تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۷
۰
plusresetminus
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال کرمان گفت: طرح کنترل و پایش مصرف برق از ۱۵ خردادماه در سطح کرمان اجرایی و برنامه‌ای برای قطع برق نداریم.
برنامه زمانبندی قطعی برق برای مشترکین خانگی نداریم/ در تولید و مصرف برق دچار ناترازی هستیم
حمید علیزاده در گفتگو با سرویس اقتصادی «راه آرمان» در خصوص پیک مصرف برق همزمان با آغاز طرح تنظیم بار مصرف گفت: در آستانه پیک سراسری شبکه برق قرار داریم که به منظور حفظ و پایداری این شبکه اقدامات و برنامه‌های مدیریت مصرف برق، در دستور کار قرار دارد.

پاداش ۲ هزار تومانی به ازای هر کیلو وات ساعت برای مشترکان خانگی

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال کرمان ادامه داد: از جمله اقداماتی که در دستور کار قرار دارد، اولین مورد آن به بخش برق مصرفی مشترکین خانگی است که طرح تشویق به مصرف بهینه با ارائه پاداش در نظر گرفته شده است، که اگر شاهد کاهش بار مصرفی از سوی آنها باشیم نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مبلغ ۲ هزار تومان به میزان مصرفی هر کیلو وات‌ساعت مستحق اخذ پاداش خواهند شد.

وی افزود: پرداخت این پاداش در سال گذشته تنها متعلق به مشترکینی بود که الگوی مصرف را رعایت می‌کردند و نسبت به مصرف سال گذشته خود کاهش مصرف داشتند اما در سال جاری این تشویقات در سطح وسیع‌تر قابلیت اجرا پیدا کرده است به این صورت که مشترکان پرمصرف نیز اگر نسبت به سال گذشته مصرف خود را کاهش دهند به صورت پلکانی از مبلغ  ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان به ازاء هر کیلو وات ساعت در ماه دریافت می‌کنند.

علیزاده با بیان اینکه برای مشترکین پرمصرف نیز برنامه‌هایی طراحی شده است، گفت: اگر این مشترکان مصرف خود را مدیریت نکنند به صورت پلکانی نیز شاهد افزایش نرخ‌بهای برق مصرفی خود خواهند بود و به صورت هوشمند این مبالغ روی قبوض کنتور مصرفی آنها که معمولا دوونیم برابر  هزینه تامین برق است، اعمال می‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال کرمان ادامه داد: ما انتظار داریم در بخش خانگی که سال گذشته ۴ درصد کاهش مصرف برق را داشتیم این عدد برای سال جاری بین هفت تا هشت درصد افزایش پیدا کند و از جمله اقداماتی که  مشترکین خانگی برای مدیریت مصرف برق می‌توانند، انجام دهند، استفاده از دور کند کولرهای آبی، تنظیم دمای سرمایشی اسپیلت‌ها، چیلرها و سیستم‌های کنترل مرکزی سرمایشی بر روی دمای آسایش که بین اعداد ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است، ‌می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف برق کند.

دستگاه‌های اجرایی در ساعات اداری باید ۳۰درصد برق خود را کاهش دهند


وی تاکید کرد: استفاده از سایبان برای کولرهای آبی، خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از نور طبیعی در روز از دیگر اقداماتی است که مشترکان خانگی برای کاهش مصرف برق و مدیریت آن می‌توانند مورد استفاده قرار دهند.

علیزاده به سایر بخش‌ها از جمله بخش‌های ادازی اشاره کرد و گفت: شرکت توزیع از ۱۵ خردادماه مصارف اداریبه صورت برخط پایش  می‌شود که باید بر اساس مصوبه هیئت وزیران  در ساعات اداری ۳۰ و در ساعات غیز اداری ۶۰ درصد مصرف همان روز را نسبت به سال پایه ۱۴۰۰ کاهش دهند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال کرمان افزود: در اداراتی که طی مدت اوج مصرف بار، این نکات مدیریتی برق رعایت شود ضمن اینکه پاداش همکاری برای آنها لحاظ می‌شود، یا اهدای لوح تقدیر از مدیران دستگاه‌های خوش حساب تقدیر نیز خواهد شد.

وی ابراز کرد: اما اگر اداراتی به این امر توجه نکنند و از طرح‌های نادرست مدیریت برق مثل، استفاده از سیستم سرمایشی زیاد و حجم بالای  لامپ‌های روشن بهره گرفته و باعث افزایش بار مصرفی در این دستگاه‌ها شوند، بی‌شک ابتدا مورد اخطار و در صورت تکرار دوباره از مرکز دیسپاچینگ شرکت توزیع برق شمال، برق آنها قطع خواهد شد.

برق مشترکین صنعتی و تجاری کاهش می‌یابد اما قطع نمی‌شود


علیزاده در خصوص مشترکین صنعتی گفت: ما برنامه‌هایی را نیز برای صنایع در نظر گرفته‌ایم که جابجایی یک شیف کاری در هفته یکی از این برنامه‌هاست، به این صورت که از ساعت ۱۱ الی ۲۳ به مدت یک روز در هفته یک شیفت کاری را جابجا کرده و در برنامه مدیریت مصرف ما نیز قرار بگیرند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال کرمان به مشترکین بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران، مشترکین دارای چاه‌های آبی کشاورزی، ۵ ساعت در روز را طی حد فاصل بین ساعات ۱۱ تا ۱۸  به انتخاب خودشان باید اقدام به خاموشی موتور پمپ کرده و بار چاه‌های آب را از مدار خارج کنند.

وی به مشترکین بخش تجاری نیز اشاره کرد و گفت: برای این بخش هم ضوابطی تعریف شده است و مشترکینی که در برنامه‌های پاسخ‌گویی بار مشارکت کنند در پایان دوره پاداش کاهش مصرف آنها بر روی قبوض دوره‌‌ای واحد تجاری اعمال خواهد شد.

علیزاده با بیان اینکه برنامه زمانبدنی قطعی برق مشترکین خانگی را نداریم، گفت: تنها علت قطعی برق حوادثی همچون وجود بادهای شدید و یا قطع شدن سیم به وسیله قطع شدن و شکستن شاخه‌های درختان و یا تصادفات ماشین‌های سنگین با تیرچراغ برق بوده است.

مدیر دفتر مدیریت توزیع شرکت برق شمال گفت: طبق توافقی که بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو صورت گرفته است ما در جهت اجرای این توافقات برنامه‌هایی که سبب کاهش تولید و یا خروج از تولید برای صنایع نشود  را به مشترکین صنعتی خود اعلام کرده‌ایم.

وی صنایع بزرگ انرژی‌بر استان را در عرصه فولاد، مس، سیمان و آلومینویم نام برد و گفت: این صنایع مشمول برنامه‌های کاهش بار به علت انرژی‌بر بودنشان هستند که شامل اعمال برنامه‌های کاهش بار می‌شوند و معمولا برنامه‌ریزی ما بر اساس اعلام زمانبندی خود این صنایع است.
 

شهرک‌ها و نواحی صنعتی یک روز از ساعت ۱۱ تا ۲۳ شامل کاهش برق خواهند شد

علیزاده ادامه داد: به غیر از صنایع انرژی‌بر، صنایع دیگری هم وجود دارند که در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند که برای آنها یک روز در هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در نظر گرفته شده است که شامل برنامه‌های کاهش مصرف برق خواهند شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال کرمان به ناترازی برق نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما شاهد ناترازی تولید و مصرف برق در سطح کشور هستیم، علی‌رغم اینکه ما در سال گذشته یک نیروگاه ۷ هزار مگاواتی را وارد مدار تولید کرده‌ایم باز هم به دلیل اینکه شاهد افزایش دمای یک و نیم تا دو درجه‌ای را در سطح کشور هستیم، حضور مشترکین جدید و  صنایعی که میزان مصرف آنها نیز افزایش یافته است دچار ناترازی برق هستیم که این میزان برق تولیدی جوابگوی نیاز کل نیست.

انتهای خبر/ طهماسبی





  https://armanekerman.ir/vdcjoxevauqethz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین