تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۰
۰
plusresetminus
در حالی که لاوان با ۲۶۰ کارگر در سال ۹۷ در اوج قله اقتدار ایستاده بود با یک مناقشه در جایگاهی قرار گرفته که تصرف کننده مدعی اشتغال برای ۲۰۰ نفر است.
مناقشه‌ای که تنها یک واحد تولیدی خودکفا و توانمند را از جرگه تولید باز داشت
به گزارش سرویس اقتصادی «راه آرمان» شرکت دانش بنیانی که رتبه برتر جشنواره امتنان و صنعت‌گری را در عرصه صادرات کسب کرده بود از سال ۱۳۹۷ به یکباره دچار مشکلاتی که از سوی استانداری وقت امنیتی نامیده شد روبه زوال و تعطیلی رفت و حتی موجب اعتراض کارگران در خصوص عدم پرداخت حقوق و دستمزدی که ۹ ماه از آن می‌گذشت، شد.

در آن دوران دبیر اقتصادی راه آرمان پا به پای این واحد تولیدی بارها اخباری را در عدم حمایت از صنایع منتشر کرد اما مسئولان وقت حتی به خود اجازه ندادند تا مشکلات آن را بررسی کنند چه برسد به احیای دوباره این واحد تولیدی که مهر دانش بنیانی داشت، اما لاوان چه تولید می‌کرد که یکباره رو به مهری نهاد و از جرگه تولید عقب ماند.

شرکت لاوان تابلو در سال ۱۳۸۲ با تفکراتی نوین و مبتنی بر جدیدترین روش‌های روز دنیا و تحت استانداردهای معتبر بین المللی و داخلی و اهتمام به دو اصل ارتقاء کیفیت و کسب رضایت مشتری با هسته مهندسی کارآمد در زمینه طراحی و تولید انواع تابلوهای فشار ضعیف و فشار متوسط در مدل‌هاي فیکس و کشویی و تابلوهای پروسس و کنترل پا به عرصه صنعت برق کشور گذاشت.

و در سال‌های فعالیت خود با کسب استانداردهای محصول و سیستم، آموزش مستمر، بهره گیری از بهترین تکنولوژی‌هاي روز دنیا، خلاقیت، تلاش و همدلی مدیران، کارشناسان و کارکنان یکی از موفق‌ترین الگوهاي جهانی یعنی ISO۹۰۰۱-۲۰۰۸ را در شرکت پیاده‌سازی نموده و موفق به اخذ تایپ تست محصولات LV و MV از لابراتوار Veiki VNL مجارستان شد.

شرکت لاوان تابلو با شناخت و درک صحیح خلاءهای موجود تصمیم گرفت تا با استفاده از تجربیات خود وارد عرصه‌های جدیدی شده و توانمندی‌های خود را در این عرصه‌ها به نمایش بگذارد که این تصمیمات در سال ۱۳۸۹ منجر به تشکیل گروه صنعتی لاوان گردید.

شرکت دانش بنیان لاوان که از سال ۸۲ با یک زمین خالی و چند جوان نخبه آغاز به کار کرد،اکنون به گروه صنعتی لاوان بدل شده که با یک مجموعه عظیم در عرصه برق حرف‌ها برای گفتن داشت اما اکنون برای خاک خوردن دستگاه‌هایش و تعدیلی کارگرانش که هر کدام متخصصانی بوده‌اند در عرصه نخبگانی خودشان تنها آهی برای مدیرانش بر جای گذاشته است.

کشور ایران انبوهی از نخبگانی دارد که دل در گرو پیشرفت  این آب و خاک دارند، علم و عمل را با هم یکی ساخته و خاک تولید را بر جبین خود گذارده و وضوی عشق در سختی‌های تولید گرفته و بار رشد و توسعه را بر دوش گذارده‌اند.

اگر از شرکت های‌دانش بنیان که پایه و اساس آن علم و تخصص، فکر نخبگانی، اندیشه و خلاقیت جوانی و ایمان و تعهد است، بگذریم دیگر جز مصرف کننده بودن صرف کاری نداریم و چشممان باید به نفتی باشد که در روزگاری چشمه آن خشک شود و ما محتاج‌تر از گذشته در برزخ بی‌تدبیریمان گرفتار شویم.

گروه صنعتی لاوان حجم عظیمی از تلاش گروه نخبگان و متخصصینی است که اکنون جز نگاه حسرت کاری نمی‌توانند انجام دهند ای کاش می‌توانستیم بالی برای پرواز دوباره‌اش باشیم و به اوج نشستنش را دوباره مشاهده کنیم .

مدیران این مجموعه چنان از عدم توجه مسئولان ناامید و رنجیده‌اند که حتی حاضر به بیان مشکلاتشان نیستند و تنها به یک جمله اکتفا کردند و آن این است که: گروه صنعتی لاوان هیچ مشکلی برای فروش ندارد و اگر مشکلات نقدینگی‌اش حل شود برای به اوج رسیدن تنها یک بازه زمانی ۶ ماهه را بعد از تزریق نقدینگی نیاز دارد، تا دوباره جانی بگیرد.

همین امر سبب شد تا موضوع را به سازمان قضایی استان اطلاع داده و پیگیر رفع مشکلات لاوان باشیم.

۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ حجت الاسلام حمیدی رییس قوه قضایه استان در راستای رفع موانع تولید از برگزاری نشستی سه جانبه به راه آرمان خبر داد و گفت: نشست مشترک سه جانبه با حضور نماینده اتاق بازرگانی، نماینده شرکت دانش بنیان لاوان و موسسه اعتباری مربوطه برگزار شده که مصوب شد تا  بعد از بررسی پرونده، نتیجه به دستگاه قضایی اعلام شود تا برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات این شرکت برای از سرگیری فعالیت دوباره انجام شود.

اما بعد از گذشت شش ماه از این خبر متوجه شدیم که نه تنها مشکلی رفع نشده بلکه مخاصمه حقوقی گروه صنعتی لاوان منجر به تعطیلی این واحد تولیدی با همان حداقل نیرو شده است، بنابر این دوباره موضوع را در نشست خبری پایان سال حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رییس کل دادگستری استان کرمان که با اصحاب رسانه برگزار شده بود، مطرح و پیگیری کردیم.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رییس کل دادگستری استان کرمان در پاسخ به خبرنگار اقتصادی راه آرمان مبنی بر آخرین وضعیت پیگیری پرونده گروه صنعیت لاوان تابلو، عنوان کرد: برای رفع مشکلات لاوان جلسات متعددی برگزار  و مصوباتی هم بعد از این نشست‌ها صادر شده است  و در حال حاضر اتاق بازرگانی کرمان را مامور کرده‌ایم تا مشکلات را به صورت ریشه‌ای بررسی و برای آن راه حل پیدا کند.

وی ادامه داد: روز گذشته جلسه‌ای برگزار شد و اتاق بازرگانی را که مامور کرده بودیم تا اختلاف بین این شرکت و افرادی که مدعی احقاق حق هستند و منجر به شکایت رسمی در نهادهای قضایی شده است را حل و رفع کنند که این موضوع  از مصوبات قبلی بود ، ما فقط من‌باب پییگری دوباره و حصول از نتیجه آن را بررسی کردیم.

حمیدی تاکید کرد: بعد از نظریات کارشناسی که صورت گرفت، یکی از متخلفین شناسایی و منجر به بازداشت وی شد که مقرر شد تا این فرد با تمهیداتی که اندیشیده شده بود از بازداشت خارج شود و لاوان هم که نزدیک به ۲۰ روز است به صورت کامل تعطیل شده  را طبق اصول قضایی بررسی و مشکل را هم حل کنیم و  امیدواریم که در ابتدای سال آینده منجر به بازگشایی دوباره این واحد صنعتی شود.

رئیس کل دادگستری کرمان اذعان کرد: این واحد تولیدی برخی از مشکلاتش مدیریتی و برخی فنی است و شرکتی که در یک سوی دعوا و متعلق به صالحین است و لاوان تابلو را نیز تصرف کرده است، مدعی است که زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را دراین واحد فراهم خواهد کرد که عددی ۵ برابری نسبت به وضعیت فعلی این واحد تولیدی است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که این واحد تولیدی همچنان در گردونه تولید باقی بماند و مشکلات این واحد تولیدی در هر دو سطح مدیریتی و فنی حل و رفع شود.

گرچه سخنان رئییس کل دادگستری کرمان نوید بخش بود اما گروه صنعتی لاوان با ۲۶۰ کارگر تحصیل کرده و نخبه در تامین زیر ساخت‌های کشورهای جنگ زده با قدرت و توان جلو می‌رفت که به یکباره از گردونه تولید خارج شد و بعد از گذشت ۵ سال تازه شرکتی که خودش عامل به زمین خوردن این واحد است، مدعی شده زمینه اشتغال برای ۲۰۰ نفر را فراهم می‌کند؟ حتی کمتر از عدد واقعی آن قبل از مناقشه، حال باید دید حق یک شرکت دانش بنیان که حتی مدیرانش خانه  و زندگی خود را برای فروش گذاشتند تا شرکت پایدار بماند چطور ادا می‌شود.

 اما آنچه برای ما مبهم است این است که چرا شرکت‌هایی که محصولات دانش بنیان دارند و عملا خودکفا و برخواسته از تفکر جوانان ایرانی هستند، باید بیشتر دچار این مشکلات گردند؟ به نظر می‌آید پروژه نفوذ در واحد های تولیدی برای به زمین زدن اقتصاد جدی‌تر از قبل کار می‌کند که  حفظ این سنگر نیازمند جهادی اکبر، نه فقط برای تولید کنندگان بلکه برای مسئولان دستگاه‌های اجرایی،قضایی و ... است.

تولید دانش بنیانی در سایه قوی شدن اقتصاد نیازمند بازنگری جدی در نوع رفتارهای اقتصادی مسئولان است که باید با نظریه کارشناسی غل و زنجیر را از پای تولید کنندگان در شرکت‌های دانش بنیان باز کنند و بروکراسی های اداری را برای رونق تولید حذف و حتی سهل کنند.

انتهای خبر/ طهماسبی


  https://armanekerman.ir/vdccs1qsp2bq1i8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین