تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۷
۰
plusresetminus
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان:

نبود اتحادیه محصولات از مشکلات کشاورزی جنوب استان کرمان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: یکی از مشکلات کشاورزان جنوب استان نبود اتحادیه محصولات است و در این شرایط کشاورزان خرد آسیب می‌بینند.
نبود اتحادیه محصولات از مشکلات کشاورزی جنوب استان کرمان است
به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان به نقل از تسنیم؛ احمد احمدپور با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در جنوب استان کرمان، اظهار داشت: سال قبل برنامه‌محوری بر مبنای پژوهش و آموزش را در اولویت کار خود قرار دادیم که افزایش بهره‌وری و افزایش ضریب نفوذ دانش را داشته باشیم و نتایج خیلی خوبی را گرفتیم.

وی با اشاره به شعار سال، بیان کرد: در این راستا مهار تورم و رشد تولید در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا افزایش تولید و عملکرد محصولات را از نظر کمی و کیفی در واحد سطح، همراه با افزایش سلامت محصولات داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان اینکه در این راستا از سال ۱۴۰۱ بحث الگوی کشت در کشور نهادینه و اجرایی شده است، ادامه داد: کشاورزی محور توسعه جنوب استان کرمان بوده و معیشت بیش از ۹۰ درصد مردم جنوب استان کرمان وابسته به کشاورزی است؛ تاثیرگذاری محصولات تولیدی کشاورزی محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه از مردادماه سال ۱۴۰۲ وارد سال زراعی جدید می‌شویم، بیان کرد: تاکید ما بر این است که در راستای الگوی کشت اقدام شود و در حوزه نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود تاکید وزارتخانه بر این است که تامین و توزیع کود تنها در راستای الگوی کشت انجام شود.

احمدپور با بیان اینکه وزارتخانه براساس الگویی که خود تعیین کرده به تعهدات خود عمل می‌کند و بیشتر از آن پاسخگو نیست، گفت: الگوی کشت زمانی موثر است که ما به سمت کشت‌های قراردادی برویم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان عنبرآباد به بازار بزرگ تجاری خرما در جنوب کشور تبدیل شده است، افزود: با حضور فرماندار و نماینده مرم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، باغداران بزرگ و سردخانه‌داران جلسه‌ای را در ارتباط با خرمای این منطقه تشکیل دادیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان اینکه ورود دلالان و واسطه‌ها در حوزه خرمای جنوب استان کرمان را داریم، ادامه داد: در این شرایط شاید کشاورزانی که توان  مالی نداشته و دستشان خالی است مجبور می‌شوند محصول خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشند که صحبت شده افرادی به عنوان مباشر خرید ورود کرده و محصول این کشاورزان را به صورت توافقی خریداری کنند تا قیمت نهایی دست کشاورز را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهایی محصول خرما از مهر و آبان ماه، زمانی که برداشت و خیره‌سازی محصول به صورت کامل انجام شده، تعیین می‌شود، گفت: صادرات خرمای جنوب استان را به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم تا دست دلالان را از خرمای جنوب استان، کوتاه کنیم.

احمدپور با بیان اینکه یکی از مشکلات کشاورزان جنوب استان این است که در خیلی از محصولات اتحادیه نداریم، تصریح کرد: در چنین شرایطی کشاورزان بزرگ آسیب زیادی نمی‌بینند چون خودشان توانایی برای صادرات، انبار کردن و حتی پیدا کردن بازار فروش دارند، اما این کشاورزان خرد هستند که آسیب می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه از طریق اتاق اصناف و سازمان تعاون روستایی پیگیری کردیم که اتحادیه‌های محصولی در جنوب استان تشکیل شود، گفت: این اتحادیه‌ها در قبال تسهیلاتی که به کشاورزان می‌دهند محصول آنها را خریداری کرده و به موقع به بازار عرضه می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به مشکلات و مسائلی که سال قبل در ارتباط با تنظیم بازار پیاز ایجاد شد، بیان کرد: بخشی از این مشکلات به واسطه عدم وجود اتحادیه در جنوب استان بود و ما با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم چون نمی‌توانستیم با تک تک کشاورزان منطقه قرارداد ببندیم.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcauyn6049nei1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین