تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۸
۰
plusresetminus
رئيس دانشگاه پیام نور شهربابک گفت: قیام ۱۵ خرداد ملت ایران را می‌توان در راستای وظیفه‌شناسی و وقت شناسی مردم ارزیابی کرد که زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ شد.
قیام ۱۵ خرداد زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد
روح الله شریفی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان گفت: قبل از پرداختن به مقوله مهم حادثه ۱۵ خرداد سال ۴۲، لازم است به عنوان یک ایرانی مسلمان خطبه ۱۸۰ نهج‌البلاغه را مرور کنیم، حضرت علی(ع) در این خطبه به طور دردناکی از مردم زمان خود شکایت می‌کند و آنها را به دلیل عدم همراهی آنها با امام خود، نفرین می‌کند.

رئيس دانشگاه پیام نور شهربابک افزود: شاید از نگاه من و شما مردمی که مورد لعن و نفرین حضرت در آن زمان بودند، انسان‌های معمولی و حتی غیرمسلمان بودند اما واقعیت این است که آنها بهترین مردم زمان خویش و بعضا از خواص زمان حکومت حضرت به شمار می‌رفتند، با تعمق در این خطبه می‌توان اهمیت قیام ۱۵ خرداد را بهتر درک کرد.

وی تصریح کرد: اینکه مردم اولویت‌های زمان خویش را دریابند و در راستای اراده و اهداف امام جامعه حرکت کنند مایه پیشرفت آن جامعه خواهد بود رهبر انقلاب در سخنرانی ۱۹ دی ۱۴۰۱ به خوبی به این مساله اشاره کردند.

شریفی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این سخنرانی می‌گویند «نکته‌ی اوّل، سرعت عمل است، زود احساس تکلیف کردن، گاهی اوقات مشکل ما این است که تکلیف را زود تشخیص نمی‌دهیم؛ باید بیایند بنشینند، با ما حرف بزنند، استدلال کنند و کارهایی مانند اینها وقت می‌گذرد»

وی افزود: مقام معظم رهبری ادامه می‌دهند «به‌ لحظه باید انجام داد توّابین برای انتقام خون مطهّر امام حسین آمدند جنگیدند، کشته شدند، همه‌ آنها کشته شدند امّا در تاریخ اینها را مدح نمی‌کنند؛ چرا؟ چون دیر جنبیدند. شما که میخواستید خون خود را در راه امام حسین بدهید، چرا در اوّل محرّم، دوّم محرّم نیامدید که اقلّاً یک کاری صورت بدهید؟ آنجا می‌ایستید تماشا میکنید، امام حسین به شهادت میرسد، بعد دلتان میسوزد، آن وقت می‌آیید در میدان! نتیجه‌ کار را بهنگام انجام ندادن این است. کار را بهنگام باید انجام داد.

رئیس دانشگاه پیام نور شهربابک تصریح کرد: به همین علت است که خمینی کبیر در جلد ۲۱ صحیفه نور ملت ایران در عصر حاضر را بهتر از ملت حجاز در عصر رسول‌الله(ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین(ع) و امام حسین (ع) می‌دانند و می‌فرمایند: من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله - صلی الله علیه و آله - و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی - صلوات الله و سلامه علیهم - می‌باشند.

وی بیان کرد: قیام ۱۵ خرداد ملت ایران را می‌توان در راستای همین وظیفه شناسی و وقت شناسی ملت مسلمان ایران ارزیابی کرد که زمینه ساز قیام نهایی مردم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ شد.

شریفی گفت: آنچه مهم است این است که این قیام باعث بیداری مردم در شهرهای مختلف شد و به صورت زنجیره‌ای زمینه‌ساز ظهور و بروز قیام‌های مردمی و افزایش بصیرت و تقویت اراده اقشار مختلف مردم در راستای پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی تصریح کرد: یکی از ابتکارات حضرت امام این بود که روز ۱۵ خرداد را عزای عمومی اعلام کردند تا برای همیشه تاریخ، سرمنشا پیروزی انقلاب در اذهان زنده و تازه بماند.

شریفی اظهار کرد: معتقدم واقعه مهم ۱۵ خرداد آنگونه که شایسته است انعکاس پیدا نکرده و اگر امروز از نسل جوان و نوجوان مانند دانش‌آموزان و دانشجویان در خصوص این واقعه سوال کنیم شاید اطلاعات آن‌چنانی نداشته باشند و این نشان از ضعف در تبلیغ و رسانه‌ای کردن این موضوع داشته باشد که جا دارد اصحاب رسانه در ابعاد مختلف این واقعه از طریق ابزارهای نوین چندرسانه‌ای آثاری متناسب با سلیقه نسل امروز تولید کنند.

انتهای پیام/ شهربابک  https://armanekerman.ir/vdcjmxevhuqethz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما