کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در هشتاد و پنجمین شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی مطرح شد:

استان کرمان از دولت اعتبار نمی‌خواهد بلکه نیازمند اختیار تام در استفاده از ثروت خودش است

4 خرداد 1402 ساعت 19:27

مهمترین درخواست مطروحه امروز فعالان اقتصادی استان کرمان از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تفویض اختیار به شورای معادن بود تا از ثروت استان برای توسعه این خطه بهره‌ ببرند.


به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ هشتادوپنجمین نشست گفتگوی دولت با بخش خصوصی در اتاق بازرگانی کرمان با حضور محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور با موضوع بررسی موانع و مشکلات افزایش تولید برگزار شد.

در این نشست که همه مسئولان دولتی و خصوصی اعم از استاندار نماینده مردم کرمان و راور اعضای اتاق بازرگانی، رئیس قوه قضائیه استان حضور داشتند، تمام مشکلات مطروحه در استان که سبب کاهش تولید می‌شد، مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان صنوف و تولیدکنندگان اعم از بخش صنعت، خدمات و کشاورزی یکی پس از دیگری پشت تریبون رفته و مشکلات خود را در سطح استان مطرح کردند.

نماینده بخش کشاورزی از شرق به آفت خرما پرداخت و سوسک سرخرطومی وارد شده از کشور پاکستان را بزرگترین معضل این بخش دانست و خواهان حمایت از کشاورزان در مسیر مبارزه با این آفت شد که سرمایه مردم این خطه را با خطر روبه رو ساخته است.

نماینده اصناف بزرگترین معضل را قطع دست رئسای اتحادیه‌ها در تایید مجوزها نام برد و عدم نظارت بر این بخش را عامل ایجاد فساد و عدم کنترل مشاغل تحت پوشش صنوف عنوان کرد که در سامانه ملی مجوزها در حال رخ دادن است البته این نماینده بدترین عامل که موجب رشد بیکاری و تعطیلی صنوف را وجود قوانین کار و تامین اجتماعی نامید و خواست که صنوفی که تولیدی زیر 5 نفرهستند را از  قانون کار مستثنی کند.

نماینده بخش پسته از رفسنجان نیز سرمازدگی محصولات و عدم توجه به پرداخت‌های خسارت باغات را عامل بر بی‌رغبتی این بخش نامید و از مسئولان خواست تا در تسریع این تسهیلات کشاورزان را یاری رسانند.

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات حوزه تولید در استان گفت: استان معدنی مانند کرمان نباید معطل تصمیمات طولانی مدت شورای معادن شود که به صراحت درخواست داریم تا به شورای معادن استان‌ کرمان اختیار تام داده شود و اگر این تفویض اختیار صورت بگیرد، استان می‌تواند به فوریت مسائل اقتصادی خود را حل کند.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز تاکید کرد: در یک سال اخیر تلاش کردیم، دولت مانع سرمایه‌گذاری‌ها نشود اما هنوز موفق نشده‌ایم و اگر دولت مزاحمت ایجاد نکند هیچ مشکلی در توسعه و سرمایه‌گذاری نداریم زیرا بازار و سرمایه‌گذار وجود دارد، مشکلات مختلفی از سوی دولت ایجاد می‌شود که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ را د رمسیر سرمایه گذاری با محدودیت روبه‌رو می‌کند.

وی با بیان اینکه کرمان ظرفیت‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری دارد و باید این ظرفیت‌ها بالفعل شود، گفت: جزیره‌ای فکر کردن و جزیره‌ای عمل کردن آفت سرمایه‌گذاری است، اگر دستگاه‌ها مانع توسعه استان نشوند بزرگترین خدمت را به استان کرده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در تکمیل سخنان تولیدکنندگان، صنوف و دستگاه‌های خدمت‌رسان گفت: پیشانی برنامه هفتم توسعه برمبنای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، پیشرفت اقتصادی است و با این اولویت باید دولت تحولات ساختاری در این بخش را پایه‌ریزی کند.
وی افزود: در مجلس کار تخصصی در زمینه برنامه هفتم خواهیم داشت و در نهایت با دولت جمع بندی می‌کنیم تا اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

پورابراهیمی با بیان اینکه تفویض اختیارات در تعامل بین دولت و مجلس امکانپذیر است اما از برخی تفویض اختیارات سلیقه‌ای گلایه داریم، گفت: در برنامه ششم توسعه اختیارات شورای معادن استان و کشور را دادیم و انتظار نداشتیم معاون معدنی وزارت صمت کلی اختیارات را سلب کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: براساس نگاه سلیقه‌ای، وخطای راهبردی اختیارات استان را حذف کردند در حالی که مجوز در قانون برنامه ششم به استان داده شده بود ضمن اینکه دولت باید کاهش تصدی‌گری بدهد، بزرگ‌ترین خطای دولت این است ملک دیگران را اداره می‌کند.

پورابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برخی مسائل به دلیل مشکل در اجرای قانون است، تصریح کرد: درخصوص مسائل ارزی به بخش خصوصی حق می‌دهم؛ تصمیمات سیاست ارزی از نظر ما در مغایرت صریح با قانون بودجه، احکام دائمی و مغایر با سند تحول مردمی دولت آقای رئیسی است.

محسن رضایی نیز در پایان با جمع‌بندی مطالب عنوان کرد: تلاش داریم تا تحولات و اصلاحات اقتصادی عمیقی در کشور انجام شود، و این امر سبب فشار به مردم است و عملا فشارهای اجتماعی مانع این تحولات می‌شود، چرا که به هر حال این تحولات باعث سر و صدای زیادی در کشور می‌گردد.

وی با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم صبر و حوصله داشته باشند تا جلوی اقدامات نمایشی بایستیم، ادامه داد: باید صادقانه با مردم حرف زد و مسائل را مطرح کرد، آن موقع می‌بینیم که مردم همانند دوران دفاع مقدس پای کار هستند.

معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه اختیارات اجرایی از وزارتخانه‌ها را باید گرفت و به استان‌ها تفویض اختیار داد، گفت: اگر به استانداران تفویض اختیار داده شود حتی به دولت پول هم خواهند داد؛ فاصله بین کارآفرینان و دولت را باید برداشت و به صورت واقعی به سمت صنعتی شدن پیش رفت.

انتهای خبر/ طهماسبی
 


کد مطلب: 134707

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/134707/استان-کرمان-دولت-اعتبار-نمی-خواهد-بلکه-نیازمند-اختیار-تام-استفاده-ثروت-خودش

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir