تاریخ انتشار :شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۴
۰
plusresetminus
مسیر میدکو در توسعه فولاد استان کرمان؛

۴۰ پروژه توسعه‌ای طی ۱۴ سال در میدکو به پایان رسیده است

در حالی که تحریم‌ها و اکثر سوء مدیریت‌ها در کشور بلای جان تولید شده‌اند شرکت مادر تخصصی هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه معروف به میدکو گام‌های درخشانی برداشته است.
۴۰ پروژه توسعه‌ای طی ۱۴ سال در میدکو به پایان رسیده است

به گزارش سرویس اقتصادی «راه آرمان» استان کرمان به واسطه وجود معادن بزرگ سنگ آهن در افق ششم توسعه به دنبال فولادی شدن استان گام برداشته است که در این مسیر شرکت مادر تخصصی میدکو با 10 کارخانه فولادی وابسته و در اختیار داشتن دو معدن سنگ اهن جلال آباد و ذغاسنگ خمرود توانسته است اقدامات مهمی را در استان بردارد و برای رسیدن به چشم انداز توسعه فولادی گام بردارد.


یکی از بزرگترین مجتع های صنعتی استان کارخانجات فولاد زرند ایرانیان است که اشتغال زیادی را برای استان نیز ایجاد کرده است، در خصوص فولاد زرند با مدیر عامل میدکو به سخن نشستیم.

بیش از ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم در گروه صنعتی میدکو اشتغال دارند


علی اصغر پورمند در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان در خصوص عملکرد فولاد زرندایرانیان گفت: شرکت  زرند ایرانیان (ZISCO) با بیش از ۱۰ کارخانه­ بزرگ صنعتی به عنوان بزرگترین مجموعه­ شرکت­‌های هلدینگ توسعه­ معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (MIDHCO) است که در آبان ماه سال ۱۳۸۷ تاسیس شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)  گفت: رویکرد شرکت فولاد زرند ایرانیان توجه ویژه به ارزش افزوده تولید فولاد از طریق تکمیل زنجیره فرآوری آهن و تولید فولاد است.

وی افزود: کارخانه فولاد زرند ایرانیان بیش از ۳۰ میلیون تن تولید‌ فولاد مجموعه صنعتی و زنجیره فولادسازی زرند است که افزایش تولید آن تا ۵۰ میلیون تن را در دست بررسی دارد.

پورمند تاکید کرد: مجموعه میانگین سنی کارکنان این کارخانه ۳۳ سال است، و بیش از ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم در مجموعه و ۴۰۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در مجموعه میدکو اشتغال دارند.

مدیر عامل میدکو به پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میدکو‌ در طی ۱۴ سال اشاره کرد و گفت: ۴۰ پروژه طی ۱۴ سال به اتمام رسیده است.

وی افزود: ۴۰ پروژه بزرگ شرکت میدکو‌ در شرایط سخت تحریم به بهره‌برداری رسیده است، فولاد، مس و منیزیم سه فلز مورد استفاده در کارخانجات میدکو است که هر سه محصول برای کشور جزو محصولات استراتژیک هستند.

بر اساس این گزارش شرکت فولاد زرند ایرانیان در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسید و با سرمایه‌گذاری شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) احداث شد.

برای کسب جزییات بیشتر با مدیر عامل مجتمع فولادزرند ایرانیان به گفتگو نشستیم .

ماشاءالله سهراب نژاد در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان  عنوان کرد: سال نو پیوند دیروز است به خاطره‌ها. خاطراتی که تجربه می‌شوند برای فردا، درس می‌شوند برای آینده، نوروز فرصتی‌ست تا با نگاه به گذشته، آینده را ترسیم کنیم و گام‌هایمان را برای رسیدن به آن استوارتر برداریم.

مدیر عامل مجتمع فولادزرند ایرانیان طرح‌های توسعه در این مجتمع صنعتی را نام برد و گفت : زنجیره‌ه­ای تولید از معدن سنگ آهن جلال آباد آغاز و با فرآوری و تبدیل آن به محصولات میانی فولاد، در نهایت به تولید فولاد به روش کوره بلند با ظرفیتی به میزان ۱.۵ میلیون تن در سال می­‌رسد.

مدیر عامل مجتمع فولادزرند ایرانیان ادامه داد: این شرکت دارای کارخانه‌‌های کنسانتره سنگ آهن، کارخانه گندله سازی سنگ آهن، معدن سنگ آهن جلال آباد، مجتمع‌های کک‌ سازی ۱ و ۲ و پالایشگاه‌ ها، معادن ذغال سنگ خمرود و مجتمع فولاد است و از ویژگی‌‌های بارز این مجتمع نیز استفاده از سیستم  CDQ برای خنک کردن کک است که سیستمی کاملا زیست محیطی است.

وی افزود: این واحد صنعتی طرح های توسعه زیادی را در سال گذشته کلنگ زنی کرده است و پیشرفت های زیادی داشته اند، مانند طرح دیواترینگ(Dewatering) که در اسفند ماه سال ۹۸ کلنگ زنی شده است و هدف آن استحصال آب از باطله کنسانتره، بازگشت مجدد آب به فرایند تولید و در نتیجه کاهش چشم‌گیر مصرف آب است که بیش از ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال جدید به بهره برداری خواهد رسید.

سهراب نژاد به طرح درایر (dryer) اشاره کرد و گفت: این پروژه ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با اجرای این طرح  رطوبت کنسانتره ورودی به کارخانه گندله سازی کاهش پیدا کرده و  کمیت و کیفیت گندله افزایش پیدا می کند که این طرح نیز در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل مجمتمع فولاد زرند ایرانیان به تکمیل پروژه پیش تصفیه خانه اشاره کرد و افزود: این پروژه با هدف تصفیه بیولوژیکی پساب فاضلاب به میزان ۱۶۰۰ مترمکعب بر ساعت جهت تامین پایدار آب خام ورودی به مجتمع فولادسازی طراحی شده است که در سال جاری به بهره برداری می رسد.

افتتاح پروژه ریلی زیسکو برای اتصال فولاد زرند به معدن سنگ آهن در سال جاری

وی از تکمیل پروژه خط ریلی زیسکو خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه، مجتمع های شرکت زیسکو، با خط های اتصالی به طول تقریبی ۱۷ و ۲۸ کیلومتر از معدن جلال آباد به ایستگاه جلال آباد و از مجتمع فولاد به خط آهن زرند متصل می‌شوند که ضمن کاهش هزینه های حمل و نقل سرعت تولید را نیز افزایش می دهد.

سهراب نژاد در پایان به سه طرح استحصال مس، توسعه پالایشگاه و خط انتقال کک اشاره کرد و گفت: این سه طرح هنوز در مراحل ۲ تا ۱۵ درصدی پیشرفت هستند و برنامه ما در سال جاری تکمیل این پروژه هاست.

مدیر عامل فولاد زرند ایرانیان در پایان به برگزاری اولین تور صنعتی تولید کنندگان تخصصی بومی استان در خصوص ساخت قطعات و خدمات پایین دستی اشاره کرد و گفت: این طرح با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی بود تا در راستای توانمندسازی صنایع پایین دستی و ساخت تولیدات بومی گام مهمی برداشته شود.


انتهای خبر/ طهماسبی

https://armanekerman.ir/vdcb0fb89rhbf5p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین