تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰
۰
plusresetminus
ناراستی، ناراستی می‌زاید و زنجیره‌ای از نابسامانی را با خود ایجاد می‌کند که رفع آن آسان نیست؛ مانند وضعیت سوخت در داخل کشور و پدیده قاچاق که حالا برخی رانندگان اتوبوس مدعی هستند حتی با گرانفروشی در بعضی جایگاه‌های عرضه نیز مواجه شده‌اند.
گرانفروشی در برخی جایگاه‌های سوخت جنوب کرمان؟/شرکت پخش: تاکنون شکایتی نداشتیم
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از ایرنا در نگاه نخست، قاچاق سوخت فقط جنبه به تاراج رفتن سرمایه‌های ملی دارد که دارد اما شاهد تبعات مختلف و متعددی همچون دسترسی سخت به سوخت و فروش گران‌تر آن به خودروهای سنگین در استان‌هایی نیز هستیم که این عمل غیرقانونی در آنها رخ می‌دهد؛ بگذریم که دیگر تبعات مانند کمبود دسترسی، صف‌های طولانی و تاثیراتش روی خدمات دیگر مثل نانوایی‌ها نیز در جای خود قابل بررسی است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:در مقاطع مختلف زمانی در شهرهای جنوب کرمان شاهد شلوغی صف‌های دریافت سوخت یا اتمام سوخت در برخی از جایگاه‌ها و سرگردانی مردم بوده ایم. با محدود شدن کارت‌های آزاد، دریافت بنزین برای کسانی که کارت سوخت ندارند یا آن را گم کرده اند هم دشوارتر شده است.

اما بسیاری از کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بویژه در این روزها که میزان حمل‌و‌نقل محصولات و تولیدات کشاورزی افزایش یافته است برای دریافت سوخت دچار مشکل می شوند.
سخت شدن دسترسی به سوخت نفت گاز یا گازوییل برای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و میدل باس ها درحالی است که عده ای از رانندگان خودروهای سنگین مدعی هستند برخی جایگاه‌های عرضه، با سوءاستفاده از شرایط کمبود و صف‌های طولانی، درخواست پول بیشتری از رانندگان برای تحویل گازوییل می کنند.

برخی رانندگان اتوبوس از شهرستان قلعه‌گنج که یکی از جنوبی‌ترین شهرستان‌های استان کرمان است می گویند بیشتر با این معضل روبه‌رو شده‌اند و این ادعا درحالی است که مسئولان شرکت پخش به تمایل و اقدام شمار زیادی از مالکان یا رانندگان این خودروها برای قاچاق سخن می‌گویند و این فرآیند به موضوعی پیچیده تبدیل شده است.

با اینکه مسئولان می‌گویند اگر اتوبوس‌های مسافری با حواله سوخت و مسافر وارد جایگاه شوند همیشه-حتی وقتی مخازن رو به اتمام هستند و کامیون‌ها سوخت تحویل نمی‌گیرند- می توانند سوخت اضطراری که در جایگاه‌ها نگه داشته می‌شود دریافت کنند اما برخی از این رانندگان باز هم از دشواری دریافت سوخت سخن می‌گویند و گویا این قصه سر دراز دارد.

گازوییل دولتی لیتری ۲ هزار تومان
یکی از رانندگان مسیر قلعه‌گنج به کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: به علت مشکلات موجود بسیار پیش می‌آید برای سوخت مسافت بیشتری را بپیمایم؛ از قلعه‌گنج  به آهوان بروم بعد به قلعه‌گنج بیایم و مسافران را سوار و به سمت کرمان 
این راننده که مشخصات وی نزد ایرنا محفوظ است افزود: بیشتر مواقع در کرمان، جیرفت یا کهنوج سوخت گیری می کنم و هرچقدر به سمت شهرهای جنوبی‌تر می رویم دستیابی به سوخت نیز سخت‌تر می شود.

وی ادامه داد: در شهرهای جیرفت و کهنوج هم که می توانم گازوییل تهیه کنم با قیمت بسیار گرانی به من فروخته می شود.
 
این راننده یادآور شد: با اینکه از کارت سوخت خودم استفاده می‌کنم و ۳۰۰ لیتر گازوییل را باید ۹۰ هزار تومان بفروشند اما در داخل جایگاه رسمی، به قیمت ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشند و در واقع لیتری ۲ هزار تومان فروخته می‌شود.
وی اضافه کرد: در قلعه گنج بیشتر مواقع سوخت گیر نمی‌آید اما اگر باشد با همان قیمت بالاتر فروخته می‌شود.

این راننده درباره نحوه دریافت این هزینه اضافه از رانندگان نیز توضیح داد: پمپچی از طریق کارتخوان کل هزینه را دریافت می‌کند، به عنوان مثال اگر ۲۰۰ لیتر بخواهی به جای ۶۰ هزار تومان، ۴۰۰ هزار تومان کارت می‌کشد.

وی ادامه داد: پمپچی نمی‌تواند خودش نرخی تعیین کند زیرا به نظر من با هماهنگی جایگاه‌دار این نرخ اضافه تعیین می‌شود.

این راننده در پاسخ به اینکه چرا از طریق مجاری رسمی این موضوع را گزارش یا شکایت تهیه نمی‌کنید، تصریح کرد: به نظر شما اگر شکایت کنیم، همین میزان گازوییل با قیمت گران هم دیگر می‌توانیم دریافت کنیم؟

اتوبوس باید با مسافر به جایگاه برود
اما در واکنش به این سخنان، خبرنگار ایرنا به سراغ رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهنوج و پنج شهرستان جنوبی استان کرمان رفت که وی در این زمینه اظهارداشت: مواردی که شکایتی صورت بگیرد دیده نشده است و در صورت شکایت با چنین تخلفاتی برخورد می‌کنیم.

اکبر نژادسالاری افزود: چناچه پول اضافه‌ای دریافت شود با شکایت و بررسی تراکنش، پرونده تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: نظارت ما براساس دوربین‌هاست و اگر موارد خاصی همچون فروش به ‌شکل ظرفی یا کارت‌های مهاجر دیده شود جایگاه دار به کمیسیون تخلفات معرفی می‌شود.
نژادسالاری اضافه کرد: رانندگان در همان شهرستان می توانند در صنعت، معدن و تجارت یا تعزیرات شکایت خود را مطرح کنند البته در پنج شهرستان جنوبی فقط در کهنوج تعزیرات فعال است.
رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهنوج و پنج شهرستان جنوبی استان کرمان گفت: اگر اتوبوس به همراه مسافر به جایگاه فاقد سوخت مراجعه کند جایگاه دار موظف است به آن سوخت دهد.

وی افزود: جایگاه‌داران نمی‌توانند به هیچ اتوبوس و خودرویی سوخت ندهند و همیشه ذخیره اضطراری برای اتوبوس‌هایی که با مسافر به جایگاه ها می روند وجود دارد.
نژادسالاری با بیان اینکه مواردی دیده شده که اتوبوس یا کامیون سوخت اضافه دریافت می‌کند و به قاچاقچی‌ها می‌فروشد اضافه کرد: اما در عین حال، جایگاه موظف است به اتوبوس دارای مسافر سوخت بدهد.

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdciu5az5t1ap32.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما