رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: کمبود سامانه حملونقل بینراهی ویژه گردشگران، مسیرها را با چالش مواجه کرده و صنعت گردشگری را با خطراتی روبهرو ساخته است.
سید مهدی طبیبزاده در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» به مزایای سرمایهگذاری در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: این عرصه بسیار پتانسیل بالایی دارد و اکثر موارد توسعهای را نیز تحتالشعاع خود قرار میدهد.
وی ادامه داد: افزایش بهرهوری اقتصادی و نیروی انسانی، رشد صنایع وابسته از جمله ساخت و ساز، خدمات لجستیکی و گردشگری، جذب سرمایهگذاری خارجی و داخلی، گسترش بازار و دسترسی به منابع، کاهش هزینهها، افزایش رقابتپذیری و تقویت تجارت و تولید از جمله مزایای سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل است.
طبیبزاده به جادههای نامناسب و پرخطر استان کرمان در مسیرهای مختلف اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان کرمان یک شاهراه اصلی محسوب میشود و شمال و جنوب و شرق و غرب را به یکدیگر متصل میکند اما وضعیت راهها آنگونه که باید اقناعکننده نیست.
وی ادامه داد: علاوه بر هزینههای ریالی و استهلاک خودروها که ناشی از عدم زیرساخت مناسب در بخش حمل و نقل است حتی احتمال خطر به جسم و جان رانندگان بسیار مشهود است که این خسران قابل جبران نیست.
رئیس اتاق کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت گردشگری در استان کرمان با نگاهی فانتزی جلو رفته است برای تقویت این عرصه تدابیر و راهکارهایی در نظر گرفتیم که ایجاد چند مسیر گردشگری از مبداء کرمان به سمت استانهای یزد، شیراز و بندرعباس یکی از آنهاست.
وی تاکید کرد: با اتخاذ مسیرهای گردشگری این هدف را دنبال کردیم که بتوانیم برنامههای توسعهای گردشگری استان را دنبال کنیم اما متاسفانه در این مسیرها هیچ مجموعه حمل و نقل بینراهی ویژه گردشگران تفریحی و خارجی وجود ندارد که ورود دولت در این عرصه الزامیست.
طبیبزاده ایجاد لجستیک پارک در جنوب استان را از دیگر تدابیر استانی در حوزه حمل و نقل عنوان کرد و گفت: اگر این منطقه در لیست سرمایهگذاریهای کشور قرار بگیرد بیشک گره زیادی را از بخش حمل و نقل باز خواهد کرد زیرا تولید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت بار جنوب در فصول پیک برداشت مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل و صادرات زمینی محصولات در مرزهای کشور از شرق تا غرب ناهماهنگی اسفباری بین دستگاههای متولی وجود دارد که مسیر ترانزیت را به دردسر انداخته است.
به کامیونهای پلاک افغانستان اجازه فعالیت دهید
وی با بیان اینکه روابط تجاری ما با افغانستان نیز تقویت شده است، عنوان کرد: در این زمینه ۱۰۰ کامیون با پلاک افغانستان مجوز ورود به ایران را برای انتقال بار دریافت کردهاند که امیدواریم به این کامیونها اجازه فعالیت داده شود تا به سیستم حمل و نقل ما کمک کنند.
طبیبزاده به موضوع اخذ عوارض جادهای نیز اشاره کرد و گفت: این عوارض باید صرف ترمیم جاده میشد و قرار بود گزارش دریافتی این عوارض و مصارف آن ارائه شود اما هر چه بررسی میکنیم وضعیت جادهها آسیبپذیرتر و بدتر شده و وضعیت راههای مواصلاتی استان فاجعه است.
وی با اشاره به اینکه در برخی از کالاها عوارض به ۱۵ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: از سازمان راهداری خواستهایم که گزارش وصول عوارض و مصرف آن را به ذینفعان (صاحبان کالا، رانندگان و کامیون داران) اعلام کند.
رئیس اتاق بازرگانی به موضوع جاده نامناسب کرمان - سیرجان هم اشاره کرد و گفت: سال آینده ۵ میلیون تن کارخانه آهن اسفنجی راهاندازی میشود و عملاً ۱۲ میلیون تن کالا به بار ترافیکی جاده کرمان بردسیر اضافه میشود، در حالی که جاده مناسبی نبوده و به اندازه کافی هم تعریض نشده است بنابراین برای پیشگیری از فاجعه در این مورد باید چارهاندیشی شود.
طبیبزاده به موضوع فرسودگی ناوگان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: روشهای نوسازی ناوگان که در کشور مرسوم است تاکنون پاسخگوی نیازهای کشور نبوده و برای این مباحث باید چارهجویی کرد ما نیز در اتاق کرمان آمادگی داریم برای بررسی این موضوع بیشتر همکاری و راهکارسنجی کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر کرمان با گلایهمندی از نبود فضاسازی در زمینه جمعیت گفت: طبق ماده ۳۲ قانون جوانی جمعیت، شهرداری مکلف بود تبلیغات محیطی و شهری در خصوص ...