در ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری به وضوح دیدیم که کمتر خبری از عکس کاندیداها بود، در ظاهر شهر آرام اما در واقعیت پُر از تلاطم بود.
به گزارش پایگاه خبری «راه آرمان»؛ در دنیای کنونی با آن وسعت از ارتباطات، تعاملات از راه دور و از طرفی شکلگیری شبکههای اجتماعی آیا هستند کسانیکه هنوز باور نکنند که این روزها نقش رسانهها بر زندگی افراد و یا در تصمیمگیریها اجتماعی بینظیر است.
این روزها از تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری عبور کردهایم و در نهایت اکنون فردی قرار است که چهار سال سکاندار ایران شود. اما خواستم گذری کنیم به روزهای انتخابات، میتینگهای انتخاباتی و صد البته نقش رسانهها در انتخاباتی که گذشت.
همه ما در ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری به وضوح دیدیم که کمتر خبری از عکسها و تصاویر کاندیداها در سطح شهر بود، در ظاهر شهر آرام بود اما در واقعیت پُر از تلاطم بود.
راستی این واقعیت که تلاطم داشت چرا در سطح شهر همچون سالهای گذشته دیده نمیشد؟ و پاسخی جز این نیست که واقعیت انتخابات و تبلیغات کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بیشتر در فضای مجازی دیده میشد.
هر یک از کاندیداها برای اثبات خود از کانالها و گروهها فرصت گرفتند و تبلیغات خود را به نمایش گذاشتند و در نهایت یک تصمیم اجتماعی را به نتیجه رساندند.
از اینرو بر کسی پوشیده نیست که رسانهها بر فرهنگسازی، پدیدههای سیاسی، مطالبهگریهای اجتماعی و شکل دادن جریانهای فکری نقش بسیاری را دارند.
اگر نظر شما را به زمان پخش مناظره کاندیداهای انتخابات از تلویزیون جلب کنم، خواهید دید که چقدر شبکههای اجتماعی در نمایش قدرت خود توانمند بودند.
کافی بود یکی از کاندیداها حرفی را به غلط بزند و یا کاری را به خود نسبت دهد، بلافاصله در شبکههای اجتماعی عکسالعمل داده میشد و با انتشار یک کلیپ و یا دو خط متن ذهنها هدایت و یا به غلط برده میشد.
پس از مناظره هم همچنان بازار شبکههای اجتماعی داغ بود و به طرفداری و یا علیه کاندیدای دیگر تا دلتان بخواهد محتوا به اشتراک گذاشته میشد و این یعنی اینکه شهر اگرچه بهظاهر آرام است اما در درون خود غوغایی برای انتخاب رئیس جمهور آینده دارد.
و البته دروغها نیز علیه کاندیداها بسیار منتشر شد از جمله ایده طالبانیسم گرفته تا دیگر ادعاها، همه و همه سبب شد تا ذهنها به باور دروغها برسند و در نهایت رقیب بر طبل پیروزی بکوبد.
از این رو اگر نگاهی به شبکههای اجتماعی بیاندازیم پیگیری اخبار، بهدست آوردن اطلاعات و تاثیرگذاری ذهنها همچنان به دست رسانهها است و آنچه که ناگفته مشهود است نقش رسانهها در زندگی مردم و تاثیرپذیری آنها از این بستر است.
رئیس انجمن ماشینآلات و قطعات صنعتی استان کرمان گفت: با ایجاد خوشه این هدف که نیروی کار «مجموعهسازی را پیشه، کار گروهی را یاد گرفته و شبکهسازی کند» ...