تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۵
۰
plusresetminus
رئیس کل دادگستری کرمان عنوان کرد:

نقض حقوق شهروندی را با حساسیت پیگیری می‌کنیم

در استان به صورت مستمر موضوع نظارت بر رعایت حقوق شهروندی مردم مورد توجه است و موارد مربوط به نقض حقوق شهروندی به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار می گیرد.
نقض حقوق شهروندی را با حساسیت پیگیری می‌کنیم
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به نقل از خبرگزاری مهر اعلام کرد: حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در نشست حقوق شهروندی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی به عنوان یک مساله مهم در تمامی دنیا مورد عنایت قرار می‌گیرد، افزود: تبیین حقوق شهروندی و رعایت آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دلیل آنکه ریشه در فرهنگ دینی ما دارد، از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

وی حقوق شهروندی را از حقوق بنیادی و اساسی هر شهروند دانست و تاکید کرد: در رعایت حقوق شهروندی هیچ تفاوتی بین افراد از جمله زن یا مرد، روستانشین یا شهرنشین، نوع قومیت، فرهنگ، مذهب و غیره وجود ندارد و افراد از حقوق برابر برخوردار هستند؛ از جمله این حقوق می‌توان به حق آزادی بیان، حق حیات، حق استفاده از عدالت در جامعه، حق دسترسی به وکیل در مراجع قضائی و حقوق اجتماعی برابر اشاره کرد.

حمیدی تصریح کرد: رعایت حقوق شهروندی تنها مربوط به دولت‌ها نیست و افراد نیز باید حقوق شهروندی جامعه را رعایت کنند و تکالیف خود را مورد توجه قرار دهند که در صورت رعایت متقابل حقوق شهروندی از سوی دولت و مردم، جامعه‌ای مترقی خواهیم داشت و همه مردم از عدالت برخوردار خواهند بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: قانون اساسی کشور سرشار از مسائل حقوق ملت است که حقوق شهروندی محسوب می‌شوند و بر این اساس می‌توان گفت که قانون اساسی کشور ما مترقی‌ترین قانون است که حقوق مردم را به خوبی تدوین و ضمانت اجرای آنها را نیز پیش بینی کرده است.

وی به اصل ۳۲ قانون اساسی اشاره و بیان کرد: براساس این اصل، هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند.

حمیدی یادآور شد: در اصل ۳۴ قانون اساسی نیز چنین آمده است که دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع کند.

وی ادامه داد: همه افراد حق دارند اینگونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان به سایر موارد قانونی مربوط به حقوق شهروندی نیز اشاره و بیان کرد: در قوه قضائیه هیأت مرکزی نظارت بر رعایت حقوق شهروندی فعال است و در استان‌ها نیز این هیأت وظیفه نظارت و پیگیری‌های لازم در این حوزه را بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: در استان کرمان به صورت مستمر موضوع نظارت بر رعایت حقوق شهروندی مردم مورد توجه قرار دارد و در صورتی که فردی درباره نقض حقوق شهروندی شکایتی داشته باشد می‌تواند به دستگاه قضائی مراجعه کند.

حمیدی ادامه داد: موارد مربوط به نقض حقوق شهروندی به صورت ویژه مورد رسیدگی و پیگیری قرار می‌گیرد و در صورت احراز تخلف یا جرم، برخورد لازم با عامل یا عاملان این نقض حقوق شهروندی انجام خواهد شد.

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcjyievtuqetyz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما