تاریخ انتشار :جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۴
۰
plusresetminus
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:

پرونده ثبت جهانی خانه حاج آقاعلی در رفسنجان در دستور کار است

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حوزه میراث بیش از ۲۰۰ پرونده در ایران جهت ثبت جهانی شدن در دستور کار است که یکی از این پرونده ها خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان ( بزرگترین خانه خشتی ایران و جهان ) است.
پرونده ثبت جهانی خانه حاج آقاعلی در رفسنجان در دستور کار است
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان؛ علی دارابی امروز در بازدید از بنای تاریخی خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان که به همراه فرماندار رفسنجان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی صورت گرفت اظهار کرد: این بنا در دوره قاجاریه و ناصرالدین شاه توسط زعیم حاج آقا علی که فردی صادرکننده و واردکننده بود احداث شده و از بناهای خشت و گلی بکر در جهان است.

وی افزود: این خانه در نوروز امسال یکی از پربازدیدها در استان و شهرستان بوده است.
دارابی با اشاره به وجود بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی و گردشگری در کشور و اینکه برخی از آن ها نیاز به بودجه مرمتی و بازسازی دارند بیان کرد: اما دولت نمیتواند کل بودجه ها را تأمین کند بنابراین نهضت بزرگی متشکل از کمک های مردمی، خیری و بخش خصوصی نیاز است تا بازسازی ها صورت گیرد و صنعت گردشگری احیا و حفظ شود .

وی تصریح کرد: برای ده سال آینده فهرست بالایی از آثار در دستور کار ثبت جهانی شدن داریم البته پرونده ۲۰۰ اثر در کشور تشکیل شده و بررسی ها در حال انجام است غلب آن ها شرایط و استاندارد جهانی شدن را دارند که یکی از آن ها خانه حاج آقا علی در رفسنجان است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: استان کرمان رتبه اول ایران در میزان ثبت جهانی شدن آثار گردشگری را داراست این استان دارای هفت اثر ثبت جهانی شده دارد.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی سند ملی صنایع دستی کشور در حال تدوین است و در نوروز ۱۴۰۲ بیش از ۹۰۰ بازارچه صنایع دستی در ورودی های شهرستان ها دایر شد.

دارابی بیان کرد: قرار است هدایایی که به مهمانان خارجی داده می شود صنایع دستی باشد می توان گفت رونق اقتصادی در بحث صنایع دستی در کشور اتفاق می افتد.

وی گفت: بحث ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی که قبلا در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که این اختیارات به حوزه وزارت میراث فرهنگی واگذار شود.
انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcfyjdy0w6dmea.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما