تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۱
۰
plusresetminus
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: عنصر تولید به عنوان تنها راه حل مشکلات اقتصادی و حرکت به سمت نظام اقتصادی قابل ارائه به جهان در تمدن آینده است.
تولید، کلید حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور است
دکتر مهدی تقوی رفسنجانی در گفتگو با سرویس اقتصادی «راه آرمان» در خصوص مبانی انتخاب شعار سال توسط رهبری، گفت: هر ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی به ملت بزرگ و شریف ایران، چهارچوب‌های اصلی و افق‌های پیش رو در سال جدید را برای مسئولین و مردم رهنمون می‌فرمایند.

دکترای روابط بین الملل و کارشناس مسائل سیاسی دانشگاه ولیعصر رفسنجان(عج) افزود: نگاهی به نامگذاری سال‌های گذشته نشان می‌دهد بیشترین تاکید معظم له بر بحث اقتصاد و کلیدواژه‌های رشد، توسعه و برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور بوده است، در میان این کلیدواژه‌ها بیشترین فراوانی مربوط به مقوله تولید به عنوان مهم‌ترین عنصر دستیابی به توسعه پایدار بوده است.

وی ادامه داد: اولین سوالی که مطرح می‌شود آن است که دلیل این نامگذاری‌ها در بدو سال جدید از سوی ایشان چیست؟پاسخ به این سوال را باید در سه دلیل عمده جستجو کرد:۱_ترسیم افق پیش‌روی مسئولان نظام برای یک حرکت منسجم و هم‌افزا به سمت تحقق شعار سال ، ۲_توجه دادن آحاد جامعه به نیاز اصلی کشور و همراهی و همکاری مردم با ارکان اجرایی کشور در جهت دستیابی به آرمان‌ها، ۳_ اولویت‌سنجی نیازها بر اساس واقعیات جامعه و پرهیز از تصمیمات ناهماهنگ و اقداماتی که اولویت اصلی کشور نیست.

تقوی رفسنجانی تاکید کرد: بر این اساس روشن می‌شود نام‌ها و شعارهای هر سال مبتنی بر شناسایی نیاز اصلی جامعه و با هدف تجمیع ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور برای دستیابی به هدف بوده و بدیهی است این نامگذاری‌ها به منزله ترسیم یک خط سیر کلی از سوی رهبر جامعه برای هدایت تمامی ارکان کشور به سمت آرمان‌هایی است که  انقلاب اسلامی ایران برپایه آن تاسیس و بنیان نهاده شده است.

کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: با نگاهی عمیق‌تر به موضوع، ابعاد دیگری از این اقدام نیک و تاثیرگذار را می‌توان برشمرد، به عقیده نگارنده این نامگذاری‌ها باید با توجه به منظومه فکری مقام معظم رهبری فهم گردد، مروری بر مجموعه سخنرانی‌ها و آثار علمی ایشان نشانگر وجود بینش تمدنی نوین در اداره کشور به عنوان چشم‌انداز بلندمدت نظام اسلامی است.

وی افزود: نکته مهم در این خصوص هماهنگی کامل بین اجزاء تمدنی و شناخت دقیق رابطه بین این اجزا در دستگاه فکری معظم له است به نحوی که با تحقق این عناصر و اجزا در طول زمان دستیابی به نقطه مطلوب یعنی تمدن نوین اسلامی میسور خواهد شد، بدون شک یکی از این عناصر و ارکان دستیابی به تمدن جدید قرار گرفتن کشور در قله پیشرفت اقتصادی و برخورداری از یک اقتصاد پویا،درون‌زا و پایدار مبتنی بر اصل عدالت است.

تقوی رفسنجانی مدعی شد: در این میان عنصر تولید به عنوان تنها راه حل مشکلات اقتصادی و حرکت به سمت نظام اقتصادی قابل ارائه به جهان در تمدن آینده است، به همین دلیل ترجیع بند کلام رهبری در سال‌های اخیر تمرکز دادن بخش‌های مختلف کشور اعم از دستگاه‌های اجرایی و آحاد جامعه به مقوله تولید به عنوان کلید حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور است.

استادیار دانشگاه ولیعصر(عج)رفسنجان تاکید کرد: از سوی دیگر عناصر دیگری در ارتباط مقوله تولید مورد تاکید بوده که به فراخور نیاز روز جامعه، هر سال در کنار تولید مورد توجه ایشان قرار گرفته است عناصری همچون رفع موانع تولید، اقتصاد مقاومتی،حمایت از کالای ایرانی، اتکای تولید بر اقتصاد دانش‌بنیان، لزوم پرداختن به مقوله اشتغال‌زایی در کنار تولید به عنوان ملزومات اقتصاد پویا و قابل الگو در این بینش تمدنی قابل فهم است.

وی به شعار سال اشاره کرد و گفت: بر این اساس عنصر مورد تاکید رهبری در سال جاری علاوه بر بحث تولید تلاش برای مهار تورم افسارگسیخته بویژه در بخش کالاهای اساسی و اقلام ضروری مردم است که در صورت تحقق آن می‌توان آثار و نتایج ملموس رشد و رونق در تولید را در سفره مردم نیز‌ مشاهده نمود.

تقوی رفسنجانی در باب نام‌گذاری‌های مقام معظم رهبری چند نکته را یادآور شد و گفت: مخاطب اول این شعارها در وهله اول مسئولان حکومتی و به طور خاص قوه مجریه است که البته سهم مشارکت و همراهی مردم در تحقق این شعارها نیز کاملا روشن و اجتناب ناپذیر است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: نام‌گذاری سال‌ها صرفا به معنی اولویت بخشیدن به نیاز اصلی کشور و هم‌افزایی ارکان کشور برای تحقق آن شعار بوده و نافی وظایف دولت در سایر زمینه‌ها نخواهد بود.

استاد یار دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان تاکید کرد: با نگاه منظومه وار به دستگاه فکری مقام معظم رهبری نیز مشخص می‌شود تغییر نام‌ها به منزله فراموشی شعار سال قبل و کنار گذاشتن آن نبوده بلکه لازم است با حفظ دستاوردهای گذشته و استمرار آن باب جدیدی در راستای تحقق آرمان‌های جدید گشوده شود، بدیهی است دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گرو بارور شدن همه اجزای تمدنی در کنار هم و در ارتباط با یکدیگر خواهد بود.

وی ابراز کرد: نامگذاری سال‌ها از این حیث که به منزله نقشه راه کشور در یکسال آینده است علاوه بر موظف نمودن مسئولان اجرایی می‌تواند موجب تمرکز بخشیدن به تحقیقات علمی در محافل آکادمیک با رویکرد حل مساله شود که به رشد و پیشرفت کشور کمک شایانی می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: رسم اعلام شعار سال برپایه نیازهای جامعه به منظور رشد و پیشرفت کشور علاوه بر محاسن پیش گفته یک فرهنگ جدید و معقول را جایگزین فرهنگ رایج و مرسوم در کشور _که هر سال را به نام یک حیوان نامگذاری می‌کردند_نموده است که در نوع خود دارای آثار مثبت و ارزنده‌ای می‌باشد.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcc11qsi2bq118.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین