رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: رسالت تأمین نیروی ماهر و موردنیاز بنگاههای استان برعهده آموزشوپرورش است اما اتاق هم به این موضوع ورود کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» و به نقل از روابطعمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سید مهدی طبیبزاده گفت: محتواهای آموزشی باید بهگونهای باشد که ضمن آموزشهای رسمی، آموزشهای جنبی نیز برای زندگی دانشآموزان ارائه شود و آنها منتظر قبولی در رشتههای پزشکی، مهندسی و… نباشند؛ زیرا مهارت در کارهای تخصصی هم مهم است؛ زیرا امروز جامعه بهشدت نیازمند نیروی ماهر است.
وی با بیان اینکه رسالت تأمین نیروی ماهر و موردنیاز بنگاههای اقتصادی استان بر عهده آموزشوپرورش است، تصریح کرد: با این تفاهمنامه فرصتی فراهم شده و عملیاتیشدن آن زمانی امکانپذیر است که همه افراد دخیل در این موضوع با عشق و علاقه به آن بپردازند و همهدانش آموزان آموزش ببینند و با همکاری یکدیگر وضعیت فعلی آموزش استان را ارتقاء دهیم.
طبیبزاده، با بیان اینکه بر اساس پایشهای انجام شده متأسفانه کرمان بهصورت پایدار توسعهنیافته است، گفت: آموزش یکی از زیرساختیترین عوامل توسعهیافتگی جامعه است و اگر شاخصهای آموزشی وضعیت مناسبی نداشته باشد به توسعهیافتگی نمیرسیم.
رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه هر جامعه برای ماندگاری باید به توسعه پایدار برسد و توسعه پایدار صرفاً توسعه فیزیکی جامعه نیست؛ بلکه بستگی به گرایشهای اجتماعی، محیطزیست، محیط و کیفیت زندگی دارد، افزود: باید واقعیتها تبیین شود و این تحول را در ذهنها ایجاد کنیم که کرمان در قعر توسعهنیافتگی است و باید بر فراز پایداری در توسعه برسد.
وی نقش آموزشوپرورش را در رسیدن به توسعه پایدار مهم دانست و اظهار کرد: باتوجهبه اینکه سرانه آموزشی استان کرمان کمتر از متوسط کشور بود اتاق به این موضوع ورود کرده و در همین راستا تفاهمنامه ساخت ۱۲۰ مدرسه با همکاری مؤسسه مهر گیتی در مناطق محروم استان کرمان به امضا رسید که این کارآغاز شده و همچنان ادامه دارد.
طبیبزاده، به جایگاه اجتماعی اتاق کرمان نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که مشکلات آموزشی استان از تریبون اتاق کرمان مطرح شد، با ورود اتاق کرمان به موضوع مدرسهسازی بسیاری از خیرین به این موضوع نیز ورود کرده و نهضتی در استان آغاز شد و تلاشهای بسیاری برای ساخت مدارس شکل گرفت.
رئیس اتاق کرمان ادامه داد: پس از ساخت مدارس، بر محتوای آموزشی تأکید داریم؛ زیرا تعریف از باسوادی تغییر کرده و بر اساس اعلام یونسکو سواد به معنای کسب مهارت است بهگونهای که یک نفر بتواند زندگی خود را تغییر دهد و اداره کند؛ آیا از درون مدارس این مهارت شکل میگیرد؟ آیا امکان هدایت آموزشی که از آن سخن میگوییم برقرار است یا خیر؟
وی با اشاره به برنامه اتاق کرمان برای ارائه محتوای آموزشی به ۳۰ هزار دانشآموز مناطق محروم طی تفاهمنامه با شرکت بنیان دانش و خرد مبین، خاطرنشان کرد: میخواهیم این سطح را فراتر ببریم و تمام دانشآموزان متوسطه دوره دوم استان (۲۲۰ هزار دانشآموز) را تحتتأثیر قرار دهیم که در این اقدام بزرگ لازم است همه پایوران مدیریتی آموزشوپرورش و معلمان همکاری کنند تا این نهضت را به سرانجام برسانیم.
«به» در کرمان، گرچه محصولی فراموششده در سایه پسته و گردو است، اما ظرفیتی پنهان برای کشاورزی پایدار، صنایع غذایی محلی و گردشگری روستایی به شمار میرود....