تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۸
۰
plusresetminus
ابتکارات امام خمینی‌(ره) با پشتیبانی امت حزب الله، مانع ایجاد مدل ترمیدوری در انقلاب اسلامی ایران شد.
امام سدی در برابر ترمیدور

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی راه آرمان؛ انقلاب اسلامی دستاورد بزرگ امت و امام خمینی‌(ره) بود اما حفظ این انقلاب در مسیر خود دستاورد بسیار ارزنده و عظیمی بود که جز با تلاش‌ ها و ابتکارات امام و همراهی و هم‌پیمانی امت رقم نخورد.

در تمام دنیا انقلاب‌ها پس از مدت زمانی دچار دگردیسی و استحاله می‌شدند و می‌شوند. این اتفاق به قدری پرتکرار است که فردی به نام کرین برینتون نظریه ای با عنوان ترمیدور را ارائه می‌دهد. وی با بررسی چهار انقلاب انگلیس، فرانسه، آمریکا و روسیه معتقد است که هر انقلاب در سیر رشد خود سه مرحله را پشت سر می‌گذارد. در مرحله اول نیروهای میانه رو قدرت را در دست می‌گیرند.آنها ثروتمندان، مشاهیر و گروه مخالفان قدیم هستند که بیش از دیگران، آماده سازش با رژیم گذشته‏اند و اینک بر امواج خیزان جنبش توده‏ای انقلاب، سوار شده و به قدرت رسیده‌‏اند.

در مرحله دوم به دلیل برآورده نشدن توقعات مردم توسط میانه‌روها، گروه‌‌های تندرو یا رادیکال به مسند قدرت می‌نشینند. اما این گروه خود قربانی شعارهایشان می‌شوند و توسط یک دیکتاتور یا کودتا سرنگون می‌شوند.

در مرحله سوم شور و شوق اولیه انقلاب فرو می‌نشیند و واقعگرایی جایگزین آرمان گرایی می‌شود و ساختارها به زمان قبل از انقلاب باز می‌گردند.

آن‌ها معتقدند انقلابیون با گرفتار شدن در مشکلات روزمره، در مدیریت باز می‌مانند و به روش‌ ها و اعتقادهای گذشته بر می‌گردند.
در انقلاب فرانسه پس از سرنگونی سلطنت، ناپلئون به قدرت می‌رسد و همان روش را ادامه می‌دهد. در انگلستان، مدتی پس از انقلاب مجدد ساختار پادشاهی ایجاد شد. در انقلاب روسیه و پس از مرگ لنین، دیکتاتوری مانند استالین به قدر می‌رسد. در انقلاب آمریکا هم پس از استقلال از انگلستان، نظام استعماری جدیدی پایه ریزی می‌شود.

حتی در ایران نیز، پس از انقلاب مشروطه این چرخه رخ می‌دهد و با حکومت رضاخان تکمیل می‌شود. اما امام خمینی‌(ره) با ابتکارات خود مانع از ایجاد این چرخه و بازگشت انقلاب به نظام ستمشاهی شد.

۱. امام خمینی‌(ره) اسلام را با همراهی مردم، پشتوانه حکومت قرار داد. ایجاد جمهوری اسلامی (نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد) مهمترین ابتکار امام در جلوگیری از بازگشت طاغوت بود. شهید سلیمانی در این خصوص می‌گوید: مهمترین هنر خمینی عزیز این بود که اوّل اسلام را به پشتوانه ایران آورد و سپس ایران را در خدمت اسلام قرار داد. اگر اسلام نبود و اگر روح اسلامی بر این ملت حاکم نبود، صدام چون گرگ درنده‌ای این کشور را می‌درید؛ آمریکا چون سگ هاری همین عمل را می‌کرد، اما هنر امام این بود که اسلام را به پشتوانه آورد؛ عاشورا و محرّم، صفر و فاطمیه را به پشتوانه این ملت آورد. انقلاب‌ هایی در انقلاب ایجاد کرد. به این دلیل در هر دوره هزاران فداکار جان خود را سپر شما و ملت ایران و خاک ایران و اسلام نموده اند و بزرگترین قدرت‌های مادی را ذلیل خود نموده‌اند.

۲. پایه‌ریزی ولایت مطلقه فقیه ابتکار دیگر امام خمینی‌(ره) بود. تبیین اصل ولایت مطلقه فقیه در درس‌ های نجف و قم و سخنرانی‌ ها و مصاحبه‌ های فرانسه و ایران توسط امام خمینی‌(ره) و گنجاندن اصل ۱۱۰ قانون اساسی توسط شاگران او مانند شهید بهشتی موجب شد تا دیکتاتورها دیگر نتوانند به ایران بازگردند.

امام خمینی‌(ره) می‌فرمایند: ‏‏شما از ولایت فقیه نترسید، فقیه نمى‌خواهد به مردم زورگویى کند. اگر یک فقیهى بخواهد زورگویى کند، این فقیه دیگر ولایت ندارد. اسلام است، در اسلام قانون حکومت می‌کند.

 پیغمبر اکرم ‏‏‏هم تابع قانون بود، تابعِ قانون الهى، نمى توانست تخلف بکند. خداى تبارک و تعالى مى‌فرماید که اگر چنانچه یک چیزى برخلاف آن چیزى که من مى گویم تو بگویى، من ترا اخذ مى کنم و وَتینَت را قطع مى‌کنم!‏ به پیغمبر مى‌فرماید. اگر پیغمبر یک شخص دیکتاتور بود و یک شخصى بود که از او مى ترسیدند که مبادا یک وقت همه قدرتها که دست او آمد دیکتاتورى بکند، اگر او یک شخص دیکتاتور بود، آن وقت فقیه هم مى تواند باشد. اگر امیرالمؤمنین- سلام الله علیه- یک آدم دیکتاتورى بود، آن وقت فقیه هم مى تواند دیکتاتور باشد. دیکتاتورى در کار نیست، مى خواهیم جلوى دیکتاتور را بگیریم.‏
 
۳. ایجاد نهادهای انقلابی سومین ابتکار امام خمینی‌(ره) برای حفظ انقلاب اسلامی بود. نهادهایی که به دنبال ایجاد عدالت در جامعه و جهان هستند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی، جهاد سازندگی، دادگاه‌ های انقلاب، بسیج مستضعفین، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰ امام و نهضت سواد آموزی و... از مهمترین این نهادها بودند.

هر چند در سال‌ های بعد برخی تلاش کردند به بهانه‌ های به ظاهر موجه این نهادها را منحل کنند ولی با حفظ این نهادها، دست اندازی به انقلاب اسلامی ناکام ماند.
حالا پس از چهل و اندی سال از انقلاب اسلامی، ایران همچنان بر مسیر روز اول پیش می‌رود و نسل‌های جدید نیز انقلابی‌تر از گذشتگان بر آرمان‌ها ایستاده‌اند.

انتهای خبر/ محمدنعیم رستمی
  https://armanekerman.ir/vdcepe8znjh8xvi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین