کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس هیئت مدیره راه باند کویر کرمان:

قیر امولسیونی به زودی در کرمان تولید می‌شود

24 ارديبهشت 1402 ساعت 8:04

رئیس هیئت مدیره راه باند کویر کرمان گفت: در راستای به روزرسانی محصول آسفالت کشور، تولید قیر امولسیونی را در دستور کار قرار داده‌ایم.


به گزارش سرویس اقتصادی «راه آرمان» استان کرمان از معدود استان‌هایی است که در زمینه تولید آسفالت و شن و ماسه رتبه‌دار کیفیت محصولات ماسه‌ای است، که معمولا هر سال یکی از شرکت‌های تولیدی در استان حائز رتبه در بخش معادن می‌شود که شرکت راه باند کویر امسال در جشنواره صنایع کوچک حائز رتبه شد همین امر سبب شد تا با رئیس هیئت مدیره این مجموعه به سخن بنشینیم.

رضا میرزایی در گفتگو با سرویس اقتصادی «راه آرمان» عنوان کرد: شرکت راه باند کویر کرمان در سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شده است که زمینه فعالیت شرکت تولید شن و ماسه دانه‌بندی شده با بالاترین کیفیت است.

رئیس هیئت مدیره شرکت راه باند کویر افزود: این واحد خدماتی در سه عرصه راه و ترابری، آسفالت و شن و ماسه دانه بندی شده دارای مجوز تولید و بهره‌برداری است.

وی اذعان کرد: در این مجموعه راه‌سازی، عملیات تولید و روکش آسفالت نیز انجام می‌شود و یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولید مرتبط را نصب و راه اندازی کرده است.

میرزایی افزود: ظرفیت تولید کارخانه آسفالت سالانه ۲۴۰ هزار تن است، خردایش و دانه‌بندی تولید ماسه نیز ۳۰۰ هزار تن است.

رئیس هیئت مدیره شرکت راه باد کویر کرمان تاکید کرد: از ابتدای کار با ۴۲ نیرو به صورت مستقیم و غیرمستقیم شروع به کار کردیم و طی یک سال اخیر با توجه به تورم و تحریم‌های شدیدی که بر کشور حکم فرما شده بود اما این شرکت توانسته است ۱۰ نفر نیروی کار جدید نیز جذب کند.

بالغ بر ۴۰ کیلومتر از راه‌های ارتباطی استان را آسفالت کردیم

وی ادامه داد: در راستای تولید تمام تلاش خود را به کار بستیم و به غیر از ایام تعطیل رسمی حتی یک روز هم به دلایل مالی و .... تعطیل نبوده‌ایم که در یک سال گذشته این کارخانه توانسته بالغ بر ۴۰ کیلومتر از راه‌های ارتباطی به مرکز استان و همچنین بخش عظیمی از آسفالت دهیاری‌های بخش مرکزی را تکمیل و تحویل کارفرما دهد.

میرزایی با بیان اینکه در سال گذشته تقریبا ۸۰ درصد از پروژه‌های جاری شرکت را تحویل و تکمیل کرده است، گفت: باید عاشق کارت باشی تا بتوانی با تمام ناملایمات همچنان در مسیر تولید باقی بمانی، من با توجه به اینکه شغل اصلی پدرم در سنوات قبل معدن و راه‌سازی بود بنابراین من هم با توجه به علاقه خاصی که به این رشته کاری داشتم به این شغل ورود کردم .

رئیس هیئت مدیره شرکت راه باد کویر کرمان با اشاره به اینکه ما در تمام دوران برای پیشرفت برنام‌ریزی داشته‌ایم، گفت: برای توسعه خط تولید طبق استانداردهای روز ایران و مطابق با استاندارد‌های موجود تمامی خطوط خود را به روز رسانی کرده‌ایم، این شرکت به زودی به منظور تولید و ارتقاء کیفیت محصول قیر امولسیونی خط تولید اروپایی مذکور را نصب و راه‌اندازی می‌کند.

قیرهای کات بک باعث ار بین رفتن محیط زیست ‌می‌شوند


وی تاکید کرد: قیر به عنوان ماده چسبنده و آب‌بندی مصالح در راهسازی از روزگاران قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است و هم اکنون در راستای حفاظت از محیط زیست و دستیابی به توسعه پایدار از قیرهای امولسیون (Bitumen Emulsion) در راهسازی استفاده می‌شود.

میرزایی اذعان کرد: قیری که در حال حاضر وجود دارد، قیرهای کات بک (Cut Back)  است که در راه‌سازی و راه‌داری  استفاده می‌شود، قیرهای کات بک به دلیل وجود حلال‌های نفتی در داخل آن نه تنها باعث تخریب محیط زیست می‌شوند بلکه در مقایسه با قیرهای امولسیون از کیفیت کمتری برخوردار هستند.

رئیس هیئت مدیره راه باد کویر کرمان افزود: قیرهای امولسیون توجیه فنی و اقتصادی خوبی برای جایگزین شدن با قیرهای محلول را دارند زیرا قیر امولسیون شامل حدود ۶۰ درصد قیر و ۴۰ درصد آب است و این در صورتی است که قیرهای محلول MC۲۵۰ که اغلب در کشور مصرف می ‌شوند شامل ۷۰ درصد قیر و ۳۰ درصد حلال نفتی است که این حلال پس از استفاده از قیر در محیط پخش شده و فضا را آلوده می‌کند.

بهای قیر امولسیون با قیر محلول قابل مقایسه نیست

وی ادامه داد: بهای قیر امولسیون با قیر محلول قابل مقایسه نیست  به همین علت استفاده از نوع امولسیونی را به صرفه می‌کند استفاده از ۴۰۰ لیتر آب به جای ۳۰۰ لیتر حلال نفتی در قیر امولسیون به‌خوبی بیانگر مقرون به صرفه بودن آن است، ضمن اینکه در پروسه تولید نیز صرفه‌جویی فراوانی را از قبیل عدم نیاز به گرمادهی بالا به همراه خواهد شد.

میرزایی تاکید کرد: امولسیون تمام عملکردی که قیرهای محلول می‌تواند داشته باشد را به همراه دارد و حتی دامنه مصرف آن از قیر محلول گسترده‌تر است، به‌طور مثال استفاده از قیر امولسیون در شرایط نمناکی و بارندگی کم امکان‌پذیر است امولسیون به دلیل داشتن بار الکتریکی به مصالح بخوبی چسبیده و عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌دهد.

 قیر امولسیونی آتش نمی‌گیرد

رئیس هیئت مدیره شرکت راه باد کویر عدم آتشگیری قیر امولسیونی را از دیگر مزیت‌های این محصول نامید و گفت: در هنگام گرم کردن، تولید، نگهداری و اجرا دمای تولید قیرهای امولسیونی در حدود ۵۰ درجه سانتیگراد است که در این درجه حرارت آتشگیری آن را غیر ممکن می‌کند.

وی اذعان کرد: استفاده از قیر امولسیون بجای محلول تابحال صرفه‌جویی زیادی را در کشور داشته است در اکنون در مخلوط های آسفالتی سرد، آسفالت حفاظتی و آب‌بندی، آسفالت‌های سطحی یک یا چند لایه، فوگسیل، سیل کت، تک کت، پریمکت، غبارنشانی و مالچ پاشی، ترک‌گیری و پر کردن ترک‌های سطح رویه آسفالت، تعمیرات و لکه‌گیری راه‌های آسفالتی از این نوع قیر استفاده می‌شود.

رئیس هیئت مدیره راه باند کویر کرمان افزود: با توجه به اینکه استفاده از روش‌های نوین در اولویت شرکت قرار دارند به زودی در صنعت سبز و آلایندگی محیط زیست هم که از قبل  اقداماتی جدی انجام شده و به زودی محقق می‌شود، حرف‌ها برای گفتن خواهیم داشت.

بزرگ‌ترین چالش؛ تامین قطعات و ماشین‌آلات با نوسانات ارزی است

میرزایی به عمده‌ترین مشکل و چالشی که امروز تمام شرکت‌ها و تولیدکنندگان به آن گرفتار هستند را تامین قطعات دانست و گفت: چالشی که امروز صنایع معدنی و خدماتی را گرفتار کرده است، تامین قطعات و ماشین‌آلات با توجه به کارکرده است و عدم نقدینگی و تامین نشدن مطالبات پرداختی توسط کارفرمایان و خریداران است.

رئیس هیئت مدیره شرکت راه باد کویر کرمان عنوان کرد: سعی ما بر این است با جذب نیروهای ماهر و جوان و عمدتاً تحصیل‌کرده راندمان تولید را افزایش دهیم و هر سال با توجه به نیاز جذب نیرو داشته باشیم که این امر محقق شده است و در این مسیر تلاش کرده‌ایم که تمامی استانداردها و قوانین کاری را رعایت کنیم.

میرزایی با تاکید بر اینکه تمام سعی پرسنل تولید و مدیران در شرکت بر کیفیت محصول است، گفت: به یاری خداوند متعال در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ به عنوان شرکت نمونه و در صنایع معدنی و تولید شناخته شدیم و انشاءالله این روند ادامه‌دار خواهد بود زیرا کیفیت محصول تولیدی را فدای کمیت نکرده و نخواهیم کرد.


 نرخ ارز بر تمامی محصولات و موارد تولید اثر گذار است 

رئیس هیئت مدیره شرکت راه باند کویر کرمان تاکید کرد: همانطور که متاسفانه نرخ ارز بر تمامی محصولات و موارد تولید تاثیر دارد ، ما را در تامین مواد اولیه دچار مشکل نموده و نوسان نرخ به صورت جدی شرکت را دچار چالش کرده است.

میرزایی با اعلام اینکه نبود امکان ورود ماشین آلات روز دنیا و فرسوده شدن و عمر بالای دستگاه‌ها سبب افزایش  هزینه تولید شده است، خاطر نشان کرد: این امر سبب شده راندمان کار در بعضی مواقع پایین بیاید تحریم در صنعت ایفا می‌کند و قاعدتاً تولیدکنندگان داخلی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

انتهای خبر/ طهماسبی


کد مطلب: 134510

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/134510/قیر-امولسیونی-زودی-کرمان-تولید-می-شود

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir