تاریخ انتشار :شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۹
۰
plusresetminus
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از همان روزهای شکل‌گیری، در  دو جبهه نظامی و فرهنگی با دشمنان داخلی و خارجی رو در رو شد.
توانمند و همواره پویا!
به گزارش راه آرمان در هفتادمین روز از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ با دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد. وظیفه این نهاد مقدس، به طور خلاصه؛ نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، کوشش مستمر در راه تحقق آرمان‌های الهی و گسترش حاکمیت قانون خدا، تقویت کامل بنیه دفاعی جمهوری اسلامی، مبارزه با عوامل و جریان‌های درصدد خرابکاری و براندازی، همکاری با نیروهای انتظامی در جهت برقراری نظم و قانون، همکاری با ارتش جمهوری اسلامی در جهت پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامي، مشارکت در عملیات امدادی و ... تعریف شد.

این نهاد، از همان روزهای شکل‌گیری، در  دو جبهه نظامی و فرهنگی با دشمنان داخلی و خارجی رو در رو شد. هنگامی که گروهک‌های تجزیه‌طلب با اشاره منحوس ابرقدرت‌های وقت و مرتجعین عرب، در کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ترکمن‌صحرا و آذربایجان عزیز، آتش جنگ‌های تجزیه‌طلبانه را با هدف براندازی نظام اسلامی و چندپاره کردن سرزمین‌مان لاقیدانه برافروختند، سپاه در کنار ارتش و ژاندارمری قرار گرفت و اقدام به مجاهدت و ایثار کرد. با تجاوز ارتش بعث عراق، سپاه همرزمان ارتشی و ژاندارمری خود را تنها نگذاشت و وارد عرصه نبرد جانانه و دفاع مؤمنانه از استقلال و تمامیت ارضی کشورمان شد. جانفشانی پاسداران دلاور چنان بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی در  ۲۹ مرداد ۱۳۵۸ خطاب به سپاهيان فرمودند:
«من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست».

باید گفت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ابتدای تولد مبارک خود، تنها به سلاح‌های سبک مجهز بود و بخشی از نیازهای تجهیزاتی خود را به زحمت از میان غنائم جنگی فراهم می‌کرد، با درک اقتضائات نظامی و ضرورت حرکت دائمی علمی و صنعتی و نیز لزوم شکست ابزار تحریم تسلیحاتی کشور، به جهادی دیگر برخاست تا با تولید جنگ‌افزارهای هدف نیاز و پیشرفته، سطح توانمندی‌های خود را افزایش دهد. در این مسیر، مجاهدت علمی شهیدانی چون حسن شفیع‌زاده و حسن طهرانی‌مقدم و ... که از پایه‌گذاران و پیشرانان حرکت‌های جهادی سپاه محسوب می‌شوند، فراموش نشدنی و الگوی پیشرفت تمام‌عیار و همه جانبه کشور به شمار می‌آید. اگر چه امروز سطح علم دفاعی و صنایع دفاعی سپاه، از این نهاد، قدرتی برتر ساخته و سهمی از صادرات نظامی کشور را به خود اختصاص داده اما، فراموش‌ نکنیم که بزرگ‌ترین عامل و شاخص قدرت سپاه، نیروی ایمان و اراده و قاطعیت انقلابی و روحیه جهادی آن است.
واضح است که‌ کارنامه سراسر درخشان مجاهدت‌های سپاه منحصر به دوران جنگ تحمیلی عراق بعثی علیه ایران نیست. اگر امروز ابرقدرت‌ها و ایادی داخلی و خارجی آنان در برابر ملت ایران دچار ذلت‌اند و همواره نوک پیکان حملات رسانه‌ای خود را به سمت سپاه قرار داده‌اند، به دلیل قدرت و هیمنه پاسداران انقلاب اسلامی است. قدرت و هیمنه‌ای که به مثابه سرمشق ملت‌های مظلوم و آزادی‌خواه قرار گرفته است. به واقع در کارنامه سپاه عزیز، چگونه می‌توان دستگیری سربازان ملکه انگلیس و خدمه ناوچه اچ ام اس کورنوال در سوم فروردین ۸۶ را نادیده گرفت؟ چگونه می‌توان از افتخار سرنگون کردن پهپاد فوق پیشرفته آمریکا موسوم به «نورثروپ گرومن آرکیو -۴ گلوبال هاوک» نگفت؟ پرنده‌ای که در ۳۰ خرداد ۹۸ بر فراز آب‌های نزدیک تنگه هرمز سرنگون شد. یا چگونه می توان حمله موشکی دقیق و قهرمانانه سپاه به پایگاه ارتش آمریکا ـ عین‌الاسد ـ در عراق را به یاد نیاورد؟ عملیاتی بی‌مهابا در سال 98 تا بار دیگر دست برتر سپاه در نبرد با اجنبی متجاوز مدعی ابرقدرتی را به ثابت رساند!

سپاه سرفراز و سربلند پاسداران انقلاب اسلامی که بر آمده از بطن مردم مومن و محبوب ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی است، اگر روزی در داخل مرزهای ایران‌مان هویت داشت امروز با تکثیر آن در بیرون از مرزها در قالب گروه‌های مقاومت و جهادی که تنها یک دستاوردشان نجات سوریه و عراق به عنوان بخشی از سرزمین‌های اسلامی از چنگال جریان‌های آمریکاساخته تکفیری است، دیگر از حیث معنوی تک‌هویت معنا نمی‌شود.


در سالروز تاسیس نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن گرامیداشت این روز بزرگ و خجسته، یادی می‌کنیم از شهدای پاسدار و همه کسانی که نگاهبانی از مکتب انقلاب اسلامی را رسالت خود می‌دانند.
انتهای خبر/ حسن کربلایی https://armanekerman.ir/vdchwxnzm23nxwd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین