تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۲۲
۰
plusresetminus
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان:

 ادعاهای واهی در سامانه اسناد قابل ثبت نیست

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: ادعای مالکیت در صورتی قابل ثبت در سامانه است که مستند باشد و ملک نیز در تصرف قانونی و مالکانه شخص باشد.
 ادعاهای واهی در سامانه اسناد قابل ثبت نیست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد کرمان؛ سید مهدی هاشمی در خصوص سامانه‌های موضوع قانون الزام گفت: این قانون از طریق دو سامانه اجرا می‌شود؛ سامانه ثبت الکترونیک اسناد که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و سامانه «ثبت ادعا» موضوع ماده ۱۰ قانون الزام که در خردادماه سال ۱۴۰۴ رونمایی می‌شود.

وی افزود: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف‌اند ظرف مدت دو سال از راه‌اندازی سامانه ثبت ادعا، نسبت به درج مستندات و ادعاهای خود در خصوص مالکیت اراضی و املاک، اقدام کنند و از تاریخ درج نیز دو سال فرصت دارند نسبت به پیگیری ادعا اعم از اخذ سند مالکیت یا طرح دعوای قضایی اقدام کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و عضو شورای قضایی استان کرمان تأکید کرد: ادعای مالکیت در صورتی قابلیت ثبت در سامانه ثبت ادعا دارد که شخص، مستنداتی دال بر مالکیت داشته باشد و تصرفات مالکانه وی بر اراضی و املاک نیز محرز باشد و ادعاهای واهی و خلاف واقع قابل ثبت در سامانه نیست.

وی تاکید کرد: بر اساس تبصره ۵ ماده ۱۰ قانون الزام، درج سند عادی با علم به عدم استحقاق، جزای نقدی سنگین معادل ۲۰ درصد قیمت روز ملک در پی دارد و چنانچه در این راستا از اسناد جعلی استفاده شود یا تبانی برای بردن مال غیر صورت گیرد، فرد علاوه بر جریمه به مجازات‌های مقرر برای این جرائم نیز محکوم می‌شود.

هاشمی همچنین ابراز کرد: از جمله مطالب دیگری که طی هفته‌های گذشته توسط افراد ناآگاه و سودجو در فضای مجازی مطرح شد، این بود که اعتبار قول‌نامه‌های عادی در انتهای سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: عمدتاً این شایعات توسط افراد سودجو و با هدف هراس‌افکنی و خریداری املاک اشخاص با قیمت بسیار صورت می‌گیرد در حالی که جای نگرانی نیست و اشخاص پس از ثبت مستندات مالکیت در سامانه، می‌توانند به مدت هشت سال در درون سامانه ثبت ادعا نسبت به انتقال ملک اقدام کنند و این قول‌نامه‌ها به شرط ثبت در مهلت دو ساله از تاریخ ایجاد سامانه، تا هشت سال اعتبار خواهند داشت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به وجود ده‌ها هزار جلد سند مالکیت دفترچه‌ای در استان گفت: اسناد مالکیت دفترچه‌ای که از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۹۰ صادر می‌شد به علت در دسترس نبودن ابزارها و فناوری‌های نوین نقشه‌برداری اکثراً با درج اطلاعات توصیفی صادر شده‌اند.

وی افزود: این امر موجب شده است که اسناد دفترچه‌ای از دقت کافی برخوردار نباشند و از سویی نقشه این املاک نیز در سامانه جامع املاک تثبیت نیست و احتمال صدور سند معارض یا متداخل بر روی این اراضی و املاک و تضییع حق مالکان وجود دارد.

هاشمی در ادامه ابراز کرد: افزون بر این، بر اساس تبصره ذیل ماده ۱۱ قانون جامع حدنگار، ارائه هرگونه خدمات به دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای حتی پذیرش به عنوان وثیقه در دادگاه منوط به تعویض اسناد به سند تک‌برگ (حدنگار) است و ضرورت دارد در اسرع وقت نسبت به تعویض این اسناد اقدام شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بیان کرد: قانون الزام، یکی از مهم‌ترین موانع صدور اسناد شش‌دانگ اراضی کشاورزی را از میان برداشته است و برای باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی با هر مساحتی سند مالکیت صادر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین از نوآوری‌های دیگر این قانون این است که ارائه هرگونه خدمات و یارانه‌های غیرمستقیم (از قبیل بذر، سم، کود و...) توسط جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها به کشاورزان، مشروط به دارا بودن سند رسمی مالکیت است و قول‌نامه‌های عادی مورد پذیرش نیست.

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcd5j0foyt0ox6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما