کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:

پرونده ثبت جهانی خانه حاج آقاعلی در رفسنجان در دستور کار است

5 خرداد 1402 ساعت 0:54

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حوزه میراث بیش از ۲۰۰ پرونده در ایران جهت ثبت جهانی شدن در دستور کار است که یکی از این پرونده ها خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان ( بزرگترین خانه خشتی ایران و جهان ) است.


به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان؛ علی دارابی امروز در بازدید از بنای تاریخی خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان که به همراه فرماندار رفسنجان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی صورت گرفت اظهار کرد: این بنا در دوره قاجاریه و ناصرالدین شاه توسط زعیم حاج آقا علی که فردی صادرکننده و واردکننده بود احداث شده و از بناهای خشت و گلی بکر در جهان است.

وی افزود: این خانه در نوروز امسال یکی از پربازدیدها در استان و شهرستان بوده است.
دارابی با اشاره به وجود بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی و گردشگری در کشور و اینکه برخی از آن ها نیاز به بودجه مرمتی و بازسازی دارند بیان کرد: اما دولت نمیتواند کل بودجه ها را تأمین کند بنابراین نهضت بزرگی متشکل از کمک های مردمی، خیری و بخش خصوصی نیاز است تا بازسازی ها صورت گیرد و صنعت گردشگری احیا و حفظ شود .

وی تصریح کرد: برای ده سال آینده فهرست بالایی از آثار در دستور کار ثبت جهانی شدن داریم البته پرونده ۲۰۰ اثر در کشور تشکیل شده و بررسی ها در حال انجام است غلب آن ها شرایط و استاندارد جهانی شدن را دارند که یکی از آن ها خانه حاج آقا علی در رفسنجان است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: استان کرمان رتبه اول ایران در میزان ثبت جهانی شدن آثار گردشگری را داراست این استان دارای هفت اثر ثبت جهانی شده دارد.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی سند ملی صنایع دستی کشور در حال تدوین است و در نوروز ۱۴۰۲ بیش از ۹۰۰ بازارچه صنایع دستی در ورودی های شهرستان ها دایر شد.

دارابی بیان کرد: قرار است هدایایی که به مهمانان خارجی داده می شود صنایع دستی باشد می توان گفت رونق اقتصادی در بحث صنایع دستی در کشور اتفاق می افتد.

وی گفت: بحث ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی که قبلا در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که این اختیارات به حوزه وزارت میراث فرهنگی واگذار شود.
انتهای پیام/


کد مطلب: 134712

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/134712/پرونده-ثبت-جهانی-خانه-حاج-آقاعلی-رفسنجان-دستور-کار

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir