تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۰
۰
plusresetminus
معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش کرمان با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند به عنوان طرح شناسایی چهره به چهره دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: سه هزار مورد از ۶ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل مقطع دبستان استان شناسایی شدند.
شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در کرمان به سه هزار نفر رسید

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از ایرنا طاهره زحمتکش با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش به منظور شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده سامانه‌ای را طراحی کرده که اسامی تمام دانش‌آموزان در آن ثبت شده است اظهار داشت: حدود ۹۰۰ نفر از سه هزار دانش آموز شناسایی شده تاکنون جذب سیستم آموزشی شده‌اند.

وی بیان کرد: به ازای هر یک تا ۱۰ نفر به اقتضای جمعیت شهرستان‌ها نیروی انسانی پیگیری کننده برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تعریف شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش کرمان ادامه داد: این افراد باید بازماندگان از تحصیل را شناسایی و مستندات موجود در این زمینه را در سامانه شهید محمودوند بارگذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه ۶ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل ایرانی با دوره سنی ۶ تا ۱۱ سال هستند تصریح کرد: ۲۰ مولفه برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده تعریف شده که پیگیری کننده‌ها باید این موارد را احصا و مدارک منطبق با آنان را در سامانه شهید محمودوند ثبت کنند که در نهایت در وهله نخست در استان و بعد از آن در وزارتخانه تایید یا رد می‌شود.

زحمتکش تاکید کرد: برخی از دانش آموزان به دلایل مختلف از جمله ازدواج، اشتباه شناسنامه‌ای، بدسرپرستی یا بی‌سرپرستی، شرایط استثنایی و کودک کار بودن دچار ترک تحصیل شده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش کرمان گفت: بعد از شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای افرادی که مشکل مالی دارند با کمیته امداد امام خمینی (ره)، در مورد کودکان استثنایی با دانشگاه علوم پزشکی، افراد فوت شده با ثبت احوال و نیز در سایر موارد با فرمانداران و دهیاران رایزنی می شود.

وی گفت: بزودی سایر دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان نیز از طریق جستجوی کد ملی و سامانه واریز یارانه با کمک فرمانداری ها شناسایی می شوند.
زحمتکش افزود: برنامه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل شامل زمان و مقطع خاصی نیست بلکه این طرح به صورت ادامه دار به مرحله اجرا در خواهد آمد.

زحمتکش تصریح کرد: در شورای معاونان آموزش و پرورش کرمان مصوب شده ۲ پایگاه تقویت درسی دانش آموزان بازمانده از تحصیل در این استان راه اندازی و این افراد ثبت نام تا عقب ماندگی تحصیلی آنان به صورت فوق برنامه جبران شود و به چرخه آموزش برگردند.

وی با تاکید بر اینکه کتاب‌های درسی به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان بازمانده از تحصیل قرار می‌گیرد گفت: تمام تلاش آموزش و پرورش بر این است که دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل جذب مدارس و سیستم آموزشی شوند.

زحمتکش بی‌سوادی را منشا برخی آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: طلاق، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی موجب ایجاد بیشترین آسیب اجتماعی در کودکان و دانش آموزان است و به نوعی محور آسیب ها در مقطع دبستان به شمار می‌رود که سبب ناهنجاری‌ها و رفتارهای نادرست دانش‌آموز در مدرسه و اجتماع می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش کرمان بیان کرد: اعتیاد والدین به مواد مخدر نیز سبب‌ساز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان است و در بیشتر موارد آرامش روانی و روحی را از کودکان می‌گیرد.

وی تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی استان کرمان را ۴۰۰ هزار نفر معادل ۶۰ درصد کل دانش آموزان استان اعلام کرد و افزود: حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز در تمام مقاطع تحصیلی مختلف کرمان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به حضور حدود ۱۴ هزار دانش آموز تبعه خارجی در مقطع ابتدایی استان کرمان گفت: این درحالی است که کمبود فضای آموزشی در استان کرمان بیداد می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش کرمان گفت: حدود ۶۰۰ مدرسه مقطع ابتدایی این استان زیر پنج دانش آموز، ۷۲ مدرسه زیر ۲ دانش آموز و ۶۳ مدرسه با وجود یک دانش آموز اداره می‌شود.

وی ادامه داد: اما در برخی شهرها مانند کرمان و رفسنجان کلاس های درس با بیش از ۴۰ دانش آموز فعالیت می‌کنند لذا در محاسبه متوسط تراکم جمعیت دانش‌آموزی مدارس با جمعیت اندک دانش آموز نیز محاسبه می‌شود که آمار دقیق و درستی به ما نمی‌دهد.

زحمتکش تاکید کرد: عدد سرانه تراکم سرانه دانش آموزی در کلاس‌های دبستان استان کرمان بالای ۳۰ اعلام می شود در حالی که بیشتر از این مقدار است.

وی گفت: بیش از دوسوم مدارس استان کرمان به صورت چندپایه اداره می‌شوند یعنی یک معلم باید در چند پایه تدریس کند.

انتهای خبر/
https://armanekerman.ir/vdce7e8zxjh8xpi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما