تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰
۰
plusresetminus
با وجود همه تلاش‌های مسئولان استان کرمان بهره‌برداری از طرح انتقال آب برای رفع تنش آبی به تابستان امسال هم نرسید و کرمانی‌ها تابستان کم‌آبی را پیش رو دارند.
تابستان گرم و کمبود آب در انتظار کرمانی‌ها
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از خبرگزاری تسنیم، در آستانه فصل گرم سال قرار داریم و مردم کرمان امسال هم تابستان سختی را پیش روی دارند، براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی روزهای گرمی در انتظار مردم کرمان است و به گفته مسئولان در زمان اوج مصرف نیاز آبی کرمان ۳ هزار و ۳۵۳لیتر بر ثانیه بوده، هزار و ۳۰۰لیتر بر ثانیه کمبود آب در شهر کرمان وجود دارد و با وجود همه تلاش‌های مسئولان برای حل این بحران، امسال هم کمبود آب قطعی است.

سال‌ها است که کمبود آب به یکی از بزرگترین بحران‌های استان کرمان تبدیل شده و به نظر می‌رسد اجرای طرح‌های اضطراری، میان مدت و بلند مدت و تلاش‌های مسئولان استان به فصل گرم امسال هم نرسید و اجرای این طرح‌ها هم نمی‌تواند آبی بر عطش این بحران و مرهمی برای رفع تنش آبی کرمان باشد.

با وجودی که ۳۰میلیون مترمکعب آب طرح انتقال آب خلیج‌‌فارس به سرچشمه به شهرهای کرمان و رفسنجان اختصاص داده شده، اما پیشرفت فیزیکی این طرح هنوز به نیمه هم نرسیده و مسئولان امیدوار هستند که در صورت عدم بروز مشکل تا دهه‌فجر و یا تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

البته علیرضا عبدیان مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای رفع تنش آبی در استان، بیان کرد: طرح‌هایی که برای رفع تنش آبی در شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان، زرند و بم در حال اجرا است و در صورت تامین اعتبار لازم به پایان می‌رسند.

وی کمبود آب در شهر کرمان را هزار و ۳۰۰لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: در اوج مصرف نیاز آبی کرمان ۳هزار و ۳۵۳لیتر بر ثانیه است و برای رفع تنش آبی در شهر کرمان حفر و تجهیز ۸حلقه چاه برنامه‌ریزی شده و تاکنون ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته که اجرای کامل آن نیازمند تامین اعتبار است.

حمیدرضا فروغی مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه سفره‌های آب زیرزمینی کرمان در حال کاهش هستند و افت زیادی داشتند، اظهار داشت: براساس وعده‌ها آب طرح انتقال آب خلیج‌ فارس به سرچشمه تا روز ۲۲بهمن امسال‌ به کرمان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه هنوز هوای کرمان آنقدر گرم نشده و هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم قطعی آب را در کرمان داشته باشیم و مجبور به مدیریت مصرف آب باشیم، تصریح کرد: واقعیت این است که قطعاً تابستان و در فصل گرم امسال، مشکل کم آبی را در کرمان خواهیم داشت.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان با بیان اینکه کاهش سفره‌های آب زیرزمینی به اندازه‌ای نیست که بر روی کیفیت آب شرب اثر گذاشته باشد و تغییری در مزه کرمان داشته باشیم، گفت: اگر در جایی چاه‌های آب ما با مشکل مواجه شوند، آن چاه‌ها از مدار خارج شده و چاه‌های جدیدی حفر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام پارامترهای آب شرب ما در حد مجاز است، افزود: از همه مردم به دلیل مشکلات احتمالی که در فصل تابستان خواهیم داشت عذرخواهی کرده و تقاضا دارم با صرفه‌جویی‌ و انجام دستورالعمل‌های ساده‌ای چون نصب سایه‌بان روی کولر و برطرف کردن نشتی‌ها تا حد زیادی از مصرف بی‌رویه آب جلوگیری کرده تا کمترین مشکل را در فصل گرم سال داشته باشیم.
انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcb8ab80rhbf9p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما