تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۶
۰
plusresetminus
بازار ملتهب مرغ در کرمان؛

کمبود مرغ به منوی رستوران‌ها رسید

هشدار رئیس صنف: کمبود مرغ رستوران‌ها را تعطیل می‌کند
کمبود مرغ به منوی رستوران‌ها رسید
به گزارش سرویس اقتصادی «راه آرمان» به نقل از فردای کرمان؛ بازار مرغ  کرمان از اواخر فروردین‌ماه با کمبود مواجه شده است و شهروندان کرمانی از کمبود و گرانی مرغ اظهار نارضایتی می‌کنند.

آن زمان دلیل گرانی مرغ از سوی تولیدکنندگان، کمبود جوجه یک‌روزه و کاهش تولید و همچنین عدم تناسب قیمت تمام‌شده با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار مطرح شد.
ستاد تنظیم بازار کرمان نیز ۲۹ فروردین‌ماه، قیمت مرغ منجمد در بازار را ۴۳ هزار تومان و قیمت مرغ گرم را ۶۳ هزار تومان اعلام کرد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان نیز در همان ایام در گفت‌وگو با فردای‌کرمان اعلام کرد که نرخ مصوب اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، واقعی نیست و با توجه به افزایش قیمت جوجه و نهاده‌های دامی این نرخ باید حدود ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان باشد.

سیدحسن مَهدی همچنین تاکید کرد که به دلیل کاهش جوجه‌ریزی و عدم رغبت تولیدکنندگان برای تولید به دلیل قیمت‌های پایین، احتمالاً در اردیبهشت‌ماه با کمبود مرغ مواجه خواهیم شد.

وی توضیح داد که اگر قیمت جوجه یک‌روزه را با توجه به همۀ این مسائل ۱۹ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت مرغ زنده ۵۱ هزار تومان تمام می‌شود که با ۱۰ درصد سود، می‌شود ۵۶ هزار تومان، و با فرمول ۲۵.۵ درصد اُفت کشتارگاهی، قیمت برای مصرف‌کننده نزدیک به ۸۰ هزار تومان تمام می‌شود.

مَهدی تاکید کرد که قیمت واقعی و کارشناسی مرغ، عددی بالغ بر ۷۸ هزار تا ۸۰ هزار تومان است.

با وجود تاکید مسئولان دولتی بر فروش مرغ با قیمت مصوب، نرخ مرغ در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه به بیش از ۷۰ هزار تومان رسید تا این‌که سرانجام، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اعلام کرد که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان حداکثر ۷۳ هزار تومان با شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال تعیین شده است.

بازار ملتهب مرغ، اما فراتر از قیمت‌های دستوری عمل می‌کند و اکنون این مادۀ پروتئینی در بازار به سختی پیدا می‌شود و در این میان رستوران‌ها و تالارها که یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های منوی غذایشان، مرغ و جوجه‌کباب است نیز با مشکل جدی مواجه شده‌اند و سهمیه‌ای هم به آن‌ها اختصاص داده نشده است.

رئیس اتحادیه صنف هتل، رستوران‌‌داران و تالارهای پذیرایی کرمان با اشاره به این مشکل رستوران‌ها و مغازه‌های تهیۀ غذا گفت که ادامۀ این روند به تعطیلی بسیاری از این مراکز صنفی می‌انجامد.

محمدرضا بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار فردای‌کرمان، با اشاره به کمبود مرغ در کرمان و مشکل تامین آن توسط رستوران‌ها بیان کرد: «رستوران‌ها و تالارها با مشکل تهیۀ مرغ مواجه شده‌اند و این مشکل در مراکز صنفی تهیۀ غذا جدی‌تر است زیرا خانوارها ممکن است بتوانند یکی‌، دو عدد مرغ را تهیه کنند اما رستوران‌ها و تالارها با توجه به این‌که باید تعداد زیادی مرغ تهیه کنند با مشکل مواجه هستند و هر روز همکاران برای این‌که نمی‌توانند مرغ مورد نیاز خود را تامین کنند، اعتراض دارند».

وی با بیان این‌که ظاهرا این مشکل مربوط به کرمان است و در سایر شهرستان‌ها کمتر است، افزود: «از همکاران در یزد سوال کردم مشکلی نداشتند و فقط در کرمان این شرایط وجود دارد».

رئیس اتحادیه صنف هتل، رستوران‌‌داران و تالارهای پذیرایی کرمان خاطرنشان کرد: «اگر سازمان جهاد کشاورزی قیمت را آزاد کند، قیمت مطمئنا افزایش می‌یابد اما به دلیل این‌که نرخ را دستوری تعیین می‌کنند و مرغ در شهرهای دیگر با قیمت گران‌تری فروخته می‌شود، کمبود در شهر به وجود می‌آید و ممکن است حتی مرغداری‌های شهر کرمان هم که موجودی دارند به واسطۀ این‌که در شهرهای دیگر قیمت بالاتر است، از عرضۀ مرغ خودداری کنند».

وی با اشاره به تاثیر کمبود مرغ بر کسب‌وکار رستوران‌ها و مغازه‌های تهیۀ غذا، گفت: «بعضی از واحدهای صنفی مجبور می‌شوند تعطیل کنند.

قدرت خرید گوشت قرمز خیلی کمتر از مرغ است و بیشترین فروش رستوران‌ها مربوط به فروش مرغ و جوجه‌کباب است، در حال حاضر نیز با توجه به این‌که تهیۀ مرغ مشکل شده و توان خرید مردم هم کاهش یافته است، ادامۀ کار توجیه اقتصادی ندارد زیرا هم هزینه‌های تولید بالا می‌رود و هم هزینه‌های خرید».

بهرامی ادامه داد: «اگر قیمت مرغ از این بیشتر شود قدرت خرید باز هم کاهش می‌یابد و فروش رستوران‌ها کمتر می‌شود. هزینه‌های تولید در جای خود باقی‌ است، مواد اولیه یا نیست و یا کمیاب است».

وی در خصوص اختصاص سهمیۀ مرغ به رستوران‌ها، توضیح داد: «زمان زیادی است که چنین سهمیه‌ای وجود ندارد».

بهرامی با بیان این‌که درخواستی برای اختصاص سهمیه به رستوران‌ها نداشته‌ایم، گفت: «مرغ نیست زیرا اگر وجود داشت در بازار توزیع می‌شد».

وی بیان کرد: «همیشه شرکت پشتیبانی امور دام، سازوکاری داشت که در زمان کمبود مرغ، با توزیع مرغ منجمد، بازار را متعادل می‌کرد اما الان اطلاع ندارم زیرا سازمان جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد که آیا مرغ در سردخانه‌ها ذخیره شده که الان بتوانند بازار را کنترل کنند یا خیر؟ و برنامه‌شان برای مرغداری‌ها چیست؟ زیرا تا پیش از این با کمبود نهاده‌ها مواجه بودیم و الان که نهاده با ارز رقابتی وارد می‌شود دلیل کمبود مرغ حتما برای این است که توجیه اقتصادی برای مرغدار ندارد. این چرخه باید سالم باشد تا بتوانند کار کنند».

رئیس اتحادیه صنف هتل، رستوران‌‌داران و تالارهای پذیرایی کرمان یادآور شد: «به نظر می‌رسد تنها کاری که الان دولت باید انجام دهد این است که اگر در سایر استا‌ن‌ها مرغ موجود است و با قیمت گران‌تر توزیع می‌شود، با مرغ‌فروش‌ها تعامل داشته باشند تا بتوانند از جای دیگر مرغ را وارد کنند تا فعلا کمبود رفع شود و بعد بازار را ساماندهی کنند». 

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcb5ab8wrhbf0p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین