کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

بودجه ۱۴۰۲ واقع بینانه‌تر از گذشته/ استقراض از بانک مرکزی و دلالی بانک‌ها عامل تورم است

6 فروردين 1402 ساعت 11:31

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس استقراض از بانک مرکزی، رشد نقدینگی و بنگاه‌داری بانک‌ها را از عوامل افزایش تورم دانست.


محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری «راه‌آرمان» با بیان اینکه دو موضوعی که مقام معظم رهبری در شعار سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید مطرح کردند مستقیما زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: در دو، سه سال اخیر مخصوصا از سال ۹۹ به بعد نرخ تورم بالای ۴۰ و ۵۰ درصد به قشر حقوق بگیر و مستضعف فشار زیادی آورده است و قدرت خرید مردم را به شدت پایین آمده و سفره‌های مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
 
وی افزود: ما باید علل تورم را بررسی کنیم و برای مقابله و غلبه بر آن تصمیم‌گیری کنیم که در این زمینه هم بحش نظارتی مجلس باید ورود کند و هم بیشترین وظیفه بر عهده دولت است.

استقراض دولت از بانک مرکزی و رشد نقدینگی

زاهدی با تاکید بر اینکه موضوع تورم رابطه مستقیمی با رشد نقدینگی تشریح کرد: یکی از دلایل رشد نقدینگی استقراض دولت از بانک مرکزی است دولت کمبود بودجه پیدا می‌کند به راحتی از بانک مرکزی پول می‌گیرد و این پول در جامعه تزریق می‌شود و عملا باعث اثرگذاری در تورم می‌شود.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه‌بندی کشور باید به گونه‌ای باشد که کسری بودجه‌ای را به دولت تحمیل نکند بودجه واقع بینانه تصویب شود افراط و تفریط در آن نباشد؛ یعنی نه آنقدر با دید بسته و نگاه منفی بودجه بسته شود که عملا کار عمرانی صورت نگیرد نه آن‌چنان بودجه بادکنی که به استقراض از بانک مرکزی ختم شود.
 

بودجه ۱۴۰۲ واقع بینانه‌تر از گذشته

وی عنوان کرد: خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۲ که دولت داده است مجلس سر جمع دو و نیم درصد تغییراتی در آن اعمال کرده است که نسبت به سال‌های گذشته عدد بسیار پایینی است معمولا بالای ۵ درصد تغییرات اتفاق می‌افتاد.
 
محمدمهدی زاهدی با بیان اینکه تسهیلات بانکی نیز در نرخ تورم اثرگذار است، توضیح داد: تسهیلات بانک‌ها خصوصا تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد تومان باید در مسیر درست استفاده شود؛ زیرا دیده می‌شود افرادی وام می‌گیرند برای احداث کارخانه اما پول سر از برج‌سازی و خرید سکه و دلار و زمین درمی‌آورد که مجرای نظارتی باید در این زمینه قوی‌تر ورود کند.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تسهیلات به سمت تولید نرود پول‌ها وارد دلال بازی و خرید ارز و دلار و زمین و مسکن خودرو می‌شود که نتیجه‌اش تورمی است که در معیشت مردم اثرگذار است.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از موارد دیگر اثرگذار در اقتصاد دلالی و واسطه‌گری است اظهارکرد: در بسیاری از محصولات باغی و کشاورزی نقش دلالان تعیین کننده در قیمت‌گذاری است به طوریکه محصولات با قیمت بسیار پایین از کشاورز خریداری شده و با قیمت چندبرابری در بازار به فروش می‌رسد.

تشکیل تعاونی برای قطع دست دلالان


زاهدی افزود: دولت باید ورود کند و با تشکیل تعاونی‌هایی از باغداران و کشاورزان، شبکه تولید، توزیع و حمل و نقل که همگی مردمی است و دولت باید راهنمایی و تسهیل‌گری و تنظیم‌گری کند که این کالاها از تولید به مصرف با کمترین واسطه‌گری به دست مردم برسد.
 
وی با تاکید بر اینکه بنگاه‌داری بانک‌ها از معضلات اقتصادی است خاطرنشان کرد: بانک‌های خصوصی ایجاد شدند که به تولید و تسهیلات دادن به کسانی که می خواهند کارآفرینی و اشتغال‌زایی کنند کمک شود ولی در عمل می‌بینیم این بانک‌ها به جای این کار خودشان دارند بنگاه‌داری اقتصادی می‌کنند، خودشان شرکت‌های مختلف و هولدینگ‌های مختلفی را برای سرمایه‌گذاری تشکیل دادند و تسهیلاتشان را از طریق آن‌ها انجام می‌دهند یعنی چیزی عاید مردم نمی‌شود.

کاهش تورم با هدایت نقدینگی به سمت تولید

 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع دو اشکال دارد هم کمک می‌کند که افزایش تورم داشته باشیم هم جلوگیری می‌کند از تولید و اشتغال‌زایی چون عمده پول‌ها به بنگاه‌های اقتصادی می‌رود که عمده آن کارهای واسطه‌گری است اینجاست که رابطه تنگاتنگی بین تورم و تولید وجود دارد وقتی که تولید کم شود و واسطه‌گری افزایش یابد یقینا تورم بالا می رود اما اگر تولید افزایش یابد و پول‌ها به سمت اشتغال‌زایی رود معنی آن این است که نقدینگی به سمت تولید رفته و حتما تورم کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی عنوان کرد: در رابطه با نظارت بر بانک‌ها هم دولت و هم مجلس باید ورود کنند خصوصا کمیسیون اقتصادی مجلس باید با حساسیت بیشتری مسیر ارائه تسهیلات کلان را پیگیری کند؛ همچنین بانک مرکزی باید بر وام دهی بانک‌ها و بنگاه‌داری اقتصادی آن‌ها نظارت کند.
 
محمدمهدی زاهدی با تاکید بر اینکه در تولید مواردی مثل نرخ کسب و کار اهمیت ویژه‌ای دارد تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما وضعیت صدور مجوزهای کسب و کار مناسب نیست و ما در دنیا از خیلی از کشورها عقب هستیم البته در استان کرمان وضع بدتری وجود دارد که از این حیث رتبه ۲۵ ام در کشور هستیم.

وی گفت: باید صدور مجوزهای کسب و کار روان شود این بروکراسی حاکم بر کسب و کار باید تحولی شود و شرایط سهل باشد اگر نیاز به قانون جدید هست مجلس آمادگی دارد البته قانونی که مجلس در رابطه با مجوزهای کسب و کار تصویب کرد، قانون انقلابی بود که بتواند در کمترین زمان ممکن مجوزها صادر شود.

توصیه به دولت برای تغییر در برخی جایگاه‌های مدیریتی

 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کسانی باید مدیریت‌های حوزه اقتصادی را در استان‌ها و کشور به عهده بگیرند که باور داشته باشند باید جایگاه کسب و کار ارتقا یابد مدیران مختلف در بخش‌های اقتصاد و دارایی، مالیات، صمت، جهادکشاورزی، آب، برق، محیط زیست و منابع طبیعی و ... در سطح ملی و استانی باید نگاهشان عوض شود و از یک نگاه انقباضی به یک نگاه باز و وسعت نظری  وتحولی تبدیل شود تا فضای کسب و کار خوب شود؛ بنابراین تولید افزایش می‌یابد و به تبع آن اشتغال‌زایی و کارافزاینی بهبود یافته و سفره مردم رنگین‌تر می شود جوان ما از بیکاری نجات می‌یابد و موضوع مسکن و ازدواج جوان حل می‌شود.
 
وی توصیه کرد: دولت باید در بخشی از دولتمران در سطح ملی و استانی تجدیدنظر کند و مدیرانی توانمند، متعهد و انقلابی را بر راس امور بگذارد تا با نگاه تحولی، برنامه ریزی و سیاست گذاری قوی مشکلات حل شود.

زاهدی در پایان عنوان کرد: من یقین دارم ما چیزی کمتر از خیلی از کشورهایی که در حوزه کسب و کار رتبه خیلی خوبی را دارند نداریم بلکه منابع انسانی، امکانات خدادادی و خیلی قابلیت ها و پتانسیل‌هایی داریم که باید به نحوه مطلوب استفاده شود.

انتهای خبر/
 


کد مطلب: 133396

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/133396/بودجه-۱۴۰۲-واقع-بینانه-تر-گذشته-استقراض-بانک-مرکزی-دلالی-بانک-ها-عامل-تورم

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir