تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۸
۰
plusresetminus
به حق نظامی که براساس یک انقلاب مردمی استوار بوده است باید در همان راستا گام بردارد و این خواسته مردم ایران بود که در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تجلی یافت.
روزی برای تعیین جمهوری اسلامی ایران
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» شاید جوانان و نوجوانان این روزها کمتر از روز جمهوری اسلامی می‌دانند و بیشتر ذهنشان پر از همان‌هایی است که رسانه‌های بیگانه به عنوان خوراک به خورد باورشان داده است.

این‌که ذهن نوجوانان‌مان از همه چیز پر است، مثلا فلان بازیگر از کشوری که کیلومترها فاصله با ایران، دارای چند فرزند است و چند بار ازدواج کرده یا کدام کارخانه و برند متعلق به اوست اطلاع دارد اما اگر از او بخواهیم روایتی کوچک از روز جمهوری اسلامی بگوید ولی نداند، ایرادی از او نیست بلکه ایراد به ما و همان‌هایی است که برای رقم زدن جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند، قلم زدند، قدم‌ها برداشتند اما روایت‌ها را کنار گذاشتند، ایراد آن‌جاست که ما از انتقال مفاهیم با بهره‌گیری از جذابيت‌ها دور ماندیم.

در این کلمات به دنبال این هستم که به سادگی از روزی که به نام "جمهوری اسلامی" در تاریخ ایران نقش بست روایتی بنگارم.

شاید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌کس باور نمی‌کرد که  خود امام خمینی(ره)  به دنبال برگزاری یک رفراندوم باشد.

 این موضوع دقیقاً در ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ در جلسه معرفی مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر موقت مطرح شد، در نهایت با پیگیری‌هایی که انجام شد، در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۵۸ این رفراندوم برگزار شد.

در توصیف آن روز نوشته‌اند که صفوف طولانی و شرکت کنندگان از هر قشری و با هر اندیشه‌ای حضور داشتند، جایی خواندم که افرادی که بعدا حجاب اسلامی کاملی نداشتند و یا کروات پوشیده و به قول معروف سه تیم هم کرده بودند برای شرکت در این رفراندوم حضور پیدا کرده بودند.

در هر برگ رای، حروف رای موافق ( آری ) با رنگ سبز و حروف رای مخالف ( نه ) با رنگ قرمز چاپ شده بود، در نهایت تا شامگاه یازدهم فروردین بعد از دو روز آرا جمع‌آوری شد البته طبق معمول بازهم در برخی شهرها رای‌گیری انجام نشده بود و به برخی نقاط هم برگه نرسیده بود ولی بر اساس تعداد تعرفه‌ها و اطلاعات آماری، تقریبا ۹۴ درصد واجدان شرایط در رفراندوم شرکت کردند.

 « ساعت ۱ تا ۲ بامداد ۱۲ فروردین ماه اعلام نتایج انتخابات توسط احمد صدر حاج‌سیدجوادی وزیر وقت کشور صورت پذیرفت؛ نتایج به این صورت بود:
  • واجدان شرایط شرکت در انتخابات ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر بودند که این تعداد ۲۰ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۹۵ نفر در انتخابات شرکت کردند که با توجه به تعداد شرکت کنندگان حضور ۹۷ و ۳۴ صدم درصدی را در این انتخابات شاهد بوده ایم.
    با توجه به اینکه تعرفه‌های رأی گیری از دو قسمت "آری" و "نه" تشکیل شده بود هیچگونه رأی سفید و باطله ای از صندوق‌ها خارج نشد.
    تعداد ۲۰ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۵۳ رأی "آری" از صندوق‌های رأی خارج شد که نشان از ۹۹ و ۲۴ صدم درصد رای به جمهوری اسلامی بود.
    تعداد ۱۵۳ هزار و ۷۵۵ رأی "نه" از صندوق‌های رأی خارج شد که نشان از ۷۶ صدم درصد رای به هر آنچه غیر از نظام جمهوری اسلامی بود.»

    به حق نظامی که براساس یک انقلاب مردمی استوار بوده است باید در همان راستا گام بردارد و این خواسته مردم ایران بود که در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تجلی یافت و در نهایت  ۱۲ فروردین ماه به عنوان روز جمهوری اسلامی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.
    یادداشت: اعظم پسند
انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdch6xnzz23nxkd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین