تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۹
۰
plusresetminus
به‌علت ضعف نظارت صنف و دیگر متولیان؛

دومینوی ترکش‌های قاچاق، نان اهالی رَمِشک را آجر کرد

طمع سود حاصل از قاچاق گازوئیل و آرد در جنوب کرمان خودش را در تامین نان با کیفیت و به‌اندازه برای مردم شهر رَمِشک در شهرستان قلعه‌گنج خود را نشان داده است.
دومینوی ترکش‌های قاچاق، نان اهالی رَمِشک را آجر کرد
به گزارش سرویس اقتصادی «راه آرمان» به نقل از ایرنا؛ نان قوت اصلی مردم محسوب می‌شود و تکیه به این غذای مهم در جنوب استان کرمان بیشتر از بسیاری از نقاط دیگر کشور است اما با شهر شدن رمشک حالا مردم برای تامین نان با کیفیت با مشکل جدی مواجه شده‌اند زیرا بیشتر نانوایی‌ها به جای طبخ نان ترجیح می‌دهند در سایه ضعف نظارت‌ها، سوخت و آردشان را بفروشند و به چرخه قاچاق بکشانند.

آخرین شهر در محدوده شهرستان قلعه‌گنج در جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان و همجوار با مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان، رَمِشک نام دارد که از سال ۱۳۹۷ به شهر تبدیل شده اما هنوز به عنوان یک شهر به آن نگاه نشده و از بسیاری امکانات محروم است، اینجا هنوز با فضای شهری فاصله دارد و جای خالی تشکیلات یا نیروی انسانی بسیاری از دستگاه‌های دولتی و نظارتی موجب افزایش تخلفات در برخی اصناف از جمله نانوایی‌ها شده است.

فعالیت یکساعته برخی نانوایان

امام جمعه رمشک که این مشکلات را در خطبه های چند هفته پیش نماز جمعه هم مطرح کرده بود در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: برخی نانوایی ها فقط نیم ساعت یا یک ساعت فعالیت می کنند و در این زمان هم نانی بسیار بی کیفیت به مردم ارائه می دهند که قابل استفاده نیست.

مولوی حسن رمشکی با بیان اینکه از پنج نانوایی شهر هم فقط یک نانوایی هم صبح و هم عصر فعالیت می کند ادامه داد: فروش سهمیه سوخت درآمد بیشتری برای نانوایی ها دارد و ترجیح می دهند آن را بفروشند و به نظر می رسد به همین دلیل به کیفیت نان و زمان باز بودن نانوایی اهمیتی نمی‌دهند.


جای خالی نظارت

فرماندار شهرستان قلعه گنج هم در این زمینه گفت: قاچاق آرد در منطقه زیاد است البته مشکل دیگر نیز گرانی کرایه حمل آرد توسط شرکت خلیج فارس است که این در نهایت به ضرر مصرف کننده خواهد بود.

محمد فلاح کهن افزود: بعضی نانوایی ها فقط با این انگیزه مجوز گرفته اند که سهمیه های آرد و سوخت را بفروشند و ما از مردم و امام جمعه شهر می خواهیم به ما اطلاع دهند کدام نانوایی به طور دقیق، اقدام به فروش سهمیه می‌کنند.

وی اضافه کرد: در رمشک جهاد کشاورزی (به عنوان ناظر اصلی) فقط یک نیرو دارد که در نمایندگی و ساختمان مستقر است و صنعت، معدن و تجارت هم هیچ نیرویی در رمشک ندارد.

فلاح کهن یادآور شد: صنعت، معدن و تجارت در جنوب کرمان چارت اداره کلی به میزان نیاز ندارد؛ در قلعه گنج این اداره هم فقط یک نیروی انسانی وجود دارد.


جای خالی تعزیرات

وی با اشاره به یک امر تاثیرگذار دیگر بر افزایش تخلفات در صنف نانوایی ها اظهار کرد: تعزیرات در منطقه حضور ندارد و در جواب درخواست ما گفته اند توسعه تشکیلات ممنوع شده است؛ در این شرایط چگونه می توان با گران فروشی و تخلفات مقابله کرد.

فرماندار قلعه گنج اضافه کرد: تعزیرات برای ۶ شهرستان جنوبی فقط در شهرستان کهنوج ۲ نیروی انسانی مستقر کرده است و چطور می توانند با ۲ نیرو به امور این ۶ شهرستان رسیدگی کنند.

برابر آمارها رمشک چهار هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد و اکثریت جمعیت آن نیز به زبان بلوچی گفتگو می‌کنند، پیش از شهر شدن رمشک مردم سهمیه آرد روستایی داشتند و خود به پخت نان می پرداختند اما از سال ۱۳۹۷ که سهمیه آرد به نانوایی‌ها اختصاص پیدا می‌کند چنین مشکلاتی تشدید شده است که می‌طلبد مسئولان متولی در این زمینه نظارت‌ها را به منظور حل مشکلات مردم تشدید کنند.

شهرستان قلعه گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان واقع شده است،
قاچاق سوخت در جنوب کرمان به واسطه نزدیکی به مرزهای جنوبی و شرقی کشور طی سال‌های  اخیر آنقدر زیاد شده که مشکلات زیادی را در بخش‌های مختلف برای شهروندان ایجاد کرده است.

بر باد رفتن سرمایه‌ای که متعلق به همه ایرانیان است به بهای بسیار نازل و انتقال آن به آن سوی مرزها، سوانح متعدد رانندگی، آتش گرفتن خودروها و مخازن نگهداری سوخت تنها بخشی از تبعات این پدیده است که در کنار صف‌های شلوغ مقابل جایگاه ها که زحمت شهروندان را مضاعف کرده، نمود دارد.

این درحالی است که آنطور که مسئولان می‌گویند بیشتر گلخانه‌ها و دیگر واحدهای اقتصادی نیز باوجود احداث خط لوله گاز، از گازکشی امتناع می‌کنند و ترجیح می‌دهند همچنان از سهمیه سوخت استفاده کنند.

شنیده می‌شود برخی افراد چندین تراکتور یا کامیون فرسوده و بلااستفاده خریده‌اند تا از کارت‌های سوخت آنها برای قاچاق و به دست آوردن سودهای آنچنانی بهره بگیرند و این مهم مسئولان را به تدابیر سخت و بازدارنده کشانده است.

راه‌های کنترل و پیشگیری از قاچاق طی سال‌های اخیر سبب بروز مشکلاتی مثل صف های طولانی مقابل جایگاه ها نیز شده است؛ استفاده از کارت‌های آزاد سوخت در جایگاه‌ها محدود و ساماندهی شده و انتظار می‌رود با همراهی بیشتر مردم ضمن جلوگیری از قاچاق سوخت از مشکلات سایر شهروندان که در قاچاق نقشی ندارند نیز کاسته شود.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdciy5azzt1apw2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین