خروج مردم از بازار خودرو را میشود به وضوح در میزان فروش خودروسازان داخلی و حتی وارداتیها دید زیرا مردم هیچ تمایلی به خرید خودرو ندارند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» این روزها بازار خودرو در رکود به سر میبرد که حتی با افزایش ۳ هزار تومانی قیمت دلار نیز نمیتواند مانع اُفت قیمتها شود.
خروج مردم از بازار خودرو را میشود به وضوح در میزان فروش خودروسازان داخلی و وارداتیها دید زیرا مردم در این روزها هیچ تمایلی به خرید خودرو حتی با قیمت کارخانه هم ندارند.
به دنبال این قضیه تعداد شرایط فروشهای اعلامی از سوی شرکتها بسیار زیاد شده و حتی برخی خودروسازان اقدام به فروش اقساطی نیز میکنند در این حین وقایعی وجود دارد که مردم ایران از خرید خودرو اعم از داخلیساز، خارجی و یا مونتاژی خودداری میکنند.
اولین علت، گرانفروشی ۵۰ درصدیِ مونتاژکاران ایرانی است، در حالی که درآمد آنها به ازاء همان کاری که ما انجام میدهیم، چهار تا پنج برابر ماست.
قیمت خودروهای مونتاژ شده در ایران نسبت به کشورهای امارات و عربستان بین ۶۰ تا ۱۲۰ درصد بیشتر است و بعضاً تا ۱۷۰ درصد میرسد.
از سوی دیگر ایران خودرو نیز ۱۳ درصد محصولاتش را گران کرده است.
قیمت محصولات ایران خورو از دوم آبانماه ۱۴۰۳ سیر صعودی به خود گرفت و با توجه به افزایش نرخ دلار به عنوان مهمترین عامل بازار خودرو، ۱۳ محصول این گروه خودروسازی گران شد و تنها دو محصول در این بین مقاومت نشان داده و کاهشی گزارش میشوند، با وجود این تغییرات تعداد کمی از محصولات تغییری را احساس نکرده و استوار ماندهاند.
گرانی قیمت خودرو و ناثبات بودن نرخها سبب شده که مردم اقبال خوبی از خرید خودرو نداشته باشند و همین امر برخی خودروسازیها را به سمت فروش اقساطی بلند مدت سوق داده است.
فروش با اقساط بلند مدت طرح جدیدیست که برای جلوگیری از ضرر به تولید توسط مدیران خودرو ارائه شده است.
گویا عدم استقبال از محصولات مدیران خودرو در طرحهای فروش و واردات خودرو باعث اضافه شدن اقساط بلندمدت شده است.
آنچه در بررسی بازار خودروی کشور از مهرماه مشهود است، با وجود روند رو به رشد نرخ ارز، قیمت خودرو چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است؛ به طوری که بعد از فروردینماه امسال که خودرو به سقف قیمتی خود رسید، بازار آن حساب خود را از ارز جدا کرده است.
با این اوضاع بازهم امیدواریم که خودرو در وضعیتی قرار گیرد که مردم بدون ضربه به اقتصاد خانواده با توجه به تورم ۵۰ درصدی بتوانند از یک خودروی با کیفیت استفاده بهره ببرند.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: رانت اقتصادی شاید از بزرگترین موانع در مسیر اصلاح ساختاری نظام اقتصادی که برگرفته از حکمرانی اقتصادی دولتی است، باشد....