اگر اصلیترین دلیل تصادفات جادهای را فرهنگ رانندگی بدانیم اما هنوز هزار و یک دلیل دیگر در جادههای کرمان دیگر وجود دارد که هر یک میتوانند داستان مرگ را برای سرنشینان یک خودرو روایت کند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان»، در گوشهای از خانه نشسته، اکنون دیگر نه فرزندش در کنارش است و نه همسرش، راستی که هر یک را با داستانی از دست داده است.
یک داستان اما واقعی
حالا به قرصهایی پناه برده که تنها مونس او در این فراق هستند، ساعت پنج بعد از ظهر است، ناگاه مثل تمام روزهایی که در این دو سال بر او گذشته است، لحظات آن خاطره تلخ به او هجوم میآورد.
ذهنش به مرور آرام مینشیند، ساعت: چهار بعد از ظهر، جادههای طولانی و خستگی راه با گرسنگی توام شدهاند. راننده حالا دیگر تصميم میگیرد نهارش را میل کند.
ترمز و بعد از آن سفره دیرهنگامی که به عنوان نهار به کمک تنها فرزندش پهن میشود. لقمهها به جانشان مینشینند، عادت همیشگیاش این است که بعد از نهار بخوابد اما چند کیلومتری بیشتر نمانده و ترجیح میدهد تا مسیر را ادامه دهد.
در مسیر با پسر ۱۶ سالهاش که حالا ذوق همسفر بودن با او، لذت سفرش را بیشتر کرده تصمیم میگیرند، یک سلفی بگیرند.
فرمان ماشین را به دست دارد، راننده گوشیاش را بیرون میآورد تا از این سفر یک لحظه شیرین به یادگار ثبت کند، دوربین گوشی را که تنظیم میکند، یک لحظه به دردانهاش مینگرد...
یک لحظه اما ...
اکنون خودش را در میان آهنپارههای ماشین با تنی مجروح میبیند و فرزندی که دیگر جوابش را نمیدهد.
در پس این اتفاق، همسرش نیز از او جدا میشود و در نهایت اکنون او تنها مانده با یک لحظه غفلت و دنیایی از حسرت...
این تنها یک داستان واقعی از صدها داستانی است که در جادههای کرمان منجر به تصادف میشود.
البته بیشک هر یک شرحی متفاوت دارند اما این روزها تکرار این دست از حوادث بیشتر از گذشته است.
عوامل تصادفات در جادههای استان کرمان
هادی تندفکر مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان است وقتی پذیرفت که با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» در خصوص علل و عوامل تصادفات در جادههای استان کرمان به گفتگو بنشیند، در ابتدا تاکید کرد که این یک موضوع چندوجهی است.
البته تندفکر اصلیترین عامل تصادفات در جادهها را عامل انسانی یا همان راننده دانست و گفت: جالب است بدانید که این عامل انسانی نیز موضوعات مختلفی را شامل میشود.
واژگونی خودرو در جادههای کویری و طولانی
وی با اشاره به این که استان کرمان پهناورترین استان کشور است و عمدتاً دارای جادههای کویری است، توضیح داد: از آن جا که سهم بسزایی از جادههای استان کرمان در اختیار کویر است بنابراین بیشترین عامل تصادفات در این استان واژگونی خودرو است.
مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان در میان صحبتهای خود به عوامل زیرشاخه واژگونی خودرو گریزی زد و گفت: عدم توجه به جلو توسط راننده همچنین خستگی و خوابآلودگی او را میتوان از دلایل عمده واژگونی دانست.
پلیسراه کرمان و اقدامات موثر
تندفکر در ادامه به اقدامات انجام شده و موثری اشاره کرد که از سوی پلیسراه کرمان به ثمر نشسته و سبب شده تا عامل واژگونی خودرو در جادههای استان کاهش یابد.
وی گفت: تکمیل جادههای دوطرفه، چهارخطه شدن جادهها، افزایش علائم ایمنی در جادهها و بهبود یافتن زیرساختها سبب شده تا نسبت به گذشته کمتر شاهد واژگونی خودرو باشیم اما موضوع کویری بودن جادههای استان کرمان عامل ثابتی است که گریزی از آن نیست.
مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان تاکید کرد: کویری بودن جادهها عامل بسیار مهمی است که خاصتاً در جادههای طولانی باعث خستگی و خوابآلودگی راننده شده و در نتیجه منتهی به واژگونی میشود البته بُعد مسافت جادهها دلیلی است تا راننده بر سرعت رانندگی خود بیفزاید و در نتیجه این افزایش سرعت نیز باعث بروز حادثه خواهد شد.
جادههای کرمان و استراحتگاههایی که نیست
تندفکر البته تنها کویری بودن جادهها را عامل واژگونی ندانست و گفت: کمبود استراحتگاههای بینراهی در محورهای مواصلاتی استان کرمان بسیار مشهود و در واژگونی خودرو موثر است.
وی بیان کرد: از محور یزد به سمت شمال کشور شاهد تعداد استراحتگاههای بیشتری هستیم ضمن اینکه امکانات بیشتری نیز در اختیار رانندگان قرار میگیرد البته که المانها و تبلیغات نیز به کمک میآیند و توجه راننده را بیشتر به این موضوع جلب میکنند به واقع مجموعه زیرساختهای موثرتر و بیشتری وجود دارد تا راننده بتواند با تمرکز بیشتری رانندگی کند.
جای خالی فرهنگ رانندگی در آموزشگاههای رانندگی
مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان فرهنگ و آموزش لازم در رابطه با رانندگی جادهای را ریشه بسیاری از حوادث دانست و ادامه داد: یکی از موضوعاتی که همواره در این رابطه با آن درگیر هستیم عدمآموزشهای رانندگی جادهای در آموزشگاههای رانندگی است در حالی که این موضوع بسیار مهم است خاصتاً در زمانی که خودرو از جاده خارج میشود و نیاز واکنش و عکسالعمل مناسب راننده است.
وی افزود: گاهی به خاطر عدم آگاهی مناسب در راستای عکسالعمل متناسب با شرایط از سوی راننده، یک خروج از جاده ساده سبب واژگونی شده و در نتیجه باعث فوت راننده یا سرنشینان شود.
البته تندفکر به ایمنی خودروهای داخلی گریزی زد و گفت: متاسفانه بیشترین خودروهایی که در جادهها دچار سانحه میشوند متعلق به داخل کشور هستند از جمله خودروهای پراید، پژو، سمند و ...
مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان به حادثهخیزترین محور استان کرمان اشاره کرد و توضیح داد: محور کرمان-بم در حال حاضر از حادثهخیزترین محورهای کشور است، طول این محور تقریبا ۱۸۰ کیلومتر است و رتبه اول تصادفات فوتی و جرحی را به خود اختصاص داده است.
پر از حادثه، جاده کرمان-بم
وی به تحلیل و بررسیهایی اشاره کرد که در رابطه با حادثهخیز بودن این محور انجام شده و تشریح کرد: کویری بودن، سرعت بالا، رابط بودن این محور با چندین شهر جنوبی و شرقی به مرکز استان کرمان و فرهنگ پایین رانندگی از دلایلی است که سبب شده تا حوادث این محور به صورت خاص افزایش پیدا کند.
البته تندفکر به اقدامات موثری اشاره کرد که از سوی پلیسراه کرمان در راستای کاهش سرعت رانندگان در جاده کرمان-بم انجام شده و اظهار کرد: توقیف وسیله نقلیه، اخذ دستورات قضایی در جهت برخورد با رانندگان متخلف، شناسایی رانندگان خطرآفرین و تشکیل پرونده برای رانندگانی که موجب بیشترین حوادث شده و دارای بیشترین تخلفات هستند همچنین آموزش مجدد رانندگان اقدامات بسیار خوبی بوده که در زمینه کاهش سرعت افراد هنگام رانندگی در این محور به اجرا درآمده است.
مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان ادامه داد: افزایش دوربینهای سرعتسنج نیز در دستور کار پلیسراه قرار گرفته است و با توجه با هماهنگیهای انجام شده، تعدادی خودروی سرعتسنج سیار که از آخرین مدل دوربینهای سرعتسنج هستند، تهیه شده و در اختیار افسران قرار گرفته که این افسران صرفاً در رابطه با سرعت غیرمجاز خودرو را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهند.
خودروهای شوتی، فرهنگ بد، تصادف و مرگ
وی به خودروهای شوتی و قاچاقبر در محور کرمان-بم اشاره و این نوع خودروها را از دیگر عوامل تصادفات این محور دانست و بیان کرد: متاسفانه خودروهای شوتی با توجه به قانونگریز بودنشان و تخلفات مکرری که در حین تردد و به واقع در حین قاچاق سوخت و یا انسان انجام میدهند، مزید بر علت شده و باعث افزایش تصادفات، اشاعه رانندگی بد، بیفرهنگی، اشاعه موضوعات بد ترافیکی در این محور شده است.
تندفکر خودروهای شوتی را عامل پنهان حوادث رانندگی در جادههای کرمان دانست و تاکید کرد: اینخودروها با سرعتهای بسیار بالا و حرکت مخاطرهآمیز در جادهها باعث تصادف و انحراف سایر خودروها از مسیر میشوند که در نتیجه واژگونی خودروها را در پی خواهد داشت.
مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان همچنین به اقدامات بازدارندهای اشاره کرد که پلیسراه کرمان در راستای منع تردد خودروهای شوتی انجام داده است و افزود: بررسی و نظارت خودروها از طریق پاسگاهها از وردوی جادههای شرقی استان، توقیف خودروهای شوتی، اجرای دستورات قضایی به صورت ویژه، توبیخهای طولانیمدت خودروها برابر با هماهنگیهای قضایی برای رانندگان خطزآفرین از اقدامات انجام شده است.
چند پیشنهاد برای کاهش تصادفات جادهای
در ادامه این گفتگو به عنوان یک خبرنگار از تندفکر این سئوال را پرسیدم که پلیسراه شمال استان چه پیشنهاداتی را در جهت کاهش تصادفات جادهای دارد؟
مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان در پاسخ گفت: مطمئناً موضوع فرهنگ رانندگی در رابطه با کاهش تصادف بسیار حائز اهمیت است.
وی قریب ۳۲ دستگاه را دخیل در موضوع تصادفات و ترافیک دانست و ادامه داد: ۹ دستگاه به صورت ویژه و خاص در این رابطه موظف هستند اما متاسفانه برخی دستگاهها وظیفه ذاتی خود را انجام نمیدهند بنابراین اگر قصور و یا کوتاهی از سوی ارگان و یا سازمانی مشاهده شود حتما به عنوان مقصر حادثه از سوی کارشناسان پلیسراه معرفی میشوند.
البته تندفکر آموزشهای فرهنگ و ترافیک به صورت گسترده را حلقه گمشدهای دانست که بسیاری از دستگاهها در این زمینه کوتاهی میکنند.
وی افزود: سازمان صدا و سیما را دارای نقش بسیار مهم در حوزه فرهنگسازی دانست و گفت: گاهی برنامههایی در راستای فرهنگ رانندگی تولید میشود اما با توجه به کم بودن و یا تکرار کمتاثیر بسزایی ندارد.
افزایش تعداد استراحتگاههای بین راهی موضوع دیگری بود که مسئول فرهنگ ترافیک پلیسراه شمال کرمان به آن اشاره و اظهار کرد: در ایام تابستان رانندگی بیشتر در جادهها به چشم میخورد و از طرفی نیاز بیشتری به استراحتگاه دیده میشود اما کمبود این امکانات به شدت در جادههای کرمان دیده میشود.
تندفکر در ادامه همچنین به افزایش زیرساختها و ارتقاء کیفیت جادههای محورهای استان اشاره کرد و توضیح داد: در بسیاری از مواقع به کمبود اعتبارات از سوی اداره راهداری اشاره میشود اما به هر حال بهتر شدن و ارتقاء زیرساخت جادهها میتواند به کاهش حوادث رانندگی کمک کند.
وی مجدداً به سهم و یا همان وظیفه دستگاههای مختلف در زمینه کاهش تصادفات و حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: دستگاهها در این رابطه باید پای کار بیایند و وظیفه ذاتی خود را اجرا کنند تا بتوانیم شاهد کاهش حوادث در جادههای استان باشیم.