تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۵
۳
۲
plusresetminus
در گفتگو با نخبه جوان کرمانی مطرح شد؛

وقت‌کشی علمی دوساله برای انتشار هفت کتاب نخبه کرمانی

عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق از روند طولانی مدت انتشار کتب تالیف شده گلایه کرد و گفت: کتابی که می‌تواند به عنوان یک درس جدید در واحدهای تحصیلات تکمیلی معرفی شود، هنوز به چاپ نرسیده است.
وقت‌کشی علمی دوساله برای انتشار هفت کتاب نخبه کرمانی

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب و رشد کتاب‌خوانی فرصت مناسبی پیش آمد که با حسام رهبری مقام، نخبه جوان کرمانی به گفتگو بنشینیم؛ او متولد ۱۳۶۸و عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان رفسنجان است.

حسام رهبری مقام تا کلاس پنجم ابتدایی در روستا زندگی می‌کرد و پس از آن به کرمان آمده؛ او معتقد است بهترین سال‌های زندگی‌اش در مقطع کارشناسی در شیراز بوده و موفقترین دوران پژوهشی خود را در دانشگاه صنعتی امیر کبیر شروع  کرده است.

-راه آرمان: در رابطه با تالیفات خود توضیح دهید:

-حسام رهبری مقام: من بیش از ۷ کتاب چاپ شده و در حال انتشار دارم که موضوعات متعددی را در بر می‌گیرد، یکی از مهمترین کتاب‌هایی که منتشر شده است و نسخه اول آن به صورت کامل به فروش رفته، کتابی در رابطه با ترانسفورماتورهای هوشمند است که برای اولین بار در جهان این موضوع به صورت کتاب به رشته تحریر در آمده است و بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

از آنجایی که چکیده انگلیسی آن در اینترنت موجود هست، درخواست‌های متعددی از دانشگاهای معتبر جهان جهت ترجمه این کتاب به من ارسال
شده است که در حال تکمیل نهایی نسخه لاتین این کتاب هم هستم.

کتاب دیگری که توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیشرفت است، یکی از بهترین نمونه کارهای من است، این کتاب مبحث جدیدی در مهندسی برق-قدرت را ارائه می‌دهد که حتی پس از بررسی وزارت علوم، مطرح شده که می‌تواند به عنوان یک درس جدید در واحدهای تحصیلات تکمیلی معرفی گردد، نام این کتاب «مقدمه‌ای بر سیستم‌های انتقال جریان مستقیم انعطاف‌پذیر (FDCTS) » است که برای اولین بار در جهان در قالب یک کتاب مطرح شده است.
کتاب های مهم دیگری نیز با کمک دانشجویان تحصیلات تکمیلی نگاشته شده است که همگی از ارزش به خصوصی برخوردارند.

-راه آرمان: مشکلاتی که در روند چاپ کتب با آن روبرو بودید:

-حسام رهبری مقام: مسئله مهم در هر سیستمی نظم و روند شفافیت موضوعات است، من الآن روال چاپ یک کتاب در دانشگاه آزاد اسلامی را خدمت شما عرض می‌کنم، ابتدا شما کتاب خود را آماده می‌کنید و به شورای استان جهت داوری ارسال می‌کنید.

داوری انجام می‌شود و شما اصلاحات مورد نیاز را انجام می‌دهید بر فرض پذیرش کتاب، شما کتاب را برای ویرایش کامل و دقیق و همچنین قالب‌بندی در تمپلیت دانشگاه ارسال می‌کنید که این کار گاهی دو الی سه ماه طول می‌کشد.

تا اینجای کار همه چیز مشخص و روی روال است، قاعدتا الان کتاب به استان ارسال می‌شود و آنها کتاب را برای چاپ نهایی به سازمان مرکزی انتشارات می‌دهند. خوب کتابی که روال فوق را به صورت دقیق و منظم
کاملا طی کرده است، حالا فقط نیاز به چند مجوز و نهایتا چاپ دارد که این در سایر دانشگاه‌ها و انشارات خصوصی نهایت یک ماه طول می‌کشد ، اما سوال من از شما این است که فکر می‌کنید این برای کتاب‌های من چقدر طول کشیده است؟... نزدیک به دو سال!!!

این مدت زمان، وضعیت ناامید کننده‌ای ایجاد می‌کند، آیا جای کار کردن دیگری برای من می‌گذارد؟اعتراض هم که می‌کنیم، اعلام می‌کنند اگر کتابتان را در انتشارات دیگری چاپ کنید امتیاز کتابتان نصف می‌شود!!! اگر مهم است چرا دانشگاه سرعت انتشار را بالا نمی‌برد اگر هم مهمم نیست چرا اجازه کار آزاد را از ما می‌گیرد به صرف اینکه امتیاز کتاب ما در دانشگاه نصف شود.

من به صورت جدی و خیلی اضطراری پیشنهاد می‌کنم بزرگان انتشارات آزاد اسلامی نشستی برگزار کنند و خیلی سریع این مشکل نا امید کننده برای همه اعضای هیات علمی را برطرف کنند تا دیر نشده است.

خیلی از همکاران و دانشجویان از وضعیت رزومه من خبر دارند و می‌دانند که من هر زمان اراده کنم،می‌توانم مهاجرت کنم.
من کاری به این نکته مهم ندارم که چطور با این رزومه کجا استخدام شده‌ام اما هر جا که باشم سرباز وطنم هستم و همانطور که از عملکردم مشخص است صد در صد توانم را خواهم گذاشت.

فقط می‌خواهم این نکته را ذکر کنم که اگر روزی من در ایران نبودم فقط و فقط به دلیل این بی‌نظمی‌هاست که در خیلی از سیستم‌ها می‌بینم و با مغز من هم خوانی ندارد.

-راه آرمان: چه تعداد مقاله در سال‌های تحصیل و تدریس به چاپ رسانده‌اید:

-حسام رهبری مقام:
بله در مورد مقاله همه کسانی که با من همکاری داشته‌اند، می‌دانند که من به کیفیت کار اهمیت می‌دهم، یعنی ترجیحم این است در سال چند مقاله خوب با کیفیت بین‌المللی و استاندارد جهانی کار کنم و زیاد به کمیت اعتقادی ندارم.

در مجموع فکر می‌کنم بیش از ۶۰ مقاله چاپ کرده‌ام که کیفیت این مقالات به گونه‌ای بوده است که در مجموع از نظر سایت علم‌سنجی که کیفیت مقالات و بین‌المللی بودن آنها را در نظر می‌گیرد، در فهرست این سایت من به عنوان نفر اول دانشگاه قرار گرفته‌ام.
نکته مهم دیگری که بسیار خوشحال کننده برای من بوده است ایندکس سه مقاله  من در حوزه ترانسفورماتور در کتابخانه سازمان ناسا و دانشگاه هاروارد است.


-راه آرمان: چه جوایز و دستاوردهایی را داشته‌اید؟

-حسام رهبری مقام: من به تک تک مراحل زندگی‌ام افتخار می‌کنم چون برای هر کدام از آنها کار کرده‌ام تا بتوانم پول داشته باشم که کتاب بخرم و درس بخوانم.
هر چند که تمام مقاطع تحصیلی من کارشناسی، ارشد و دکتری در دانشگاه‌های دولتی و روزانه بوده است اما به هر شکل هزینه‌های جانبی مخصوصا در شهرهای بزرگی مثل تهران حتما نیاز به کار کردن دارد.

اما به طور خلاصه سوال شما را اینگونه پاسخ می‌دهم؛ کسب عنوان دانش آموخته نمونه از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران-۱۳۹۲،  پایان نامه برتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران-۱۳۹۲،  مقاله برتر ششمین
کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مهندسی برق، مکانیک و مکاترونیک-۱۳۹۹، طرح پژوهشی- صنعتی برتر در حوزه انرژی- انجمن انرژی ایران-۱۳۹۹، استاد پژوهشگر برتر استان کرمان-۱۳۹۹و پژوهشگر برتر دانشگاه- رفسنجان- ۱۳۹۹، ایندکس سه مقاله در حوزه ترانسفورماتور در کتابخانه سازمان ناسا و دانشگاه هاروارد، قرار گرفتن در عنوان اول لیست سایت علم سنجی  کل اساتید دانشگاه بوده است.

-راه آرمان: در چه کمیته‌های علمی ، داوری نشریات و کنفرانس‌ها حضور دارید؟

-حسام رهبری مقام: ابتدا باید عرض کنم من این کار را خیلی دوست دارم و حتما در هفته ۲ تا ۳ مقاله قوی را داوری می‌کنم، چون که از علم روز مرتبط با رشته‌ام کاملا با خبر خواهم بود و این پیشنهاد را برای همه دوستان دارم از طرف دیگر ارتباطات با دانشمندان سایر نقاط جهان خیلی گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد. به صورت خلاصه من در موارد زیر در کمیته داوران یا عضو کمیته هیات تحریریه هستم؛
در عرصه خارجی:
کشور آمریکا- IEEE Transactions on Industrial Informatics (ISI- IF:۹.۱۱۲)
کشور آمریکا- IEEE Transactions on Industrial Electronics (ISI- IF:۸.۲۳۶)
کشور آمریکا- IEEE Sensors Journal(ISI- IF:۳.۰۷۳)
کشور انگلیس-IET Generation, Transmission & Distribution(ISI- IF:۲.۸۶۲)
کشور انگلیس- IET Science, Measurement & Technology(ISI- IF: ۱.۸۹۵)
کشور آمریکا-IEEE Transactions on Applied Superconductivity(ISI- IF: ۱.۶۹۲)
کشور آلمان-Journal of Modern Power Systems and Clean Energy(ISI- IF: ۳.۰۹۰)
کشور سوییس- Energies(ISI- IF: ۳.۰۰۴)

در عرصه داخلی:
مجله علمی تخصصی علوم و مهندسی در هزاره سوم، ششمین کنفرانس بین المللی فناوری و مدیریت انرژی و انجمن انرژی ایران
چهارمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مهندسی
برق و کامپیوتر و مکانیک ایران، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مهندسی برق، کامپیوتر، مکانیک و مکاترونیک در ایران و جهان اسلام، پنجمین کنفرانس بین المللی تحقیقات بین رشته ای در مهندسی برق، کامپیوتر، مکانیک و مکاترونیک در ایران و جهان اسلام، کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین علوم مهندسی و پایه در ایران

-راه آرمان: به عنوان آخرین سوال، میانه شما با صنعت چطور است؟

-حسام رهبری مقام: بسیار عالی، اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی من پایان نامه‌های خود را در صنایع مشغول به کار خود تعریف می کنند و بسیار نتایج درخشانی در پایان رقم می خورد،برخی از طرح‌هایی که من به صورت مستقیم یا همکار با صنایع مختلف انجام داده‌ام از جمله؛ خدمات ممیزی چاه‌های کشاورزی در منطقه ۱  -۱۳۹۷، خرید خدمات نرم افزاری مطالعات الگوی مصرف مشترکین-۱۳۹۷، مطالعات ارزیابی تاب آوری شبکه، آسیب پذیری شبکه فشار متوسط در شرایط بحران-۱۳۹۸، خدمات مشاور جهت تهیه نرم افزار مانیتورینگ اطلاعات الکتریکی و دیتابیس یکپارچه-۱۳۹۸، شناسایی منبع غالب تولید هارمونیک در پست فوق توزیع منوجان-۱۳۹۹-۱۴۰۰، طراحی و ساخت نمونه اولیه ردیاب خورشیدی مبتنی بر مکان جغرافیایی و ساعت محلی-۱۳۹۹، ارائه یک روش ابتکاری بر مبنای مکان هندسی اجسام در فضا به منظور مکانیابی دقیق عیب شعاعی در سیم پیچ ترانسفورماتور قدرت-۱۳۹۳
 
انتهای خبر/ طهماسبی
 

https://armanekerman.ir/vdcbzab8frhbf0p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

حسن شریفی مقدم
این استاد گرانقدر بزرگترین افتخار زندگی من بوده‌اند، و خیلی متاسفم که الان تصمیم به رفتن گرفته اند.
علی جاودانی
دلمان برای تنها استاد برق کرمان تنگ خواهد شد
آخرین عناوین