تاریخ انتشار :شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۲
۰
plusresetminus
یک فعال حوزه دانش بنیان عنوان کرد:

«سامانه مزرعه» دستیار هوشمند پسته‌کاران کشور

یک فعال حوزه دانش بنیان گفت: سامانه مزرعه در بخش کشاورزی می‌تواند به عنوان دستیار، اطلاعات کاربردی به کشاورزان پسته‌کار دهد تا بهره‌وری را افزایش و از انواع مخاطرات پیش‌رو کشاورزان را مطلع کند.
«سامانه مزرعه» دستیار هوشمند پسته‌کاران کشور
به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان به نقل از ایسنا؛ دکتر حسن مافی با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان لوتوس در چند سال گذشته در حوزه اطلاعات و دیتاها فعالیت خود را در حوزه کشاورزی آغاز کرد، افزود: زمانی که فناوری اطلاعات به کمک کسب‌وکارهای مختلف آمد، تغییری در مزارع ایران ایجاد نشد زیرا مشکل اصلی کشاورزان نداشتن اطلاعات ضروری برای مدیریت بهتر مزارع بود و داستان مزرعه سال ۱۳۹۸ با چند کشاورز و مهندس برای ایجاد تغییر شروع شد. مزرعه طی چند سال شروع به ساخت نرم‌افزار ساده‌ای کرد که به کشاورزان برای مدیریت بهتر فعالیت‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ساخت نرم‌افزار سامانه مزرعه کمک به کشاورزان جهت مدیریت صحیح زراعت خود است و برای این کار نیاز به اطلاعات مفید و کاربردی دارند که سامانه در اختیار آنها قرار داده است.

مافی افزود: چاه‌های نفت آینده از جنس دیتا هستند، هر کجا که دیتا وجود داشته باشد می‌توان خلق ثروت کرد، در همین راستا نرم‌افزار سامانه مزرعه اطلاعات مفید و کاربردی به کشاورزان ارائه می‌دهد.

وی توضیح داد: سامانه مزرعه در بخش کشاورزی می‌تواند به عنوان دستیار، اطلاعات کاربردی به کشاورزان پسته‌کار دهد تا بهره‌وری را افزایش و از انواع مخاطرات پیش‌رو کشاورزان را مطلع کند.

این فعال حوزه دانش بنیان درخصوص کاربردهای این نرم‌افزار، گفت: کشاورزان با نصب این نرم‌افزار و با مشخص کردن محل دقیق مزارع خود می‌توانند پیش‌بینی‌های هواشناسی مربوط به پنج روز آینده مشخص و همچنین اگر مخاطره‌ای متوجه محصول باشد نحوه پیشگیری آن از طریق پیامک به کشاورز ارسال می‌شود. از دیگر کاربردهای این نرم‌افزار، وضعیت ابری یا آفتابی، بیشینه و کمینه دما در شبانه‌روز، سرعت و جهت وزش باد، رطوبت نسبی و احتمال بارش باران یا برف برای هر یک از مزارع ثبت‌شده روی سامانه ارائه می‌شود.

وی در توضیح دیگر کاربردهای این سامانه عنوان کرد: با توجه‌به این‌که شناسایی هر چه زودتر نوع آفت محصول از ضرر هر چه بیشتر جلوگیری می‌کند، با مشخص کردن محل و کشت مزارع، می‌توان با استفاده از الگوریتم هوشمند سامانه، آفات و بیماری‌های مزرعه را شناسایی کرد. همچنین در صورت وجود و شیوع آفات و بیماری در اطراف مزرعه، سریع‌تر از هر زمانی دیگری از وجود آن مطلع شده و ارزان‌تر با آن مقابله کرد و با پایش مداوم سلامت و رشد گیاهان، زمان‌بندی صحیح انجام فعالیت‌ها، دسترسی ساده‌تر و ارزان‌تر به نهاده‌ها و... کارایی واحد زراعی به حداکثر می‌رسد.

مافی با اشاره به متغیر بودن قیمت‌ها، بیان کرد: نرم‌افزار سامانه مزرعه با مطلع کردن باغدار از پیش‌بینی قیمت محصولات در زمان برداشت، او را در تصمیم گیری‌ها بهتر یاری می‌کند.

وی با بیان این مطلب که اکنون هزاران کشاورز با اپلیکیشن مزرعه کار می‌کنند و بیش از هر زمان دیگری به داده‌ها و فناوری بیشتری دسترسی دارند، خاطرنشان کرد: با وجود همه نوآوری‌های جدید در مزرعه، ما در تلاش هستیم ارتباط بیشتری در زنجیره تأمین کشاورزی از مزرعه تا سفره ایجاد کنیم، چون معتقدیم هر اتفاقی که بیفتد این کشاورزان هستند که باید غذای مردم را فراهم کنند. به همین دلیل، هر روز نوآوری بیشتری در مزرعه ایجاد می‌کنیم.

انتهای خبر/ طهماسبی
https://armanekerman.ir/vdcamyn6e49ne01.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین