تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۵
۰
plusresetminus
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: درحالی که خودروسازان کرمان در سال ۱۴۰۰ تنها ۲۳ درصد رشد تولید داشتند، مدیران خودرو با ۱۴۰ درصد رکورد تولید خودرو در سال گذشته را شکست.
درخشش خودروسازان کرمانی در تولید بیش از ۱۰۰ هزار خودرو
به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ در حالی که تب و تاب خودرو  و بالا و پایین شدن قیمت خرید  در کشور با ارائه طرح‌های دولتی در سامانه یکپارچه در حال اجراست و دو خودرو سازی سایپا و ایران خودرو بیشترین سهم را در میزان فروش داشته‌اند اما استان کرمان با ۱۰ خودروسازی رکورد تولید را در سالی که گذشت، شکسته است.

مهدی حسینی‌نژاد در خصوص وضعیت صنایع خودروسازی استان با سرویس اقتصادی راه آرمان عنوان کرد: خوشبختانه استان کرمان بزرگترین تولیدکننده خودرو کشور در بخش خصوصی محسوب می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص تامین قطعات استان با توجه به مصوبات اخیر و ورود خودروهای خارجی در خصوص سهم استان از این موضوع گفت: استان کرمان خوشبختانه یکی از قطب‌های تولید خودرو کشور است و  تقریباً بزرگترین تولید کننده خودروی بخش خصوصی کشور در منطقه ویژه اقتصادی بم مستقر است.

وی ادامه داد: کارخانجات خودرو و قطعه‌سازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید شامل کرمان موتور، خودروسازان بم، مدیران خودرو، کارمانیا، ریگان خودرو، آرمان موتور، قوای محرکه، آرمان الکتریک است و ظرفیت این کارخانه‌ها حدود ۳۰۰ هزار دستگاه در سال است.

حسینی‌نژاد بزرگترین خودروسازها را  مجموعه مدیران خودرو و کرمان موتور عنوان کرد و گفت: این دو کارخانه سال ۱۴۰۰ را  با رشد ۲۲ یا ۲۳ درصدی پشت سر گذاشتند و در سال ۱۴۰۱ مدیران خودرو با تولید بیش از ۹۰ هزار دستگاه  خودرو از خانواده چری با نشان ام وی ام و فونیکس رشد ۱۴۵ درصدی را به ثبت رساند.

وی اذعان کرد: خودروسازان ارگ ویژه بم می‌توانند بالای ۱۰۰ هزار خودرو را در منطقه تولید کنند  و در بحث قطعه‌سازی نیز سیاست‌های کلان در کشور رخ داده است که ما امیدواریم بتوانیم بومی‌سازی را افزایش دهیم، که اگر این اتفاق رقم بخورد وضعیت صادراتی استان نیز رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد.


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان یکی از چالش‌های پیش‌روی صنعت استان را عدم وجود مبادی صادراتی استان نیز نامید و اذعان کرد: صادرات کرمان بیش از دو و سه دهم میلیارد است که ما از استان‌های صادراتی کشور محسوب می‌شویم و تقریباً چهار و هشت دهم مطالعات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه ما در استان گمرکات فعالی چون کرمان سیرجان رفسنجان بقیه داریم اما بالای ۵۰ درصد صادرات استان از طریق گمرکات کشور خارج می‌شود، این موضوع در کارگروه توسعه صادرات نیز بحث و درخواست کرد که جمهوری اسلامی ایران زیرساختی را تعریف کند تا صادرکنندگان با هر دلیلی انبارهایی را در سایر استان‌ها بتوانند اظهار مبداء صادراتی را از کرمان داشته باشند.


حسینی‌نژاد افزود: خوشبختانه کارخانه قطعه‌سازان بم در بسیاری از زمینه‌های تولیدی همسو با سیاست اقتصاد مقاومتی حرکت کرده‌ است و در ساخت قطعاتی چون سرسیلندر، شاتون، پیستون،  مودم و قطعات الکترونیکی به خودکفایی رسیده‌اند و توانایی عقد قرارداد با شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای تامین نیاز آنان را دارند که اگر به این ظرفیت نیز توجه شود کرمان به استان صادراتی این محصولات بدل و کشور از ورادات بی‌نیاز خواهد شد.

چن هوو سرمایه‌گذار اصلی مدیران خودرو نیز در جلسه کارگروه اشتغال استان کرمان از طرح توسعه یک و دو، این خودرسازی در ارگ بم رونمایی کرد و گفت: تا پایان سال جاری تعداد دو هزار نیرو را در خودرسازی بم جذب خواهیم کرد که اگر طرح توسعه موفق پیش‌برود بی‌شک در عرصه تولید گام مهمی را بر خواهیم داشت.

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد صنعت خودروسازی استان کرمان، گرچه در بخش خصوصی و با مونتاژ خودروهای خارجی و چینی فعال است اما می‌تواند بسیاری از مشکلات عرصه خودرو را حل کند که این امر در گزارش فروش و تولید وزارت صمت کاملا مشهود است.

بر اساس گزارش وزارت صمت، شرکت مدیران خودرو بیشترین تولید و مونتاژ خودروها را در بین خودروسازان خصوصی داشته و با رشد ۱۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، در سال گذشته ۹۳ هزار و ۱۱۰ دستگاه از خانواده چری با نشان ام وی ام و فونیکس را مونتاژ کرده است.

در بخش محصولات سواری، دومین خودروساز خصوصی با بیشترین تیراژ، کرمان موتور بوده که با رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، توانسته است ۲۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه از محصولات سواری جک (JAC) را مونتاژ کند، در این بخش، محصولات سدان و کراس اوور شامل آمارها بوده‌اند و مونتاژ KMC T۸ به عنوان یک خودروی کار و تجاری پیکاپ به صورت جداگانه محاسبه شده است.

در کل، خودروسازان خصوصی و دولتی در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۷۶ هزار و ۲۸۲ دستگاه خودروی سواری در کلاس‌های هاچ بک، سدان و کراس اوور تولید و مونتاژ کردند. همچنین، در بخش خودروهای سواری، رشد ۲۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به دست آمده است.

با تمام این تفاسیر اما هنوز صنعت خودروسازی استان کرمان با تمام مشکلاتی که دارد، نتوانسته است در استان جایگاهی در عرصه ایجاد رفاه برای مردم مناطق محروم ایفا کنند و عملا مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ برای مردم این مناطق هنوز مثمر ثمر نبوده که نیاز است نقش بهتری را دراین عرصه نیز ایفا کنند.


انتهای خبر/ طهماسبی


  https://armanekerman.ir/vdcf0jdy0w6dmva.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین