تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۴
۱
plusresetminus
دانش‌یار و رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان:

رشد تولید در کلیات علم اقتصاد تورم‌زا است

دانش‌یار و رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: رشد تولید و مهار تورم باهم در تعارض هستند، اما با سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و کشاورزی می‌توان تورم را مهار کرد.
رشد تولید در کلیات علم اقتصاد تورم‌زا است
حسین اکبری‌فرد در گفتگو با «راه آرمان» در خصوص تبیین و تحلیل شعار مطروحه از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر «مهارتورم و رشد تولید» برای سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: دو مبحث بسیار مهم علم اقتصاد را رهبر انقلاب در این شعار باز کرده است.

دانش‌یار و رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: تورم و بیکاری ناشی از عدم رشد اقتصادی است بنابراین دو عارضه بسیار مهم و پدیده بسیار بد در اقتصاد همین تورم و بیکاری است.

وی افزود: در همه برنامه‌های اقتصادی و تواریخ مختلف ما با این معضل روبه‌رو بوده‌ایم و فعلی نبوده است که بشود آن را به کل رفع کرد، اما مهار این تورم می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

اکبری‌فرد تاکید کرد: ما حصل تمام نام‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده است نتیجه اجرایی شدن آنها در مسیر همین دو مسئله یعنی مهار تورم و رشد تولید از عوامل اقتصادی بوده است.

استاد علم اقتصاد در دانشگاه باهنر کرمان با بیان اینکه مهار تورم و رشد تولید دو هدف هستند که متعاقبا در تعارض باهم نیز قرار دارند، گفت: اگر ما بخواهیم  تولید کشور را رشد دهیم و تولید ناخالص کشور را افزایش دهیم نیاز دارد تا هزینه‌ها‌ی زیادی را  هم دولت و هم مردم درقالب بخش خصوصی متحمل شوند.

وی ادامه داد: هزینه‌های زیاد تولید سبب افزایش تقاضا برای کالا‌ها می‌شود، بنابر این اگر بخواهیم یک رشد اقتصادی را در یک موضوع ایجاد کنیم، نیازمند سرمایه‌گذاری و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب مثل راه‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها و  زیر ساخت‌های انرژی است، بنابر این وقتی بخواهیم تولید را افزایش دهیم، تقاضا نیز افزایش می‌یابد.

اکبری‌فرد به افزایش تقاضاها برای خرید کالاهای اولیه در جهت تامین زیر ساخت‌های لازم به‌خصوص در ایجاد پروژه‌های عمرانی  منجر به افزایش قیمت همان کالاها می‌شود، اشاره کرد و گفت: بنابر این رشد تولید و مهار تورم باهم در تعارض هستند، اما هنر علم اقتصاد، دولتمردان و تصمیم گیرندگان این است که ضمن اینکه رشد اقتصادی در مسیر تولید  را با روش‌هایی زیاد می‌کنند، تورم را هم به گونه‌ای کنترل و مهار کنند.

استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: هدف را باید افزایش رشد اقتصادی ترسیم کرد اما با اهرم مهار کردن تورم، اگر این رشد اقتصادی از منابعی تامین شود که خیلی افزایش نقدینگی در کشور را به همراه نداشته باشد، منابع فراوانی را که امروز در حوزه نقدینگی داریم باید به سمت جاهایی هدایت کنیم که بتواند رشد اقتصادی کشور را سرعت بدهد.

استاد علم اقتصاد افزود: بنابراین با انجام این فعل ضمن اینکه تورم را مهار می‌کنیم، افزایش مداوم و بی‌رویه قیمت‌ها را نیز کنترل می‌کنیم، اگر بتوانیم در برخی از حوزه‌های اقتصادی، منابع کشور را در عرصه‌های پولی، انسانی و سرمایه‌گذاری به جاهایی هدایت کنیم که بتواند بستر مناسبی برای رشد اقتصادی باشد، تورم قابل مهار است.

وی افزود: گرچه تورم و رشد تولید مسائلی بوده‌اند که در سال‌های گذشته نیز وجود داشته‌اند، گفت: اولویت امسال در مباحث رهبری این است که در کنار هدف گذاری‌هایی که انجام شده است، مانند تولید دانش‌بنیان که در سال ۱۴۰۱ مسئله آن مطرح و توسط رهبری بیان شد، باید تداوم یابد و مباحث مربوط به همت مضاعف، کار مضاعف، و تمام مواردی که در گذشته سرفصل فعالیت‌های انجام شده بوده است، حتی توجه عمیق به مباحث اقتصاد مقاومتی باید انجام شود تا در راستای استفاده از ظرفیت‌های داخلی بتوانیم به نحو شایسته از آن استفاده کنیم.

اکبری‌فرد اذعان کرد: بهره‌جویی از شعارهای مطرح شده برای استفاده یک سال نیست بلکه تمام موارد مطروحه نیازمند زمان هستند، زیرا مباحث مختص به اقتصاد کلان در دو مقوله مهار تورم و یا رشد اقتصادی می‌توانند کاهش بیکاری را به همراه داشته باشد، که عملا در کوتاه مدت امکان رسیدن به آنها وجود ندارد بنابر این می‌توان اقداماتی را انجام داد تا از تداوم آنها در سال‌های آینده نیز بهره برد.

دانش‌یار و رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: همیشه دولتمردان و سیاست‌گذاران باید نگاه به رشد اقتصادی و در کنارش مهار تورم داشته باشند، بنابر این رشد اقتصادی هدف اصلی است و چون رشد اقتصادی می‌تواند تورم‌زا باشد، بنابر این باید این تورم را کنترل و مهار کنیم و راه این کنترل هم استفاده از منابعی است که تورم زا نیسند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در رشد اقتصادی باید از منابع استفاده کرد که تورم‌زا نبوده و با انتشار پول جدید و افزایش نقدینگی همراه نباشد و منابع به سمتی هدایت شوند که رشد اقتصادی را در مدت زمان کوتاه‌تر و سریع‌تر رقم بزند که این منابع در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و .. از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است.

انتهای خبر/ طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdchkxnz-23nxxd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین