تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۸
۰
plusresetminus
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بم گفت: امسال در شهرستان بم از سطح ۱۰۰۰ هکتار مزارع گندم و ۶۵۰ هکتار مزارع جو پیش بینی برداشت ‌۵۰۰۰ تن محصول را داریم.
افزایش ۲ برابری تولید و آغاز برداشت ۵۰۰۰ تن گندم و جو از مزارع شهرستان بم
به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان به نقل از ایسنا؛ محمدعلی معقول در خصوص آخرین وضعیت مزارع گندم شرق استان عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در تولید، حفظ منابع آبی و خاک است که باید به سمت کشت‌های مکانیزه و اصلاح روش‌های آبیاری و بذرهای اصلاح شده برویم.

وی افزود: وقتی از منابع پایه یاد می‌کنیم، آب و خاک کاملا با هم گره خورده است، وقتی بتوانیم خاک را حفظ کنیم، در حقیقت توانسته‌ایم بستر تولید را حفظ کنیم، آب ابرازی برای رشد بذر یا گیاه در بستر خاک است، ارتباط متقابل و دوجانبه بین آب و خاک کمک می‌کند تا نهایتا تولید پایداری داشته باشیم.

به گفته معقول، همان اندازه که آب برای ما در تولید مهم است خاک هم مهم است و خاک یکی از اولویت‌های اصلی در تولیدات است. فرسایش خاک یکی از تهدیداتی است که می‌تواند امنیت غذایی و تولیدات ما را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بم با تاکید بر اینکه هر آنچه بتوانیم اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای را در حوزه فرسایش خاک دنبال و ترویج کنیم، نهایتا می‌تواند باعث شود خاکی داشته باشیم که فرسایش کمتری دارد، افزود: در نتیجه این اقدامات بستر تولید با تهدید کمتر مواجه خواهد بود و تولید بهتر و با کیفیت‌تری خواهیم داشت.

وی گفت: امسال در شهرستان بم از سطح ۱۰۰۰ هکتار مزارع گندم و ۶۵۰ هکتار مزارع جو پیش‌بینی برداشت ‌۵۰۰۰ تن محصول را داریم که برداشت گندم در شهرستان بم از ابتدای خرداد ماه شروع شده و تا اواسط تیر ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بم‌ تصریح کرد: امسال برای اولین بار کشت گندم‌ به صورت مکانیزه و آبیاری نوین با نوار تیپ در مزرعه انجام شد و کشاورزان باید از این روش الگو گرفته و استفاده کنند.

وی ادامه داد: مزایای آبیاری نوین به صورت نوار تیپ در مزرعه موجب یکنواختگی افزایش سطح کشت در برداشت، جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش میزان مصرف آب و کوددهی می‌شود لذا کشاورزان باید از کشت سنتی به روش‌های آبیاری و کشت‌های صنعتی و نوین استفاده کنند.

معقول به انواع ارقام گندم اشاره و بیان کرد: انواع ارقام‌ گندم‌ شامل رقم بومی، ارگ، سیروان، ناران و اصلاح شده در مزارع بم‌ تولید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از بذر اصلاح شده و بارش باران، افزایش دو برابری تولید گندم نسبت به سال‌های قبل و رضایت‌مندی کشاورزان را در پی داشته است.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcbfab8srhbfwp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین