تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۴
۰
plusresetminus
رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر:

پروژه هتل‌بام کرمان فعلا متوقف است

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر گفت: قرارداد ساروج‌پارس ایرادات جدی دارد و به اخطارهای اصلاح نمای ساختمان صالح‌المهدی هم توجهی نمی‌شود.
پروژه هتل‌بام کرمان فعلا متوقف است
به گزارش سروی اقتصادی «راه آرمان» به نقل از فردای کرمان؛ در حالی که شورای شهر کرمان در بودجۀ امسال شهرداری ۴۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری را تکلیف کرده، ساروج‌پارس و هتل بام که دو پروژۀ مهم سرمایه‌گذاری در شهر کرمان هستند با مشکلاتی مواجهند تا جایی که می‌توان نام‌شان را در فهرست سرمایه‌گذاری‌های ناکام ثبت کرد.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان در گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید، از پیگیری مستمر برای تعیین‌تکلیف این پروژه‌ها خبر داده و می‌گوید که قرارگاه بین قوه‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی حدود ۴ ماه پیش نامه‌ای به شهرداری و شورا نوشت که هیچ‌گونه اقدامی در هتل بام انجام نشود و فعلا متوقف بماند. بعد از آن هنوز نامه‌ای نیامده که بدانیم نتیجۀ بررسی قرارگاه چه بوده است.

محمد امینی‌زاده دربارۀ ساروج‌پارس هم می‌گوید که بررسی‌های قرارداد آن نشان می‌دهد هزینه‌هایی که شهرداری در این پروژه پرداخته و می‌پردازد، بیش‌تر از آن چیزی است که دریافت می‌کند.

تعیین‌‌تکلیف نمای سوختۀ ساختمان تجاری صالح‌المهدی که پس از آتش‌سوزی آذرماه سال ۱۴۰۰ به حال خود رها شده و رسیدگی به تخلفات در ساخت‌وساز این مجتمع نیز موضوعات دیگری است که امینی‌زاده در پاسخ به فردای‌کرمان دربارۀ آن توضیح می‌دهد.

 

یکی از دغدغه‌های حضرتعالی در شورای شهر تعیین‌تکلیف ساختمان صالح‌المهدی به ویژه بعد از وقوع آتش‌سوزی بوده است. چندین مرتبه در صحن علنی شورا به این موضوع اشاره کردید ولی می‌بینیم کاری انجام نمی‌شود. هم نمای سوختۀ این ساختمان باقی مانده و هم اینکه مغازه‌های طبقات پایین فعال هستند در حالی که ایمنی کامل ندارد. چرا پیگیری‌ها به نتیجه نمی‌رسد؟

رسیدگی به وضعیت این ساختمان و ساختمان‌های ناایمنی که برخی، رفت‌وآمد زیادی دارند تقریبا دغدغۀ کل اعضای شورای شهر کرمان بوده است. دربارۀ ساختمان‌های ناایمن گزارشی تهیه و به مراجع ذی‌ربط ارسال شده ولی چون وضعیت بعضی از این ساختمان‌ها، ممکن است افکار عمومی را نگران کند، گزارش‌ها محرمانه ارسال شده است. دربارۀ ساختمان صالح‌المهدی که به آن اشاره کردید، تا جایی که در خاطرم هست فکر نمی‌کنم ایمنی آن مشکل خاصی داشته باشد ولی فضای نازیبایی که (نمای سوختۀ آن) ایجاد کرده یک دغدغه است.

اطلاع دارید که این ساخت‌وسازها سه ساختمان را شامل می‌شود که الماس مال هم یکی دیگر از آن‌ها است.  در سال‌های گذشته پروانه برای این ساختمان‌ها صادر شده و می‌بینیم که در صدور پروانه اختلافات جدی وجود دارد. تخلفاتی اتفاق افتاده که در کمیسیون ماده ۱۰۰ باید به آن رسیدگی شود. در کمیسیون حقوقی شورای شهر کرمان ما هفتگی در ابتدای جلسۀ کمیسیون، برای این ساختمان‌ها زمانی را اختصاص دادیم و پیگیری می‌کنیم تا موضوع به سرانجام برسد. شهرداری در این خصوص گزارشی با جزئیات ارائه کرده است. به کارشناس ارجاع شده و کارشناس هم تخلفات را احراز کرده است. کمیسیون ماده ۱۰۰ مستقل و شبه قضایی است و ما فقط فرایند را تسهیل می‌کنیم تا منجر به رای مشخصی بشود و هم به تخلفات ساختمانی و هم موضوع عدم تامین پارکینگ آن رسیدگی شود. در این سه پروژه، با وجود اینکه تجاری هستند و در مرکز شهر قرار دارند، پارکینگ تامین نشده است.

 

فرایند رسیدگی به تخلفات این ساخت‌وساز خیلی زمان‌بر نشده است؟

متاسفانه می‌توانم بگویم که در گذشته، تقریبا این موضوع رها شده بود اما در این شورا، حدود شش ماه است که پیگیری جدی در حال انجام است و پرونده روند معقولی دارد. مدت طولانی منتظر این بودیم که کارشناس نظر بدهد. فرایند رسیدگی به این تخلفات، شبیه دادگاه است، کارشناس باید نظر بدهد و طرفین نظر کارشناس را ببینند، اگر اعتراض داشتند اعلام کنند و کارشناس پاسخ تکمیلی بدهد و بعد به کمیسیون ارجاع شود. الان پرونده در وضعیتی است که گزارش کارشناسی متقن دربارۀ آن وجود دارد، به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شده که باید اظهارنظر کند. البته، رای این کمیسیون بدوی است و قابل تجدیدنظر در دیوان هم هست. نکته اما این است که پرونده به جایی برسد. سال‌های زیادی از احداث این ساختمان‌ها می‌گذرد اما بلاتکلیف مانده است و امیدواریم در این دوره به نتیجه‌ای برسد.

 
جمع‌بندی و درخواست کمیسیون حقوقی شورا دربارۀ این ساختمان‌ها چیست؟ تخریب که اتفاق نمی‌افتد درست می‌گویم؟ باید بابت تخلفات جریمه بپردازند؟

بخشی از ساختمان‌ها نیاز به استحکام بنا دارد، پارکینگ هم باید تامین شود و این، اصلا قابل اغماض نیست. یا پارکینگ را تامین کنند یا هزینۀ آن را بپردازند که شهرداری در همان مکان پارکینگ را احداث کند. تخریب که معمولا اتفاق نمی‌افتد. امسال قانون اجازه داده حتی تخریب‌های قبل از سال ۱۴۰۰ که حکم قطعی دارد، استحکام بنا بگیرد و به جزای نقدی قابل تبدیل باشد. 

 

دربارۀ نمای ساختمان که آتش‌سوزی آن را به این شکل درآورده باید صبر کنیم تا کمیسیون ماده ۱۰۰ رای نهایی دربارۀ کل ساختمان را بدهد یا راه دیگری برای رسیدگی به این وضعیت وجود دارد؟

دربارۀ نما، چندین بار (به مالک) اخطار داده شده اما اقدام نمی‌کند. شهرداری هم که نمی‌تواند در این ساختمان نما اجرا کند. نمای این ساختمان جلوۀ بسیار نازیبایی دارد و باید اصلاح شود.

 
یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان کرمان «هتل‌بام» است. شهردار کرمان تعیین‌تکلیف این پروژه را جزو برنامه‌هایش وعده کرد، شما هم از کسانی هستید که به شعرباف‌تبریزی رای دادید. با وجود گذشت حدود ۲ سال اما هنوز خبری از تعیین‌تکلیف این پروژه نیست.

شورای شهر امسال موضوع سرمایه‌گذاری را خیلی جدی گرفته اما می‌بینیم تکلیف این سرمایه‌گذاریِ ناکام معلوم نشده است. ممکن است از آخرین وضعیت این پروژه بگویید؟

دغدغۀ شورای شهر این است که به موضوع سرمایه‌گذاری به‌طور جدی توجه شود. تقریبا می‌توان گفت در هیچ سالی، تکلیف سرمایه‌گذاری برای شهرداری در بودجه تعیین نشده اما امسال در بودجه، ۴۰۰ میلیارد تومان تکلیف سرمایه‌گذاری تعیین شده که مقداری هم پیش رفته و به قرارداد رسیده است. علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری جدید، تعیین‌تکلیف سرمایه‌گذاری‌های قبلی هم یک دغدغۀ جدی در شورای شهر است.
چند مورد از جمله پارکینگ در حاشیۀ میدان مشتاق تعیین‌تکلیف شده ولی چند پروژه هست که موضوعات حاد دارند.

ساروج‌پارس یکی از این موارد است. شهرداری در این پروژه، زمین در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته و پروانه را هم تامین کرده و تنها تعدادی پارکینگ به‌ازای این آورده تحویل گرفته است از طرفی، شهرداری در قرارداد پذیرفته کرده که تمام خیابان‌های منتهی به ساروج‌پارس باید (برای پارک خودرو) توقف ممنوع شود در حالی که این اقدام به ویژه در خیابان امام، تبعات اجتماعی به دنبال دارد. نکتۀ دیگر اینکه در قرارداد آمده که زیرساخت برق و آب و گاز و تلفن تا سرِ پروژه برعهدۀ شهرداری است.

تنها رساندن برق به فاز اول این پروژه حداقل ۶۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه به دنبال دارد و در فاز دوم هم احتمالاً همین میزان به نرخ امروز هزینه باید انجام شود.

در ساروج‌پارس، شهرداری کرمان و مردم، زمین و پروانه دادند اما آورده‌شان پارکینگی شده که خود پارکینگ قیمت کم‌تری از هزینۀ برق به‌تنهایی دارد. این‌ها اتفاقات دردناکی است که در سال‌های گذشته رخ داده است. با این ۶۰ میلیارد تومان پول برق ساروج‌پارس ۲۰ پارک خوب می‌توان در شهر ساخت. در هتل بام هم وضعیت همین است.

قرارگاه بین قوه‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی حدود ۴ ماه پیش نامه‌ای به شهرداری و شورا نوشت که هیچ‌گونه اقدامی در پروژۀ هتل بام انجام نشود و فعلا متوقف بماند. بعد از آن هنوز نامه‌ای نیامده که بدانیم نتیجۀ بررسی قرارگاه چه بوده است.


پس تصمیم‌گیری دربارۀ هتل‌بام در جای دیگری انجام می‌شود.

از خارج از استان جلوی این پروژه گرفته شده است البته ما جلسات مربوط به هتل بام را برگزار می‌کنیم و به دنبال این هستیم که با این پروژه چه باید بکنیم؟ در قرارداد این پروژه، اتفاقات قابل توجهی افتاده است. اینکه آنچه در بالای کوه دارد اتفاق می‌افتد چقدر منطبق با قرارداد است هم در حال پیگیری است. دربارۀ تله‌کابین که طرف قرارداد آن با هتل بام مشترک است، طبق قرارداد، از ابتدای امسال، موظف بوده‌اند آن را فعال کنند. در واقع، از ابتدای فروردین باید تله‌کابین در اختیار مردم قرار می‌گرفت اما این اتفاق نیفتاده است.

 

دلیل اینکه تله‌کابین فعال نمی‌شود چیست؟

گویا این پروژه را تا تعیین‌تکلیف هتل‌بام متوقف کرده‌اند در حالی که این‌ها دو قرارداد جداگانه است. از مسئولان استانی و دادستان محترم انتظار می‌رود که این موضوع را پیگیری کنند. بارها تاکید کرده‌ایم پروژه‌های تله‌کابین و هتل بام به هم گره نخورد و نتیجۀ یکی به دیگری وابسته نشود. چندین بار گفته‌اند ابتدای فروردین تله‌کابین را افتتاح می‌کنند، بعد گفتند انتهای فروردین، انتهای اردیبهشت، انتهای خرداد، اما هنوز خبری از افتتاح نیست.

 

به قرارداد ساروج‌پارس اشاره کردید. با این پروژۀ ناتمام چه می‌کنید؟

نتیجه این شده که چون در قرارداد، شهرداری تعهداتی داده، باید هزینه‌ها را بپردازیم ولی بنده مخالف این هستم. هزینه‌ای که شهرداری در این پروژه می‌پردازد، از آنچه که دریافت می‌کند بیش‌تر شده است. بماند که این پروژه، تبعات جدی میراثی نیز ایجاد کرده است. 

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdciv5azvt1apy2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین