کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مجمع استادان انقلابی شهرستان رفسنجان:

خطای خونین شاه در مسیر انقلاب سفید، به یک مبارزه تمام عیار اجتماعی علیه نظام شاهنشاهی بدل شد

14 خرداد 1402 ساعت 17:58

رئیس مجمع استادان انقلابی شهرستان رفسنجان گفت: قیام۱۵خرداد، واکنشی از سوی اقشار مختلف جامعه به انقلاب سفیدشاه و آثار منفی آن در کشور بود که نوع رفتار رژیم سبب ایجاد مبارزه اجتماعی درون سیستمی جدید شد.


مهدی تقوی رفسنجانی در گفتگو با سرویس اجتماعی راه آرمان در خصوص واقعه پانزده خرداد گفت: این روز یادآور قیام خونین ملت ایران علیه استبداد شاهنشاهی و سرآغاز نهضت بزرگ اسلامی به رهبری امام عظیم‌الشأن انقلاب، خمینی کبیر است.

رئیس مجمع استادان انقلابی شهرستان رفسنجان ادامه داد: در این واقعه رژیم پهلوی با دست بردن به قبضه سلاح دست خود را تا مرفق به خون ملت آلوده نمود و قیام همگانی مردم را در سراسر ایران سرکوب کرد، این اقدام وحشیانه با این هدف صورت پذیرفت که با ارعاب و خشونت موج اعتراضات مردمی در نطفه خفه گردد و از این رهگذر بقای رژیم فاسد و ظالم شاه به نحوی تضمین گردد اما این قیام برحق و آن واکنش ناحق نه تنها مانع از رشد افکار عدالت خواهانه و تحرکات  نیروهای مختلف اجتماعی و جریانات سیاسی مخالف رژیم نشد بلکه فصل جدیدی از مبارزات برای پایه ریزی یک حکومت جدید و جایگزین رژیم سلطنتی را رقم زد.


نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی کشور تاکید کرد: پانزده خرداد آنقدر در تحقق آرمان‌های ملت غیور ایران نقش داشت که امام راحل (ره) آن را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد، از این زمان به بعد جامعه در واکنش به ددمنشی‌های رژیم و تبعید رهبر مبارزه و شکنجه روحانیون و نیروهای مذهبی وارد فاز جدیدی از مبارزه می‌شود که هرچند به ظاهر در کشور آرامش اجتماعی برقرار است اما در واقع همه چیز به سمت یک حرکت توفنده انقلابی در حال حرکت بود که می‌توان از آن به آرامش قبل از طوفان تعبیر کرد و در فاز جدید مبارزه جامعه ایران شاهد شکل‌گیری نهضت  و ورود به عرصه جنبش نرم‌افزاری انقلاب بود.

وی اذعان کرد: اگرچه در این دوران رژیم با فشار مردم و علمای حوزه مجبور به آزادسازی امام می شود اما دیری نپایید که در ماجرای کاپیتولاسیون و اعطای حق قضاوت کنسولی به نیروهای آمریکایی و واکنش صریح و آتشین امام (ره) رژیم تصمیم بر تبعید ایشان به ترکیه می‌گیرد.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: البته بعد از آن نیز به جهت فشارهای اجتماعی بر رژیم محل تبعید، امام به نجف تغییر می‌کند، تغییر محل اقامت رهبر مبارزه به نجف با هدف قرار گرفتن در جمع مراجع بزرگ عراق و محیط انفعال سیاسی حوزه علمیه نجف برای به فراموشی سپردن مبارزه از سوی ایشان بود اما بلندای افکار امام و برتری علمی ایشان موجب شد تا نجف به تریبون بزرگ تدوین اندیشه‌های سیاسی امام و ارائه ایدئولوژی انقلاب مبتنی بر تئوری ولایت فقیه برای طراحی حکومت دینی آتی شود.

تقوی رفسنجانی تحلیل کرد: بدینوسیله زیرساخت فکری مبارزه و تلاش‌های فرهنگی انقلاب توسط اصحاب قلم به رهبری امام خمینی(ره) در خارج کشور و روحانیون انقلابی در داخل کشور در سال‌های پس از نهضت امام سبب‌ساز ورود جامعه به دوران مبارزات سیاسی و رویارویی مستقیم با رژیم در صحنه‌های مختلف و نهایتا شکل گیری مبارزات خشونت بار و جنبش سخت‌افزاری انقلاب از سال۵۶ تا روز پیروزی انقلاب شد.

نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی کشور ابراز کرد:به طور خلاصه می‌توان گفت قیام۱۵خرداد در نوع خود واکنشی از سوی اقشار مختلف جامعه به انقلاب سفید شاه و آثار منفی آن در کشور بود اما نوع رفتار رژیم و نداشتن تاب آوری آن در برابر خواسته‌های به حق مردم سبب ساز یک تغییر شیوه  از مبارزه اجتماعی درون سیستمی و  رفرمیستی به یک مبارزه تمام عیار اجتماعی علیه سیستم شاهنشاهی و بروز یک حرکت بی‌نظیر انقلابی برای یکسره کردن رژیم شاهنشاهی شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایجاد رژیم انقلابی از سوی مردم نشان داد تنها راه رستگاری جامعه، قرار گرفتن در مسیر درست تاریخ به سمت حکومت جهانی مهدی (عج) و بسترسازی قبل از ظهور با قدم گذاشتن در مسیر انقلاب اجتماعی بزرگ و سرنگونی کاخ ظلم و ستم سلطنت است.



انتهای خبر/ طهماسبی


کد مطلب: 134948

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/134948/خطای-خونین-شاه-مسیر-انقلاب-سفید-یک-مبارزه-تمام-عیار-اجتماعی-علیه-نظام-شاهنشاهی-بدل

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir