تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۰
۰
plusresetminus
استاندار کرمان در نشستی با اصحاب رسانه به سئوالات خبرنگاران در حوزه‌های مختلف اعم از پروژه نهضت ملی مسکن، روشنایی معابر وطرح‌های توسعه‌ای استان، پاسخ داد.
از روند اتمام تامین زمین پروژه نهضت ملی مسکن تا تخصیص اعتبار ۲۰میلیاردی روشنایی معابر به شهرداری
به گزارش سرویس اقتصادی «راه آرمان» استاندار کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان طی مدتی دو ساعته به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در حالی که رویه اکثر نشست‌های خبری ارائه گزارش عملکرد بود اما این‌بار استاندار کرمان هوشمندانه تابو شکنی کرد و روند نشست را به سمت هم صحبتی و پرسش و پاسخ هدایت کرد.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان که به همراه معاونینش در این جلسه حاضر شده بود، آمده بود تا ابهامی برای خبرنگاران باقی نگذارد و به تمام مسائل جاری استان حتی نیز اشاره کرد، ضمن اینکه در آخر نیزگزارشی از عملکرد خود ارائه نکرد و جلسه را با پاسخ به سئوال آخرین خبرنگار پایان داد.

اما آنچه در این نشست مطرح شد چه بود؟ گرچه شم خبری برخی خبرنگاران استان نیز نشان می‌داد عملا تسلطی بر استان ندارند اما برخی خبرنگاران نیز هوشمندانه استاندار را به چالش کشیدند و به آنچه خود‌ به دنبال آن بودند، با صراحت رسیدند.

پسته استان کرمان امسال دچار خسارت سرمازدگی نیست

اولین سئوالی که از شخص استاندار پرسیده شد، درباره سرمازدگی باغات پسته استان در سال جاری بود که وی اظهار کرد: امسال با توجه به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای سرمازدگی باغات پیشگیری‌هایی انجام شد وبیش از هزار و پانصد لیتر گازوئیل در سطح استان توزیع شد، در رفسنجان حدود ۱۰ درصد باغات پسته و بخشی از باغات زرند دچار خسارت سرمازدگی شده است.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته امیدواریم که امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد (معادل ۶۰ هزار تن) پسته نسبت به سال‌های قبل از باغات استان برداشت شود.

استاندار کرمان تاکید کرد: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات خسارت سرمازدگی ایده آل نبودند اما کمک خوبی به کشاورزان کردند و بانک کشاورزی با پشتوانه منابع مالی مس بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

دومین سئوالی که ذهن برخی خبرنگاران را  درگیر کرده بود در خصوص تغییر مدیران در استان به واسطه حزبگرایی به طور کامل انجام نشدهه است بود که استاندار پاسخ داد:  تا حدودی تغییرات  انجام شده اما قرار نیست ۱۰۰ درصد مدیران تغییر کنند، برخی دستگاه‌های تخصصی و زیرساختی کار خود را انجام می‌دهند و دلیل نیست، چون دولت تغییر کرده مدیر هم تغییر کند؛ عوامل زیادی در تغییر یک مدیر نقش دارد و تنها به شخص استاندار نیست.

تامین برق یکی از مشکلات عدم توسعه صنایع جنوب است

فداکار در پاسخ به چرایی عدم توسعه در صنایع جنوب استان گفت: یکی از مشکلات توسعه معدن و صنایع معدنی در جنوب استان کرمان کمبود برق است،  پیگیری‌های لازم انجام شده است و امیدوار هستیم به‌زودی مشکل کمبود برق استان برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان جازموریان به استان کرمان اضافه شده است، بیان کرد: استان شدن جنوب  کرمان موضوعی است که باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

یکی از مباحثی که در این نشست مطرح شد، بداخلاقی رسانه‌ای از سوی برخی مدیران استان بود که استاندار کرمان پاسخ داد: برای کار کردن در استان توجهی به حواشی نداریم و وظیفه ما در استان خدمت به مردم و پیگیری مشکلات مردم است، بنابراین با مدیرانی که در رسانه‌ها برخی حواشی را مطرح می‌کنند، کوتاه می‌آییم و توجهی نداریم، زیرا به دنبال خدمت هستیم.

وی ادامه داد: ۱۰ برنامه پیشران با محوریت شعار سال در استان کرمان در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان مصوب شده است و پیگیر توسعه استان هستیم، بنابراین شان یک مدیر خدمت به مردم است و  ورود به مسائل سیاسی سم مهلکی است و در حقیقت سیاسی کاری را خیانت به مردم می‌دانیم که جز دور شدن از خدمت به استان نیست.

تصادفات در سطح استان در ایام نوروز ۲۲ درصد کاهش داشته است

دیگر موضوعی که به عنوان سئوال مطرح شد، اختلاف فاحش آمار تصادفات جاده‌ای از سوی پلیس و اوراژانس بود که استاندار پاسخ داد: آمار بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن تحلیل آمار باید باشد، اختلاف آمار در تصادفات نوروزی به دلیل تفاوت آمار پلیس در رابطه با گزارش صحنه تصادفات است، زیرا آمار اورژانس ممکن است به دلیل فوت در بیمارستان متفاوت باشد.

فداکار تاکید کرد: امسال با وجود افزایش مسافران در همه آمارهای حوادث و تصادفات جاده ای به لحاظ کشته و زخمی کاهش داشتیم و استان کرمان در رده آبی قرار گرفت.

وی افزود: در نوروز امسال تصادفات درون شهری ۵۳ درصد، فوتی تصادف درون شهری ۵۶ درصد، فوتی های تصادف برون شهری ۳۷ درصد کاهش و در مجموع نیز تصادفات ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد.

یکی از سئوالات مطروحه در این نشست درآمد سرانه شهری در شهر کرمان بود که طبق اعلام مرکز آمار کرماند ر پایین ترین رتبه قرار دارد، که استاندار پاسخ داد: حاشیه‌نشینی سبب کسب این رتبه است زیرا حدود ۴۰ هزار نفر در اطراف شهر کرمان حاشیه‌نشین هستند که گرفتاری زیادی برای شهر کرمان ایجاد کرده است، که اگر این مشکل حل شود، رتبه استان نیز تغییر خواهد کرد.

 مشکل استان کرمان در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن حل شده است


از مهمترین سئوالاتی که ۹۰ درصد خبرنگاران به آن اشاره کردند عدم پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن دراستان کرمان بود که محمد مهدی فداکار استاندار کرمان گفت: مشکل تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در استان تقریباً برطرف شده است، این طرح در جهت خانه‌دار شدن مردم است و با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم؛ عملیات اجرایی بیش از ۱۸ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان نیز از چند روز گذشته آغاز شده است.

وی به وضعیت مسکن ملی استان‌های همجوار اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال یزد پایین‌تر از ما است اما انتخاب زمین یکی از سخت‌ترین کارها بود که آبفا، محیط زیست و آب منطقه‌ای باید در این مورد نظر دهند و در این حوزه متغیرهای زیادی دخیل هستند.

استاندار تاکید کرد: پیش از عید برخی مشکلات تامین زمین و ظهر امروز مشکل نجف شهرسیرجان رفع شد و تقریبا مشکل زمین این طرح در استان رفع شده است و  مشکل تامین زمین شهرستان رفسنجان و انار تا یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

فداکار مطرح کرد: در حال حاضر سه هزار هکتار زمین برای مسکن ملی کرمان تامین شده اما در شهر کرمان مشکل انتخاب زمین داریم زیرا انتخاب یک نقطه در کرمان دردسرهای فراوانی را دارد و در یک جای دیگر زمین  نیز به ادامه منابع آب  شهر برخورد می‌کند.

وی گفت: حاشیه‌نشینی را با اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در شهرک شهید همت جمع‌آوری می‌کنیم زیرا این شهرک می‌تواند از تاسیسات عمومی این طرح استفاده کند.

استاندار با بیان اینکه در رتبه ۱۰ نهضت مسکن ملی کشور قرار داریم اذعان کرد: کلنگ زمین ۱۰۸ هکتاری کرمان را به زودی خواهیم زد، یک قطعه زمین پشت هنرستان رضوان نیز طراحی شده که معارض داشت اما اکنون ۴۰ هکتار آن آزادسازی و نهضت ملی در این منطقه اجرا خواهد شد.

فداکار افزود: عملیات اجرایی ۱۸ هزار واحد مسکونی استان کرمان در مرحله آغاز قرار گرفته است و در خصوص بحث اصلاح قیمت نهایی نهضت ملی مسکن نیز با وزارت کشور و راه و شهرسازی مکاتبه کرده و برآورد هزینه‌ها تقریبا انجام شده که به تهران ارسال خواهد شد.

وی به دیگر مشکل پروژه نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: برخی شرکت‌های انبوه ساز به علت افزایش قیمت ساخت مسکن حاضر به همکاری نیستند و اصلاح قیمت در این حوزه از نیازهای اساسی است که پیگیر رفع آن هستیم اما تامین زمین تقریبا حل شده است.

استاندار در بخشی دیگر از سخنانش به نحوه اعمال قانون با هنجار بی‌حجابی اشاره کرد و گفت: راجع به حجاب بگیر و ببندی وجود ندارد، در ابتدا تذکر داده می‌شود که تعدادی با تذکر اصلاح می‌شوند و قرار است تذکر لسانی داده شود، و بعد از آن که تعداد اندکی هستند فراخوانده می‌شوند و قوانینی که برای‌آنها تدوین شده است، به اجرا در خواهد آمد.

فداکار درباره آب جنوب استان نیز اینگونه پاسخ داد: مجوز بهره‌برداری از آب دریا داریم و باید سرمایه‌گذار پای کار بیاید. در سفر وزیر نیرو مفصل در خصوص حل مشکل آب جنوب بحث شده و تصمیماتی نیز اتخاذ و ابلاغ شد. شهرهای جنوبی مشکل آب ندارند و فقط باید زیرساخت‌ها ایجاد و شبکه آبرسانی اصلاح شود.


۲۰ میلیارد تومان برای روشنایی معابر کرمان

وی در خصوص روشنایی شبانه معابر که به نظر می‌رسید شهر همچنان تاریک است، گفت: ابتدای سال گذشته جلسه‌ای بین شهرداری کرمان، شرکت توزیع و فرمانداری برگزار شده بود که برای رفع این مشکل تامین اعتبار شود اما این مصوبه یک‌سال اجرایی نشد.

فداکار بیان کرد: پیش از سال جاری پیگیری کردیم هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان به شهرداری داده شده است که با همکاری شرکت توزیع کار را شروع کنند.

مولدسازی در کرمان بصورت جدی آغاز شده است

استاندار کرمان در پاسخ به سئوال دبیر اقتصادی راه آرمان در خصوص سیاست گذاری استانداری کرمان د رعصه مولدسازی برای استان، گفت: قانون مولدسازی، ظرفیتی قانونی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های بزرگ استان کرمان است و ظرفیت زیادی در این حوزه داریم.

فداکار بیان کرد: در این زمینه هیات‌هایی در دولت تعیین و املاکی انتخاب شده و در نشستی که با رئیس جمهور برگزار شد، در مورد اصلاحات آیین‌نامه بحث کردیم و کار به صورت جدی آغاز شده است.

وی افزود: آموزش و پرورش و وزارت نیرو ظرفیت‌های خوبی بویژه در مولدسازی املاک و مراکز تجاری شهرها دارند که در صورت مولدسازی به آنان ارزش افزوده می‌دهیم و پیشرفت کار در این حوزه به زودی اطلاع‌رسانی می شود.

در پایان این نشست خبرنگاران میهمان سفره افطاری که استاندار برایشان مهیا کرده بود، شدند.

انتهای خبر/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdch-xnz623nxwd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین