تاریخ انتشار :شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۵
۰
plusresetminus
مدیر مرکز رشد تحقیقات و آموزش کشاورزی کرمان:

ارتقاء تولیدات کشاورزی تنها با نگاه دانش‌بنیانی امکان‌پذیر است

مدیر مرکز رشد تحقیقات و آموزش کشاورزی کرمان گفت: با نگاه فناوانه، اعمال فرهنگ نوآوری و استفاده از شیوه‌های نوین در تولیدات کشاورزی ارتقاء صنایع غذایی رقم می‌خورد.
ارتقاء تولیدات کشاورزی تنها با نگاه دانش‌بنیانی امکان‌پذیر است
 لاله يزدان‌پناه در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان در خصوص تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در حمایت از دانش بنیان‌ها گفت: ۷۰ درصد شعار سال را محقق کردیم که خوشبختانه در این راه بسیار موفق بوده‌ایم.

مدیر مرکز رشد تحقیقات و آموزش کشاورزی کرمان ادامه داد: توجه به صنایع غذایی و علم کشاورزی، رشد تولیدات کشاورزی بدور از مواد تراریخته و با بوم هر استان و کشور اهدافی است که سبب می‌شود به دنبال کاهش واردات بذرهای مورد نیاز در تولید غلات و محصولات کشاورزی گام برداریم.

  عضو هیات علمی و (استادیار پژوهشي)دانشگاه کرمان ادامه داد: امیدواریم که برای سال جدید برنامه‌ریزی‌های بهتری را تدوین کنیم تاضمن تحقق شعار امسال(مهار تورم، رشد تولید) بتوانیم ضمن حمایت از شرکت‌ها و تحقیقات دانش‌بنیان در راستای محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی و غذایی بتوانیم به مباحث مطروحه از سوی رهبر انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

وی به فعالیت مرکز رشد تخصصی کشاورزی کرمان  اشاره کرد و گفت: این واحد تحقیقاتی تحت نظر مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را در قالب جذب و حمایت واحدهای نوآور و نوپای حوزه کشاورزی و شرکت‌های فعال در این حوزه تخصصی با آرمان ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات صنایع غذایی کار خود را آغاز کرد.

یزدان‌پناه ادامه داد: این مرکز تحقیقات با توجه به پتانسیل بالای استان کرمان در حوزه کشاورزی و نیاز به تجاری سازی ایده‌های تحقیقاتی کار خود را آغاز کرد، این واحد تحقیقاتی در صدد است تا با پوشش‌دهی کلیه واحدها و شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی و ارتقای تولیدات، فروش و صادرات محصولات شرکت‌ها و همچنین به کارگیری منابع کشاورزی به جهت تولیدات پیشرو و نوآور، گامی در حمایت از این حوزه بردارد.

وی به برخی از اهداف این مرکز تحقیقات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما به دنبال اعمال رویکردهای جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در خصوص حمایت از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان  هستیم.

مدیر مرکز رشد تحقیقات و آموزش کشاورزی کرمان تاکید کرد: استان کرمان به واسطه چهار فصل بودن دارای انواع محصولات کشاورزی است که هنوز به شیوه سنتی فعالیت می‌کنند بنابر این یکی از اهداف مهم ما ایجاد و اعمال فرهنگ نوآوری و استفاده از شیوه‌های نوین در تولیدات کشاورزی است.

یزدان‌پناه اذعان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی و غذایی استان هنوز برای کشور ناشناخته هستند به همین علت برای حمایت از واحدهای فناور و ایده‌های نوآورانه با جذب مشاور، سرمایه گذار، برگزاری دوره‌های آموزشی، شرکت در نمایشگاه‌ها و رونمایی محصولات به دنبال معرفی آنها بوده‌ایم.

وی ارتقا سطح علمی در زمینه تولیدات کشاورزی را از دیگر اهداف این واحد نام برد و گفت: یکپارچه‌سازی نظام شرکت‌های فعال در حوزه تولیدات کشاورزی و ایجاد مرکز تخصصی و جلوگیری از موازی کاری از مهمترین اقدامات در سال گذشته بود زیرا بسیاری از اقدامات به صورت موازی انجام می‌شد که عملا بهره‌وری را کاهش داده بود.

مدیر مرکز رشد تحقیقات و آموزش کشاورزی کرمان با بیان این مطلب که تولیدات کشاورزی به روش سنتی و غرق آبی معضلی است که استان در بی‌آبی حاصل از خشکسالی گرفتار آن است، گفت: ضمن ایجاد فرصت‌های جدید در بحث سرمایه‌گذاری با روش‌های نوین برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید گام برداشته‌ایم.

وی به عمر کوتاه این مرکز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این واحد تازه تاسیس محسوب می‌شود، در حال حاضر در این مجموعه بیست و دو شرکت، واحد فناور و هسته در حال فعالیت هستند و چهار ایده فناور نیز در حال انتظار برای دفاع است.

یزدان‌پناه ادامه داد: در مرکز رشد تخصصی کشاورزی کرمان ایده‌ها تماما حول مباحث کشاورزی هستند و امید است با توکل به خدا و همت واحدها و حمایت از آنها در سال جدید تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم و شعارسال را در رشد تولید با روش دانش‌بنیانی تحقق بخشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه کرمان تاکید کرد: ما در این مرکز تلاش خود را خواهیم کرد تا بتوانیم جهشی جدید در مباحث کشاورزی ایجاد کنیم و با حمایت از شرکت‌ها و واحدها، ایده‌های آنها را تا مرحله ثبت اختراع و دانش بنیان شدن پیش ببریم و افق پیش‌روی روشنی را برای جوانان این مرز و بوم رقم بزنیم.


 مدیر تحقیقات جهاد کشاورزی ادامه داد:  صنایع غذایی از مهمترین مباحث در هر کشور محسوب می‌شود که  باید در ابتدا محصولات کشاورزی را ایمن سازی کرد، بنابراین ما در این مرکز با برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی و ارائه خدمات به شرکت‌ها و واحدها طبق تعرفه با تخفیفات ویژه به دنبال تحقق این هدف بوده‌ایم.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از موازی‌کاری و هم‌افزایی علمی تفاهم نامه‌هایی با سایر مراکز رشد به جهت همکاری و ارتقا مباحث کشاورزی را منعقد کرده‌ایم .

یزدان‌پناه اذعان کرد: یکی دیگر از حلقه‌های گم شده در تحقق رشد محصولات کشاورزی و خروج افراد از این شغل عدم توجه و ارزش‌گذاری به آن بوده است به همین علت یک ‌رویداد را در قالب بوت کمپ برای دانش‌آموزان استان برگزار کردیم تا ضمن ترواش خلاقیت آنها را به سمت تولید محصولات کشاورزی به روش نوین سوق داده‌ایم.

مدیر تحقیقات کشاورزی از برگزاری دوره‌های آموزشی و رویداد کارآفرینی در حوزه کشاورزی در استان طی یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: این رویدادها در راستای معرفی ایده‌ها، جذب گروه‌ها و افراد فناور از رساندن ایده‌ها به مرحله تولید تا ثبت اختراع برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان در جهت ارتقای مباحث علمی کشاورزی نیز رقم خورد که امیدواریم این حرکت مهمی که برای استان شکل گرفته است با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد و شاهد تحولی عظیم در صنعت کشاورزی و صنایع وابسته به آن باشیم.

یزدان‌پناه در پایان خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری برای صنعت کشاورزی در عرصه تحقیقات معمولا زمان‌بر است به همین علت گاهی یک برنامه‌ریزی انجام می‌شود اما ماحصل آن در سالیان بعد یعنی یک دوره ۱۰ ساله خود را نشان می‌دهد، مانند مبارزه با انواع آفات یا مقابله با ترارختگی و غیره بنابر این آمار دقیقی از برنامه‌های مورد اجرای موفق در این دوره کوتاه نمی‌توان ارائه کرد.

انتهای خبر / طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdcjhtevxuqet8z.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین