تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۲
۰
plusresetminus
بزرگ شویم و بزرگ شدن را به فرزندان آموزش دهیم، در خانواده‌ای که پدر و مادر هنوز نتوانسته‌اند به درستی با یکدیگر ارتبط برقرار کنند و به گفتگو بنشینند، آن‌گاه چگونه فرزند می‌تواند ارتباط موفق را بیاموزد.
بزرگ شدن را به فرزندان آموزش دهیم
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» به اواخر بهار واوایل تابستان که می‌رسیم در خانواده‌های ما ایرانی‌ها شادی و نشاط بیشتری جریان می‌یابد، از یک طرف فرزندانی که تا دیروز، هر روز صبح به سختی از رختخواب جدا می‌شدند تا روز دیگری را برای آموزش و آموختن در مدرسه شروع کنند، خوشحال هستند چرا که فصل تعطیلی مدارس است.

از این رو خواب، تفریح، بازی، استفاده از تلویزیون و شاید هم موبایل آزادِ آزاد است.
البته این یک طرف داستان است، طرف دیگر مادر و پدری است که یک سال تحصیلی پا به پای فرزند یا فرزندانشان هر روز صبح بیدار شده‌اند و هر روز بعد از بازگشت فرزند یا فرزندانشان از مدرسه کنار کتاب درس و دفتر مشق نشسته‌اند.
 
حالا تصور کنید خانه‌ای که تا دیروز فرزندان برای تحصیل نیمِ بیشتری از روز را نبوده‌اند و بعد از حضورشان شاید خستگی به آن‌ها اجازه جست‌و‌جو و گفت‌و‌گو را نمی‌داد.

 بازگشت از مدرسه، میل کردن نهار، کمی خواب و استراحت و بعد از آن هم اجرای برنامه‌ای که برای خودشان ریخته‌اند از جمله خواندن درس‌ها یا سپری کردن در گوشی‌های همراه و شاید هم بیرون رفتن از خانه بالطبع در این شرایط مادر خانواده نیز بیشتر به تنهایی در حال رتق و فتق کردن کارهای خانه است و از کسی در این رابطه کمک هم نمی‌خواهدو در نتیجه اعضای خانواده کمتر با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کنند و کمتر از همدیگر کمک می‌خواهند.

روایت داستان تعطیلات تابستان‌ها اما چیز دیگری است.
اختلاف و کشمکش بین اعضای خانواده بیش از گذشته خود را نمایان می‌کند، شاید هم بخاطر این است که تعداد کلماتی که با هم رد و بدل می‌کنند بیشتر می‌شود، اینجاست که مهارت گفتگو خود را بیشتر نشان می‌دهد.

 چیزی که در زمانه کنونی بدان توجهی نمی‌شود، حرف زدن، خوب شنیدن و در نهایت عکس‌العمل درست سه رکن مهم ارتباطی هستند که مادر، پدر و فرزندان باید آن را بیاموزند.

البته از آن‌جا که پدر و مادر به عنوان الگوی فرزندان در خانواده نقش کلیدی دارند بنابراین باید این مهارت ابتدا توسط والدین اجرا شود.
باید گفت بزرگ شویم و بزرگ شدن را به فرزندان آموزش دهیم، در خانواده‌ای که پدر و مادر هنوز نتوانسته‌اند به درستی با یکدیگر ارتبط برقرار کنند و به گفتگو بنشینند، آن‌گاه چگونه فرزند می‌تواند ارتباط موفق را بیاموزد.

یکی از این آموزه‌هایی که والدین در ابتدا باید خود یاد گرفته باشند، روش صحیح صحبت کردن است. چگونه صحبت کنیم که فرزندمان به ما گوش دهد و یاد بگیرد با ما صحبت کند. اینکه بچه‌ها با پدر و مادر خود حرف بزنند و به آن‌ها اعتماد داشته باشند یکی از مهم‌ترین اصول تربیتی است و آرامش خانه تامین نمی‌شود مگر این‌که بیاموزیم چگونه با یکدیگر در ارتباط باشیم و گفت‌و‌گو کنیم.
 یادداشت از اعظم پسند
انتهای خبر/
  https://armanekerman.ir/vdcammn6o49new1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین