تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۲۲
۰
plusresetminus
 ساعت ۸ صبح روز ۱۰ فروردین ماه ۵۸ بود که همه پرسی در داخل و خارج از کشور آغاز شد، روايت کرده‌اند  که حتی کسانی‌که دارای حجاب کاملی نبودند و یا برخی که کروات‌ زده در این انتخابات حضور پیدا کردند.
از تمدید رای‌گیری در همه‌پرسی تا نخستین روز حکومت الله
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» فقط ۴۷ روز از پیروزی جمهوری اسلامی ایران در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۸ گذشته بود که امام خمینی (ره) دولت موقت را موظف به برگزاری همه پرسی کردند.

 ساعت ۸ صبح روز ۱۰ فروردین ماه ۵۸ بود که همه پرسی در داخل و خارج از کشور آغاز شد و بنا به روایت صادق طباطبایی از روز اول انتخابات ازدحام جمعیت برای شرکت در همه پرسی به حدی بود که پیش از غروب ۱۰ فروردین ۵۸ امام خمینی (ره) دستور به تمدید زمان برگزاری انتخابات دادند.

راوایت کرده‌اند  که حتی کسانی‌که دارای حجاب کاملی نبودند و یا برخی که کروات‌ زده و یا به قول معروف شش تیغه بودند در این انتخابات حضور پیدا کردند.

برگه رای‌گیری چه شکلی بود؟
برگه رای، دو قسمتی بود و شامل نیمه «آری» -به رنگ سبز- و نیمه «نه» -به رنگ قرمز- بود و روی آن چنین درج شده بود:
«بسمه تعالی
دولت موقّت انقلاب اسلامی
وزارت کشور
تعرفهٔ انتخابات رفراندم
تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی
که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت.»
رای‌دهندگان، می‌بایست بخش موردنظر خود را از برگه جدا می‎کردند و در صندوق رای می‌انداختند.

 
 

رای هویدا و بازماندگان رژیم سلطنتی به "جمهوری اسلامی"

صادق طباطبایی در خاطرات خود درباره رای دادن برخی وابستگان به رژیم پهلوی در زندان چنین می‌گوید "مأموران وزارت کشور با صندوق‌های سیار به بیمارستان‌ها و زندان‌ها هم می‌رفتند، از نکات جالب اینکه امیرعباس هویدا در زندان درخواست کرده بود رأی بدهد که برگه به او داده شد و او هم رأی آری به جمهوری اسلامی داد."

براساس گزارش روزنامه اطلاعات، هویدا که به همراه برخی از افراد کابینه‌اش در زندان قصر به سر می‌برد، در رفراندوم تعیین حکومت شرکت و رای خود را به صندوق انداخت. یکی از واحدهای سیار اخذ رای، در زندان قصر حضور پیدا کرد تا آراء زندانیان که جملگی از وزرای سابق و امیران رژیم گذشته بودند جمع‌آوری کند. زندانیان زندان قصر، قبلاً تقاضا کرده بودند ترتیبی داده شود تا بتوانند در رفراندوم شرکت کنند.

به گفته شاهدان، مسئول زندان طی سخنانی به زندانیان اطلاع داد که رای آن‌ها در سرنوشتشان تاثیری نخواهد داشت. هویدا و اعضای کابینه‌اش به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند. تشریفات اخذ رای در زندان قصر عیناً مثل خارج از زندان بود و جمعاً از ۱۵۰۰ رای قرائت شده همه آن‌ها مثبت بوده و رای منفی از آن خارج نشد.
 

میزان دقیق آراء و شرکت‌کنندگان اولین همه‌پرسی جمهوری اسلامی

ساعت ۱ بعد از نیمه شب بود نتایج جمع‌آوری شد. با وجود اینکه در برخی از شهرها رأی‌گیری انجام نشده بود و به برخی نقاط هم برگه رأی نرسیده بود، اما براساس تعداد تعرفه‌ها و اطلاعات آماری، تقریباً ۹۴ درصد واجدان شرایط در رفراندوم شرکت کردند.
نتیجه این همه‌پرسی توسط احمد صدر حاج سیدجوادی وزیر وقت کشور به این شرح اعلام شد:
شرکت‌کنندگان: ۲۰ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۲۱ نفر، آرای مثبت: بیست میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۵ رأی و آرای منفی ۱۴۰ هزار و ۹۶۶ رأی. بدین ترتیب نظام ایران در چهل سال پیش و در چنین روزهایی از طرف مردم جمهوری اسلامی اعلام شد. طباطبایی در خاطراتش می‌نویسد ۴۱۲ یا ۴۱۳ نفر هم خواهان جمهوری دمکراتیک خلق بودند.

 امام (ره): ۱۲ فروردین، روز نخستین حکومت الله است

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی، در پیامی به ملت ایران، ۱۲ فروردین را روز عید نامیدند در قسمتی از این پیام آمده است:

امام خمینی (ره) در پیام خود به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران از حضور مردم در این همه پرسی تشکر کرده و چنین فرمودند: «من به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندومی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله دان تاریخ دفن کند. من از این هم بستگی بی مانند که جز مشتی ماجراجو و بی خبر از خدا، همه و همه به ندای آسمانی «و اعتصموا بحبل الله جمیعا» لبیک گفتند و با تقریبا اتفاق آرا، به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و رشد سیاسی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر می‌کنم.»

«صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند؛ روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.»

منابع: خبرگزاری ایرنا، فارس
انتهای خبر/پسند https://armanekerman.ir/vdcgyw9qyak9wt4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین