تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۱
۰
plusresetminus
از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شهرستان منوجان می‌توان به بقعه متبرکه امامزاده فضل ابن عباس(ع)، قلعه تاریخی، روستای زیبای کندر، باغ زیبای روضه ارم اشاره کرد.
از امامزاده فضل‌ابن عباس(ع) و روستای گردشگری کَندر تا صنایع دستی ناشناخته
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» از جاذبه‌های گردشگری منو جان می‌توان به بقعه متبرکه فضل ابن عباس(ع)، باغ زیبای روضه‌ ارم، قلعه تاریخی و....اشاره کرد که در ادامه با این مکان‌های دیدنی آشنا می‌شوید.


بقعه متبرکه فضل ابن عباس(ع)

یکی از بقعه‌های متبرکه و جاذبه‌های گردشگری در شهرستان منوجان، بارگاه امامزاده فضل ابن عباس است در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی منوجان و در ۱۶ کیلومتری روستای چاه حسن (دشت عباس ) شهرستان منوجان واقع‌شده است.این زیارت مشتاقان زیادی را هرروزه به‌خصوص روزهای پنجشنبه و جمعه به خود جلب کرده و از خصوصیات این مکان متبرکه طبیعت و آب‌وهوای بسیار زیبا و جالب به‌خصوص در فصل زمستان و بهار است . بارگاه امامزاده فضل بن عباس امکانات رفاهی همچون زائرسرا، کشتارگاه، فروشگاه مواد غذایی در این مکان قرار دارد که زائرین می‌توانند استفاده کنند.هر هفته زائرین زیادی از سراسر استان و استان‌های هم‌جوار به این مکان مقدس مشرف می‌شوند .
 

قلعه تاریخی منوجان


قلعه منوجان مهم‌ترین جاذبه گردشگری منوجان و به عبارتی نماد این شهر محسوب می‌شود که به آن کلات هم می‌گویند، این قلعه تقریباً در حاشیه شرقی شهر امروزی منوجان بر فراز یک‌رشته تپه نه‌چندان بلند واقع‌شده است اما از همین ارتفاع نیز کاملاً بر شهر منوجان و اطراف آن اشراف دارد.


پی و دیوارهای قلعه با سنگ و آجر، و بخش‌های بالایی آن با خشت و گل ساخته‌شده است.

از این قلعه تنها دیوار یا باروی غربی، بخش‌هایی از پی باروی شمالی، برج میانی قلعه و یک برج گرد در شرقی‌ترین بخش آن با پشتیبان‌های الحاقی که شکل چند پره‌ای به این برج دادند و سازه‌هایی در گوشه جنوبی این قلعه برجای‌مانده است تمامی فضاهای درونی قلعه ویران‌شده و چیزی از آن‌ها بر جای نمانده است به‌گونه‌ای که هیچ اثر معماری در محدوده باروهای آن مشاهده نمی‌شود، اما با کاوش‌های باستان‌شناختی می‌توان تا حدود زیادی فضای درونی این قلعه را بازسازی کرد و نقشه‌‌ای از آن به دست داد.

افزون بر عوامل طبیعی عامل انسانی نیز در تخریب این قلعه نقشه بسیار زیادی داشته است.

باغ روضه ارم

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری منوجان، منطقه سرسبز موسوم به باغ روضه ارم است که در فاصله حدود هشت کیلومتری جنوب شهر منوجان در مسیر جاده جغین قرار دارد.
این منطقه تفرجگاهی خوش‌منظر با درختان بلند انبه و دیگر درختان گرمسیری است که درشیب نسبتاً تند یک‌رشته کوه کم ارتفاع قرارگرفته است و یک رودخانه کوچک فصلی از پای آن می‌گذرد.

آبشار سرگرو در فاصله حدود 35 کیلومتری جنوب شرق شهر منوجان و در روستای سر گرو قرارگرفته است، در پی گذر هزاران ساله آب از میان صخره‌های رسوبی، فضای غار مانند کوچکی پدید آمده است که ترکیب آن با یک اشاره کوچک و زیبا که در این منطقه خشک با کمترین پوشش گیاهی فرصتی غنیمت برای بازیابی خویشتن خویش است.
 

روستای گردشگری کندر


این روستا در بخش آسمینون در بین کوه‌ها قرار دارد که دارای رودخانه‌های دائمی و دره‌های پر از نخل است و ازنظر آب‌وهوا نسبت به مرکز شهرستان دارای آب‌وهوای خنک‌تری است.
 

بند آبخیزداری کندر طول 

یکی از جاذبه‌های گردشگری منوجان بند آبخیزداری کندر طول است که در فاصله سه کیلومتری مرکز شهر منوجان قرار دارد.,
اطراف این بند طبیعتی زیبا از درختان دست کاشت تا خودرو وجود دارد  و در رودخانه پائین‌دست این بند آب‌های جریان دارد که هر طبیعت دوستی را به‌سوی خود فرامی‌خواند.


گفتنی است این‌ها گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری منوجان است .

صنایع‌دستی


در شهر منوجان هنرهای دستی چندی وجود دارد که برخی از آن‌ها هنوز هم تولید می‌شود اما متأسفانه درباره آن‌ها تاکنون پژوهشی جامع صورت نگرفته و بسیاری از  ویژگی‌های آن‌ها همچون پراکندگی‌های جغرافیایی، تنوع طرح‌ها و پیشینه آن‌ها ناشناخته باقی‌مانده‌اند.

از مهم‌ترین صنایع‌دستی این شهرستان یا به‌طورکلی منطقه جنوب استان، می‌توان به هنرهای زیر اشاره کرد، حصیر‌بافی، چیلک‌بافی ریسمان‌های که با برگ نخل بافته می‌شود، گلیم‌بافی، خوس یا خوس‌بافی پارچه‌ای که برای تزیین لباس بانوان بکار می‌رود، سوار  پای‌افزاری که با الیاف خرما بافته می‌شود، چاروک یک نوع شال یا روسری است که با پولک و طرح گلابتون تزیین می‌شود.

انتهای خبر/محمدی
  https://armanekerman.ir/vdciypazwt1apr2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما