استان کرمان به عنوان محور اصلی شمال به جنوب محسوب میشود اما تلاشهای مدیران این بخش برای کاهش تصادفات مردم را راضی نکرده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ کرمان پهناورترین استان کشور به شمار میرود و همین امر سبب شده راههای طولانی داشته باشد بهگونهای که جایگاه دوم کشوری را در این زمینه به خود اختصاص دهد.
کرمان استانهای مختلف را به یکدیگر متصل میکند و با توجه به اهمیت حمل و نقل در اقتصاد و ارتباط مستقیم آن با جاده، وضعیت راههای استان در حوزه اقتصاد اهمیت ویژهای مییابد زیرا بدون حمل و نقل ظرفیتهای اقتصادی مانند کشاورزی، معدن و… راکد میشود.
۲ محور شریانی کرمان زیر ذرهبین راهداری کشور
دو هفته گذشته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور وارد کرمان شد و ضمن بررسی راههای استان و نواقص باقیمانده بین استانی با استاندار کرمان به سخن نشست که ماحصل آن در ادامه گزارش آمده است.
رضا اکبری در سفر یک روزهاش به کرمان در دیدار با محمدعلی طالبی؛ استاندار کرمان با اشاره به اینکه جاده شهداد_نهبندان در منطقه میراثی کشور قرار گرفته و بخشی از آن در محدوده کلوتها قرار دارد، گفت: این جاده باید ارتفاع بگیرد، دو قطعه اول پروژه بهسازی محور شهداد-نهبندان شروع شده و پیشرفت خوبی دارد که امیدواریم تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، ادامه داد: پیشبینی ماست که تا خرداد سال آینده این پروژه به پایان برسد و علت کندی روند نبود مصالح در منطقه است زیرا باید از فاصله ۶۰ کیلومتری مصالح برای پروژه ارسال شود و در تابستان به دلیل گرمای شدید امکان کار در این پروژه وجود ندارد (محور شهداد نهبدان به علت سیل ۹۸ مسدود شده است).
اکبری به دومین شریان مهم بین استانی در کرمان اشاره کرد و گفت: در محور ترانزیتی تهران به بندرعباس حدود ۵ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن در استان کرمان است و مناقصه پیمانکاری این پروژه بزرگ در هرمزگان، یزد و اصفهان برگزار شده است.
وی با بیان اینکه در مجموع در شمال استان کرمان حدود ۵ هزار میلیارد تومان کار اجرایی قرارداد با پیمانکاران داریم، ادامه داد: کرمان نقطه ثقل جنوب است و در جنوب استان کرمان نیز حدود ۳۰۰ پروژه در حال اجراست.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، با اشاره به اینکه نقاط حادثهخیز زیادی در محورهای استان کرمان داریم، گفت: وجود معادن و ماشینآلات سنگین در جادهها باعث شده که شاهد تخریبات زیادی در جادههای استان کرمان باشیم.
استان کرمان شریان اصلی کریدور شمال به جنوب است و تمام ترانزیت حمل و نقل کشور از کرمان عبور میکند و عملاً چند استان مصحولات صادراتی خود را از کرمان عبور میدهند و از سوی دیگر حتی واردات نیز از کرمان به سایر استانها در کشور انجام میشود بنابراین حساست راههای این استان باید بیشاز هر استان دیگری مدنظر قرار بگیرد.
اجرای ۱۵ پروژه اصلی در شمال کرمان
رضا حافظی در گفتگو با خبرنگار «راه آرمان» به آخرین وضعیت شریانهای اصلی استان کرمان پرداخت و گفت: در حال حاضر ۱۵ پروژه اصلی در شمال استان کرمان در دست احداث است، اظهار کرد: مهمترین این پروژهها شامل «کرمان-راور-دیهوک»، «کرمان-بافت»، «بم-جیرفت»، «جیرفت-بافت-سیرجان»، «زرند-بافت»، «کرمان-زرند»، «نرماشیر-ریگان»، «بم-زاهدان-میرجاوه»، کنارگذر کرمان-«زرند-کوهبنان» و «کرمان-کوهپایه»، «رفسنجان-نوق»، زرند-سهراهی دشتخاک، «محمدآباد ریگان-بندر جاسک» و «کرمان-رابر» است.
وی طول این پروژهها را یک هزار و ۳۲۰ کیلومتر اعلام و عنوان کرد: در شمال استان کرمان تمامی جادههای اصلی و بزرگراهی را در دست احداث داریم، این راهها به قطعات مختلف تقسیم شدهاند که در برخی قطعات عملیات احداث در حال انجام است و در برخی هم باید مناقصات انتقال پیمانکار برای شروع کار انجام شود.
حافظی گفت: دو الی سه محور نیاز به ماده ۲۳ دارند و مطالعات آنها تقریباً انجام شده است که مهمترین آنها جاده سهراهی «مرصاد-راین-جیرفت» است.
مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان توضیح داد که وظیفه ادارهکل راه و شهرسازی ساخت یا دو بانده کردن جادههای اصلی و بزرگراهی استان کرمان بوده و راهداری و حمل و نقل جادهای استان متولی جادههای فرعی و روستایی است.
حافظی در خصوص طولانی شدن اجرای پروژه «کرمان-راور-دیهوک» عنوان کرد: این جاده اولویت اول ماست و باز هم بحث اعتبارات در تکمیل جاده بسیار اهمیت دارد که با تخصیص اعتبار ۱۴۰۳ از ۶۳ کیلومتر باقیمانده هم قسمتهایی را به مناقصه برای انتخاب پیمانکار برای احداث جاده میگذاریم.
۲ خط بزرگراهی جاسک و چابهار در دستورکار
ابراهیم امیری نیز در گفتگو با خبرنگار ما از وضعیت راههای جنوب استان خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم برای تسهیل و تسریع پروژه جاسک و چابهار پیوست بودجه شدند و در حال حاضر پروژههای عمرانی و اتصالی و همچنین اجرای این دو خط بزرگراهی در دستور کار ادارهکل راه و شهرسازی جنوب کرمان قرار گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان اذعان کرد: باند دوم محور جیرفت به سمت اسفندقه (تا فرودگاه) به طول ۷/۵ کیلومتر است که در حال حاضر ۳/۵ کیلومتر از باند دوم آن در حال تکمیل است اجرای این عملیات سبب میشود تا تردد در محور جیرفت-اسفندقه تا مسیر فرودگاه جیرفت راحتتر صورت گیرد.
وی به عملیات تکمیل، زیرسازی و آسفالت بخشی از مسیر سه راهی چاهلَک به سه راهی برجک به طول ۱/۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این مسیر به طول ۸۷ کیلومتر است که ۶۸ کیلومتر آن در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده و به دلیل استراتژیکی بودن این محور و قرار گرفتن در مسیر بندر جاسک به محمدآباد ریگان ۱۶/۵ کیلومتر دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون عملیات اجرایی ۱/۵ کیلومتری آن آغاز شده است.
امیری با بیان اینکه این پروژه بیش از ۱۰ سال رها شده بود و هم اکنون با توجه به نیازهای ضروری مردم منطقه در دو شهرستان قلعهگنج و جازموریان در دستور کار ادارهکل راه و شهرسازی جنوب کرمان قرار گرفته و اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن برآورد شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان اذعان کرد: عملیات اجرایی ۱۳ کیلومتر از باند دوم جیرفت به سمت میانچیل با اعتباری بالغ بر ۹۱۰ میلیارد ریال نیز در دستور کار قرار گرفته و به زودی آغاز میشود زیرا با تکمیل این بزرگراه بخشی از بار ترافیکی محور جیرفت به سمت عنبرآباد و کهنوج نیز کاهش پیدا کرده و همچنین در تردد حوزه پرترافیک میانچیل تسهیل میشود.
وی تاکید کرد: اجرای این عملیات به رونق اقتصادی و کشاورزی منطقه نیز کمک میکند زیرا در فصل کشاورزی اکثر محصولات از این جاده به مرکز شهر انتقال داده میشوند و همچنین این جاده تعداد زیادی از روستاهای خط میانچیل را به مرکز شهر جیرفت متصل میکند و خصوصاً جاده مواصلاتی است که تپه باستانی تاریخی و گردشگری کنار صندل در کنار آن جای دارد.
امیری خاطرنشان کرد: این جاده بین دو شهرستان جیرفت و عنبرآباد هم قرار دارد که میتواند در جهت کمتر تردد کردن در جاده اصلی جیرفت عنبرآباد برای امنیت جان شهروندان عزیزمان نیزکه از مسیر دوبانده استفاده میکنند، مؤثر باشد بنابراین ارتقاء وضعیت ایمنی و جادهای گامی مهم در مسیر کاهش نقاط پر حادثه، افزایش ایمنی، تسهیل تردد و کاهش مصرف سوخت خواهد بود.
با این اوصاف وضعیت استان از لحاظ ساخت جاده خوب است اما آنچه مورد تعارض است متاسفانه کمبود اعتبار و شانه خالی کردن معادن و صنایع مادر استان در بهسازی و ساخت راههای جدید است زیرا بیشترین تصادفات به علت وجود و حضور کامیونهای حمل مواد معدنی و صنعتی در سطح استان است.
یکی از عواملی که سبب میشود جادهها برای ترددکنندگان ایمنتر بمانند حضور شناسنامه هر جاده است که شامل علائم جادهای، رفع نقاط حادثهخیز و حتی شیارهای لرزاننده، دوربینهای کنترل سرعت و غیره است.
همین امر سبب شد تا با مدیرکل راهداری جنوب کرمان نیز ارتباط برقرار کنیم.
بهسازی و احداث راه روستایی در جنوب الزامیست
مجتبی محمودی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» عنوان کرد: جنوب کرمان ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه در سه سطح اصلی، فرعی و روستایی را دارد و عمده مشکلات ما در این منطقه بحث راههای روستایی است.
مدیرکل راهداری جنوب کرمان با بیان اینکه این منطقه با تولید ۴/۵ میلیون تن محصولات کشاورزی رتبه اول را در سطح کشور دارد، گفت: ۹۰ درصد شغل مردم کشاورزی و در سطح روستاهاست بنابراین بهسازی و ایجاد راه روستایی بسیار حائز اهیمت است.
وی تامین محصولات کشاورزی کشور از جنوب در فصل زمستان راه تنها عامل اوج بارترافیکی و حمل و نقل در جنوب کرمان عنوان کرد و گفت: ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راههای جنوب کرمان روستایی هستند و تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه احداث شده است و تا تکمیل این میزان ۱۹۰۰ کیلومتر فاصله داریم.
محمودی تورم را عامل کندی ساخت راهها دانست و ادامه داد: هزینه ایجاد، احداث و یا بهسازی راهها به علت طولانیمدت شدن و در ادامه افزایش تورم سبب شده است که عملا ساخت راه نیازمند اعتبارات زیادی باشد.
مدیرکل راهداری جنوب کرمان گفت: در حالی که در یک دهه گذشته با ۵ میلیارد میشد یک راه احداث کرد الان با ۱۵ میلیارد هم به سختی میتوان کار عمرانی کرد و از سوی دیگر ما نیز در اعتبارات عمرانی در مضیقه هستیم و این شامل کل کشور هم میشود.
وی اقتصاد کشاورزی جنوب کرمان را وابسته به ایجاد ساخت راههای روستایی عنوان کرد و گفت: در حوزه راههای اصلی و فرعی اتفاقات خوبی افتاده است و امروز کریدور شمال به جنوب عبور میکند.
محمودی با بیان اینکه به علت شرایط آب و هوایی منطقه جنوب کرمان نوع آسفالتی که انجام میشود متفاوت شده است، گفت: امروز ما شاهد رشد چشمگیری در خصوص مناسبسازی رویه راهها که شامل انواع روکشهاست داشته باشیم و برای ۳۷۰ کیلومتر از جادههای جنوب روکش آسفالت انجام شده است که رشدی ۲۰ برابری است.
مدیرکل راهداری جنوب کرمان ایمنی راهها را عامل مهمی در کاهش تصادفات عنوان کرد و گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان سال گذشته در این حوزه صرف کردیم که شامل نصب علائم ایمنی، خطکشی، جداکنندهها و غیره بوده است و اصلاح پنج نقطه حادثهخیز مصوب شده بود که سه نقطه برطرف شده و دو نقطه آن در دست اجراست.
وی تاکید کرد: اداراتکل راهداری دو وظیفه اصلی بر عهده دارند که اولی نگهداری راههای موجود و دومین وظیفه هم مباحث مربوط به حمل و نقل است که یک ویژگی خاص دارد و مربوط به نوع باری است که ما باید برای آن مدیریت کنیم.
محمودی خاطرنشان کرد: باری که در جنوب انجام میشود کشاورزی و فسادپذیر است و با باری که در شمال کرمان که عمده آن معدنی است، تفاوت دارد زیرا این بار اگر یک ماه هم در معدن بماند خراب نمیشود اما در جنوب سریعاً از بین میرود و باید با سرعت به مقصد برسد.
با تمام این اوصاف به نظر میرسد تنها راه رفع مشکلات استان کرمان در خصوص راهها حضور جهادی معادن، صنایع، و دولت در کنار هم است تا بتوانند وضعیت راهها را به حد اعلا برساند و مردم را از خود راضی سازند که هم شامل بهسازی و ایمنی و هم دوباندهسازی میشود.
گرچه گزارش «راه آرمان» از بررسی وضعیت راهها صورت گرفته است اما در گزارشی که در ادامه این موضوع منتشر خواهد شد، «نقش مسئولیتهای اجتماعی معادن و صنایع را در توسعه راههای استان بررسی میکند» تا شاید اندکی این حاملان مواد معدنی که ثروتهای زیادی را برای خود ایجاد میکنند اما تنها سودشان برای استان خراب کردن راهها و روکش آسفالت و البته ایجاد تصادفات است، به خود تکانی بدهند و برای استفاده خودشان هم که شده به دنبال دوبانده کردن راهها باشند.