تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۸
۰
plusresetminus
در میزگردی با عنوان نقش روابط عمومی در رفتارسازی در جامعه بررسی شد؛

روابط عمومی بیش از هر شغلی نقش مدیریت بحران را ایفا می‌کند/ بدترین نوع روابط عمومی ساقدوشی مدیر است

امروز بخش روابط عمومی، ارتباط‌مدار و پاسخ‌گو است، زیرا هم روابط عمومی خود با مردم ارتباط برقرار می‌کند و هم مسئولان دستگاه را با مردم همراه می‌کند و عملا نقش مدیریت بحران را در شرایط حساس دارد.
روابط عمومی بیش از هر شغلی نقش مدیریت بحران را ایفا می‌کند/ بدترین نوع روابط عمومی ساقدوشی مدیر است
به گزارش سرویس اقتصادی «راه آرمان»؛ هفته روابط عمومی مانند تمام هفته‌های سال آمد و بازهم کمتر کسی از شلوغ‌ترین قسمت یک بخش مهم در دستگاه اجرایی یاد کرد.

این بخش خود مسئول و برگزار کننده تمام رویدادهای مجموعه خودش است اما کمتر کسی از این بخش سخن به میان می‌آورد، همین امر سبب شد تا این‌بار متفاوت با سمت «روابط عمومی» در دستگاه اجرایی به بهانه حضور در هفته‌ منتسب به آن  روبه‌رو شویم.

گرچه مدیران این بخش حتی در هفته منتسب به خودشان هم کمتر وقت آزادی برای ما داشتند اما توانستیم سه مسئول روابط عمومی استان را از ادارات بزرگ اقتصاد و دارایی، نیروی انتظامی و راه و شهرسازی که بیشترین ارباب رجوع داشته و عملا با مردم عجین هستند را دور یک میز جمع کنیم و به نقش روابط عمومی در رفتارسازی در جامعه بپردازیم؛ شرح این میزگرد را در زیر بخوانید؛

_راه آرمان: خودتان را معرفی بفرمایید؟

_حمید آبسالان مسئول روابط عمومی سازمان راه و شهرسازی استان کرمان هستم، و نزدیک به ۲۰ سال است که در سمت روابط عمومی هستم و در ۱۸ دستگاه اجرایی از وزارت کشور تا بخشداری، استانداری و غیره... تا دارایی و اقتصاد در سطح استان فعالیت کردم و از سال ۹۶ نیز در سازمان راه و شهرسازی مشغول به خدمت هستم.

_حمید سلطانی‌نژاد هستم رئیس اطلاع رسانی، رصد فضای مجازی و افکار عمومی پلیس کرمان هستم که حوزه مدیریت روابط عمومی در نیروی انتظامی را بر عهده داریم و ما یک اداره از دل معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا هستیم و بنده نیز رئیس یکی از این ادارات در معاونت  هستم، دو سال در حوزه روابط عمومی خدمت می‌کنیم و قبلا در حوزه تحقیقات و مطالعات فنی و اجتماعی حوزه پلیس در ناجا بودم و سه سال هم در حوزه روابط عمومی شهرستان ریگان فعالیت داشتیم.

_موسی سالاری مدیر روابط عمومی سازمان اقتصاد و دارایی استان هستم که سوابق خدمتی به عنوان مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش به مدت ۱۰ سال، دوره سوم عضویت هیئت رئیسه انجمن روابط عمومی استان و عضو انجمن متخصصان روابط عمومی ایران را در پرونده خدمتی خود دارم.

_ راه آرمان: تعریف شما از واژه و عملکرد روابط عمومی چیست؟


_  آبسالان: مسئولان دستگاه‌های روابط عمومی ثبت کننده لحظات‌اند اما خودشان دیده نمی‌شوند زیرا این قسمت‌ها خواسته یا ناخواسته منتقل کننده دستاوردهای اداره تابعه خود هستند، روابط عمومی می‌تواند ذلیل کننده یک مجموعه باشد و می‌تواند عزت دهنده مجموعه باشند که برای رخدادن این اتفاق لازم است چندین پارامتر را در کنار یکدیگر قرار دهیم، تا بخش روابط عمومی بتواند اعمال، مسائل و مشکلات مجموعه‌اش را به مسئولین منتقل کند، زیرا این امر سبب شفاف‌سازی می‌شود
که اگر چنین شد، جو روانی جامعه‌ای که در آن خدمت می‌کند، دیگر بر علیه وی نیست، کم و کاستی‌ها و سختی‌های فراوانی در شغل روابط عمومی است زیرا پر تنش‌ترین بخش است که اگر علاقه‌مند به شغل خود نباشید کار کردن دراین بخش بسیار سخت می‌شود.

روابط عمومی در هر مجموعه باید نسبت به مجموعه تحت خدمت خود به روز باشد اگر این بخش به معاونت‌های مورد خدمت خود تسلط نداشته باشد، نمی‌تواند مدافع خوبی برای این بخش باشد، زیرا تحصیلات علمی در روابط عمومی تنها ۲۰ درصد کار را می‌تواند بر عهده بگیرد، البته در دانشگاه اکثر افراد چیزهایی را تئوری یاد می‌گیرند اما ۸۰ درصد در محیط کار باید آن را اتجربه کنند.

بنابر این روابط عمومی هم عشق است هم تجربه و در نهایت مدیریت بحران در هر دستگاه است زیرا باید به گونه‌ای عمل کند که بعد از درز و انتشار یک خبر دستگاه دوباره زیر بار انواع سئوالات متهم کننده نرود و یا به دیگر دستگاه‌های هم سو لطمه وارد نکند.

 پس مسئول  روابط عمومی در اصل یک مدیر بحران است و باید دغدغه همه قسمت‌های یک دستگاه را رفع کند زیرا انتشار اخبار از یک مجموعه همیشه تبعات دارد.

_سلطانی نژاد: روابط عمومی در اصل پل ارتباطی بین درون و برون سازمانی است، ارتباط بین سازمان و خارج از آن بر عهده روابط عمومی‌هاست، بنابراین این ارتباط می تواند به گونه‌ای باشد که این سازمان را اوج دهد و یا اینکه نسبت به عملکرد دستگاه مخاطبان حس نارضایتی داشته باشند.

عمل در حوزه پلیس، سخت و پیچیده‌است، اما نشان دادن عملکرد این حوزه در خصوص سختی‌ها، اتفاقات خوب، تلاش و زحمات همکاران پشت صحنه در این بخش نقش روابط عمومی‌ها را پر رنگ جلوه می‌دهد، بنابر این به نظر من روابط عمومی‌ها چشم اصلی هر سازمان هستند و می‌توانند هم ببینند و هم به بینندگان خودشان نشان دهند که چطور اخبار نشر داده شوند تا درست در چه زمانی که حاصل تلاش و زحمات همکاران هم برجسته شود و هم از بین نرود.

 نشان دادن عملکرد هر حوزه نیز بر عهده روابط عمومی است زیرا در حوزه‌ای مانند پلیس که اخبار به صورت محرمانه طبقه‌بندی می‌شوند اما اتفاقات خاصی رخ می‌دهد که برای مردم گاهی بسیار شعف‌آفرین است که این موضوع تنها به روابط عمومی بستگی دارد زیرا  فرد دیگری نمی‌تواند اخبار این حوزه را منشر کند زیرا تبعات بسیاری در برخی مواقع داشته است.

به طور مثال وقتی از یک طلا فروشی به ارزش ۸۰ میلیارد ریال سرقت و ۲۴ ساعت بعد سارق دستگیر می‌شود با انتشار خبر از سوی روابط عمومی سه اتفاق رخ می‌دهد یک آرامش به مردم جامعه و خبر مسرت بخش در ایجاد نظم و امنیت برای مردم، دوم حاوی نکات پیش‌گیرنده برای دیگر مغازه‌ها و در نهایت برای خود مردم در مسیر آگاه سازی رخ می‌دهد و عملا به اطلاع عموم می‌رسد که اگر سارقی از قانون جلو افتاد پلیس نیز در دستگیری‌اش از او جلوتر قدم برداشته است و حتی گاهی اوقات
روابط عمومی نقش هشدار دهنده دارد  و همین امر پلیس مورد توجه مردم قرار گرفته است.

_سالاری: روابط عمومی همه چیز یک دستگاه است و در اصل پیشانی یک دستگاه محسوب می‌شود و اگر قصد دارید شناختی از مدیر و رویه وی بدست بیاورید، بهتر است به روابط عمومی منتخب وی نگاه کنید، امروز روابط عمومی هم به صورت فعل و هم نگاه متفاوت شده است و تغییرات بسیاری یافته زیرا در گذشته روابط عمومی تنها یک بنر تبلیغ برای دستگاه تهیه می‌کرد امروز بخش روابط عمومی، ارتباط مدار و پاسخ گو است، زیرا هم روابط عمومی با مردم  ارتباط برقرار می‌کند و هم مسئولان دستگاه را با مردم همراه می‌کند.

امروزه مدیران دستگاه‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هر کاری که بخواهند انجام دهند باید با روابط عمومی همراه شوند اگر این کار صورت بگیرد، مدیر موفقی خواهند بود اگر این ارتباط برقرار نشود عملا دستگاه به انزوا فرو می‌رود و ارتباط درون و برون دستگاهی‌اش قطع می‌شود.

_ راه آرمان: روابط عمومی‌ها چه باید بکنند که  رفتارسازی توسط جامعه مخاطبشان شکل بگیرد؟


_سلطانی‌نژاد: ما یک فرستنده داریم که پیامی را به یک مخاطب مخابره می‌کند، وقتی که مخاطب گوش شنواست اما فرستنده قوی نیست دیگران به دنبال سودجویی از آن هستند به طور مثال در امرو هشدار دهند پیام‌های زیادی تولید می‌شود اما افرادی به علت جذب مخاطب یا محتوا را به صورت کامل در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهند و یا به صورت تقطیع شده به شکلی که به صورت عکس جواب می‌دهد را به خورد مخاطب خود می‌دهند.

هدف مشخص است و راه هم هموار اما برخی کارشنکنی‌ها رخ می‌دهد که عملا به سر مقصود منزل نمی‌رسیم و این باید با یک اتحاد نظر شکل بگیرد تا رفتار‌سازی صورت جمعی پیدا کند.

_آبسالان: این موضوع را باید با ذکر مثال توضیح دهم؛ ما در استان کرمان معزلی داریم به نام تصادفات شهری و بیشترین تلفات جاده‌ای در استان کرمان متعلق به جاده هفت باغ علوی است که تمام شاهکاری ترافیکی و مهندسی در آن اجرا شده است و لاین های رفت و برگشت آن  پنج تایی است، اما بیشترین تلفات را ما در این محور ۲۷ کیلومتری داریم بنابراین شورای ترافیک و مدیریت بحران روی این مسئله تمرکز کرد و برای پیدا کردن مشکل یک کار تحقیقاتی انجام داد و نتیجه بسیار شوکه کننده بود که حاصل رفتار نادرست مردم بود و این امر هیچ ربطی به جاده و امکانات نداشت.

به علت وجود انواع تالارهای عروسی دراین بخش و شرب مشروبات توسط جوانان حاضر دراین مراسمات بسیاری از سوانح را رخ می‌داد، یک رفتار ناهنجارانه رخ می‌داد، که تنها با قرار گرفتن یک ایستگاه پلیس و تست الکل سنج در دوره حصول تحقیقات بسیاری از تلفات این مسیر تا ۷۰ درصد کاسته شد، بنابراین در بسیاری از موارد رفتارسازی مناسب بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد، زیرا در بسیاری از موارد پاسخ‌گوی رفتارهای غلط دستگاه‌های متولی نباید باشند اما در مسیر اصلاح رفتار گام
بر‌می‌دارد مانند «طنز سیا ساکتی» که نیروی انتظامی آن را طراحی و تدوین کرده بود بنابراین رفتارسازی متوجه نهادهای فرهنگی و آموزشی است.

البته برخی رفنارهای غلط به وجود تامین ارزاق و مایحتاج از روی ناچاری شکل می‌گیرد مثلا در مسیر یک جاده پر تردد در فهرج بسیاری از موتور سواران در یک منطقه که در حاشیه موتور پمپ کشاورزی سکنی دارند، روی جاده‌ای که ترانزیت است تردد می کردند و همین امر موجب افزایش تلفات می‌شد، مشاور راه و شهرسازی بعد از تحقیق متوجه شد که تنها علت این حضور بر روی جاده خرید نان است، بنابراین برای این جاده اتوبان و دوبانده سازی و غیره جوابگو نبود حتی نیاز به هزینه و اعتبار ملی هم نبود و تنها راه آن ایجاد یک نانوایی در نزدیکی این موتور پمپ‌ها بود که کل مشکلات را حل می‌کرد، البته بازهم برخی به آن توجه نکردند و همچنان تلفات دارد وقتی مسئولان منطقه توجیه اقتصادی نبودن می‌آورد چطور می‌شود رفتار سازی کرد؟ وقتی مدیران رفتاردرستی ندارند.

مردم کرمان علاقه‌ای به بازآفرینی ندارند، آن‌هم  به علت رفتارهایی که مدیران قبلی از خود نشان داده‌اند و رفتاری به نام «استفاده تا آخرین لحظه از مال در مردم شکل گرفته است»، به طور مثال یک فرد در مرکز شهر خانه پدری دارد که به او ارث رسیده است و خودش هم در شهرک الغدیر به طور مثال ساکن است و این خانه عملا پوک و بی‌مصرف رها شده است و چهره شهر را نازیبا ساخته نه این فرد خودش رفتار مناسبی آموخته تا در بازآفرینی حضور یابد و نه مسئولان رفتار درستی را در توجیه و اطلاع‌رسانی برای اهمیت بازآفرینی از خود نشان داده است حتی طرح‌های مشوق را هم به صورت شفاف اعلام نکرده است که افراد از این مشوق‌ها استفاده کنند و ملک خود را به احسن تبدیل کنند بنابراین رفتار سازی در تمام سطوح باید شکل بگیرد.

در دولت سیزدهم بهترین طرح‌های تشویقی برای بازآفرینی شهری رخ داده است که در طول این 40 ساله توسط هیچ دولتی مطرح نشده است، این ایراد به ما هم بر می‌گردد که درست اطلاع‌رسانی به مردم نداشتیم اما به متولیان امر همچون شهرداری و غیره اعلام کرده این که هنوز هیچ اتفاق خوبی رخ نداده است بنابراین برای رفتارسازی انسجام کلی باید ایجاد شود تا در لایه‌لایه مردم یک رفتار درست شکل بگیرد.

_سالاری: سال ها قبل ما عنوانی به نام روابط عمومی در دادگستری نداشتیم و بخش های پلیس و غیره هم در مباحث اطلاع رسانی در حوزه روابط عمومی ما هم اطلاع رسانی داریم و هم اطلاع‌یابی بنابراین اگر این فعل بخواهد موفق بشود باید هر دو حوزه را با هم پیش ببرد که در آن افکار سنجی هم نقش موثری دارد، بنابراین اگر در این سه حوزه توانست خوب عمل کند می تواند موفق شود، امروز مردم دسترسی کامل به رسانه دارند بنابراین اگر هر اتفاقی رخ دهد همه تصویر را می بینند و گاهی حتی قبل از آن در فضای مجازی انتشار یافته است بنابراین بهتر است قبل از اینکه این خبر در فضای مجازی رخ دهد  و به دست مردم در کف جامعه برسد روابط عمومی ها ورود کنند و مدیران اطلاعات را فیلتر نکنند و شفاف سازی کنند؛ کمتر مشکلی رخ خواهد داد.

اگر مدیران
درست، حساب شده، و بدون فیلتر وارد شوند و شفاف سازی منطقی و عادلانه‌ای  کنند تا حدی که مردم در روند کار قرار بگیرن، مشکلات حل و مردم با دستگاه‌ها همراه خواهند شد

_راه آرمان: آیا امروز مدیر روابط عمومی یک مشاوره رسانه‌ای برای مدیران هستند یا خیر؟


_سلطانی‌نژاد: خوشبختانه در ناجا از زمانی که سردار رادان به سمت فرماندهی منصوب شدند اولین گام انتخاب یک مشاور رسانه‌ای بود و به الطبع مشاور فضای مجازی در ناجا کرمان نیز شکل گرفت و هرجا که سردا ناظری باشد، مشاور رسانه‌ای او نیز حضور دارد ، در استان کرمان نیز هرجا که یک اتفاقی رخ می‌دهد و امکان دارد به نقطه بحران بدل شود اولین تیمی که تیم عملیاتی را همراهی می‌کند و سر صحنه حاضر می‌شود تیم رسانه‌ای است و تیم مشاورین رسانه در حادثه رودبار نیز حضور داشتند و اولین راوی بودند، بنابراین همیشه باید اتفاق از دید رسانه ابتدائا بررسی شود.

اما در واکاوی عدم استفاده مدیران از مشاوران رسانه باید گفت؛ متاسفانه دربرخی از مدیران شور و اشتراک عقلی وجود ندارد تا کوچکترین عضو تا بالاترین مقام در کنار هم به رفع یک رفتار غلط و یا یک حرکت غلط بپردازند و این روحیه جمع گرایی رفتاری است که بدون نهادینه شدن قابلیت اجرا نخواهد یافت و برخی مدیران تفکر فقط تفکر خودشان است و چه خوبه که این مشکلات این شکلی به وسیله مدیران روابط عمومی حل شود و عملا روابط عمومی می‌تواند به عنوان نخ تسبیح اتصال مدیران از پایین‌ترین جزء یک دستگاه تا بالاترین رتبه آن عمل کنند.

برخی از وقایع را نمی شود سریعاً رسانه ای کرد اما آنچه قابلیت انتشار دارد را سریعاً به صورت روایت اول نیروی انتظامی کلیات را منتشر می کند تا خوراک دست معاندان نشود اما وقتی موضوعی با امنیت و روان جامعه تداخل کند، نمی شوند آن را برای مردم با جزییات توضیح داد، اما کلیات خبر سریعاً منتشر می شود و ما به سمت پلیس جامعه محور و حرفه ای حرکت کرده است مانند روایت اول باغ شاهزاده ماهان، و امروز رویکردهای رسانه ای بهتر شده است.

در واقع قبح بازدارندگی در مسیر رسانه از بین رفته است و اگر خبری منتشر می‌شود و حال عمومی مردم را بد می‌کنم اما راهکاری‌بازدارندگی  غیره را مطرح نمی‌کنیم و به دنبال انتشار خبر بد فقط هستیم و خوب است که در مسیر رسانه هیزم بر آتش نشویم.

_راه آرمان: در طول خدمت خود در سمت روابط عمومی تا کنون بدترین و بهترین خبری که خاطره انگیزشده است برایتان را بیان کنید؟


_ آبسالان: بهترین اخبار برای من همیشه در حوزه راه بوده است زیرا هر جاده‌ای که دوبانده می‌شود، جان یک خانواده را نجات می‌دهد زیرا هر انسانی که در سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهد تنها یک نفر نیست بلکه فرزند مادر و عصای دست پدری است، خواهر و برادری است و همسر همسری است و پدر فرزندی است، تبعات اجتماعی یک تصادف بسیار زیاد است و سجده شکر به جا می آوریم هر بار که یک کیلومتر جاده دوبانده‌ای افتتاح می‌شود.

گرچه
زحمات زیادی برای باند دو کشیده می‌شود و به چشم کسی نمی‌آید و افراد زیادی برای افتتاح با ان عکس یادگاری می‌اندازند و به اسم خود مصادره می‌کنند اما لذت نجات جان یک نفر از هر چیزی برای ما زیباتر و شیرین‌تر است زیرا با خون دل‌ها همکاران راه‌دار ما و پیمانکاران ما در مسیر ساخت جاده متحمل می‌شوند.

دومین تصویر تحسین برانگیز متعلق به یکی از منازل مسکونی مهر بود که یک واحد رابه عروس و دامادی تحویل دادیم در شهر سیرجان چند روز بعد که برای بازرسی رفته بودیم دیدم که بیرق عروسی به پا شده است و در همان واحد جشن عروسی برپاست و سیاه چادر عشایری هم در وسطه شهرک برپا شده است همیشه در ذهن من مانده که خانه چقدر مهم است و حداقل آن تشکیل یک خانواده است و افتتاح هر واحد مسکونی خستگی کار یک مجموعه را از تن بدر می‌کند.

_سلطانی‌نژاد: همیشه زحمات همکاران ما دیده نمی‌شود اما آخرین خبر که ماحصل تلاش و نتیجه است و روابط عمومی آن را منتشر می‌کند، دیده می‌شود که بهترین خاطره من متعلق به یک مورد گروگان‌گیری نوجوان چهارده ساله بعد از ۷۵ روز از خارج به کرمان منتقل شده بود، است که وقتی به خانواده‌اش اطلاع دادیم  برای تحویل به دفتر فرماندهی مراجعه کنید که فرزند شما با ماموران در مسیر رسیدن به کرمان هستند و از هرمزگان به زودی می‌رسند، چشم انتظاری این خانواده برای دیدار و وصف حال مادر بی‌قرار در دیدن فرزند قابل عنوان نبود و تنها دوربین بود که می‌توانست آن را به تصویر بکشد در حالی که پدر در یک گوشه فقط در سجده شکر بود و مادر بی قراری‌اش همه را محو خود کرده بود که این صحنه از به اغوش کشیدن فرزند در بغل مادر خستگی را بدر برد و پاداش یک کار خوب را به ما داد.

_سالاری: امنیت سرمایه‌گذاری بهترین خبر برای من بوده است زیرا کرمان در تمام‌کشور اینگونه جا افتاده بود که برای سرمایه‌گذاری امن نیست اما کرمان در سطر بالای جدول و بین رتبه‌های اول تا سوم  امنیت سرمایه‌گذاری قرار گرفت و به زودی سبب ایجاداشتغال 2 هزار نفری دراین امر خواهد شد که نمونه آن کارخانه تولید سل‌های خورشیدی است که سرمایه‌گذار آن از عمان در ماهان سرمایه‌گذاری کرده است که به سرعت در حال اجراست و بخشی از اشتغال استان را پوشش می‌دهد و هر رقمی که اشتغال‌زایی ایجاد کند پرنشاط آورترین خبر برای است.

سالاری در توصیه‌ای به همکاران دیگر خود در بخش روابط عمومی با بیان اینکه ساقدوش مدیر نشوید، گفت: بسیار دقت کنید که روابط عمومی مدیر نشوید، و مانند چسب به مدیر نچسبید و عملا مدیر دفترش نباید و ایرادت او را نپوشانید و از همه مهمتر تنها او را در راس رسانه قرار ندهید و این ایراد است زیرا روابط عمومی پل ارتباطی مردم است وقتی از این مسئله غافل شویم و مدیر را در راس قرار دهیم و ساقدش مدیر شویم ارتباط اصلی با مردم حذف می‌شود و عملا ایرادات مدیر هم رفع نمی‌شود فقط پوشیده می‌شوند و این امر سبب آسیب به اعتماد مردم می‌شود.

انتهای خبر/ طهماسبی





  https://armanekerman.ir/vdcene8zfjh8xfi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین