرین عناوین