تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۳
۰
plusresetminus
به گزارش سرویس بهداشت درمان راه آرمان، بازار بیماران آنفلوانزا و سرماخوردگی با شروع فصل سرد سال داغ می شود، علائم و راه های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا تفاوت هایی دارند که باید با آگاهی از آن ها با این دوبیماری جدی مقابله کرد.
با فرا رسیدن فصل پاییز احتمال مبتلا شدن به سرما خوردگی و آنفلوانزا  و شیوع آن به ویژه در کودکان و سالمندان افزایش  می یابد.
آنفولانزا و سرماخوردگی به دلیل شباهت هایی که دارند گاها با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، درست است که هر دو تقریبا با ضعیف شدن بدن در برابر سرما بروز می کنند اما علائم و درمان آنفلوانزا با سرماخوردگی متفاوت است به طوری که آنفولانزا شدت بیشتری دارد.
در این راستا مهندس اسدی مدیرگروه بیماری ها دانشکده علوم پزشکی سیرجان طی گفت و گویی با خبرنگار ما  این دو بیماری (آنفولانزا و سرماخوردگی)را کاملا مجزا دانست وگفت: در این فصل از سال شاهد موارد زیاد ابتلایی شهروندان به بیماری آنفلوانزا وسرماخوردگی هستیم که این بیماری ها یک بیماری ویروسی هستند و درفصل پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد.
وی در ادامه افزود: سرماخوردگی و آنفلوانزا علایمی مشابه دارند با این تفاوت که سرماخوردگی معمولا خفیف‌ تر است و ممکن است بدون تب یا با تب پایین باشد، اما آنفلوآنزا بطور ناگهانی شروع شده و با تب بالا همراه است، همچنین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوانزا بهبود یابد، اما این مدت در سرماخوردگی کوتاه‌تراست.
اسدی اذعان داشت: به طور کلی افرادی که دچار دیابت ، بیماری های قلبی، کلیوی، ریوی، آسم و کهنسالی یا بارداری هستند، بیشتر از همه به آنفلوانزا دچار می شوند و گروه سنی دیگری هم که سیستم دفاعی ضعیف تری دارند (کودکان) بیشتر از سایر به آنفلوانزا دچار می شوند. واگیر دار بودن این بیماری سبب شده که در مکان های عمومی، احتمال ابتلا بیشتر شود.
مدیرگروه بیماری ها دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: یکی از مشکلات اساسی که نیاز به هشدار و توجه ویژه دارد مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها توسط مبتلایان به سرماخوردگی و آنفلوانزا است در خواست داریم از خانوادها وبرخی همکاران جامعه پزشکی که درصورتیکه وضعیت بیمار براساس شرح حال یک سرماخوردگی ساده است انتی بیوتیک استفاده نکنند زیرا هیچ اثری درمانی درسرماخوردگی ساده آنتی بیوتیک ندارد اما به شدت بدن را مستعد ابتلایی به انواع بیماریهای دیگرمی کند و مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد می کند واین مصرف خودسرانه باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.
اسدی به منظور جلوگیری از انتشار سرماخوردگی و آنفلوانزا رعایت بهداشت فردی و عمومی  را ضروری دانست و گفت: شست‌وشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون  قبل از خوردن غذا به ویژه پس از برخورد با فرد بیمارلازم است. همچنین باید دهان و صورت هنگام عطسه و سرفه پوشانده شده و از تماس با دیگران هنگام بیماری اجتناب کرد.
وی استفاده از ماسک را نیز ضروری دانست و تاکید کرد: اهمیت ماسک بیمار همیشه  بیشتر از ماسک اطرافیان است و باید در زمان  سرماخوردگی و آنفلوانزا پس از سرفه و عطسه اگر دستمال در دسترس ندارید از آستین یا آرنج خود به جای کف دست استفاده کنید تا از انتقال بیماری کاسته شود.
اسدی در خصوص راه های جلوگیری از بیماری آنفلوانزا اظهار داشت: درطول فصل سرما ظرف آبی روی بخاری گذاشته شود چون هوای سیرجان خشک است و کمبود رطوبت دارد که آن ظرف آب گرم 25 تا 30 درصد رطوبت راجبران خواهد کرد استفاده ازمرکبات بخصوص لیموشیرین و پرتغال ونارنگی که سرشار از ویتامین c است و در پیشگیری و درمان سرماخوردگی آنفلوانزا نقش مهمی دارد.
وی ادامه داد: دانش آموزان که دچار بیماری آنفلوانزا شد تفاضاداریم استراحت درمنزل داشته باشند تا باعث ابتلای دیگر دانش آموزان به این بیماری نشوند.
اسدی درر پایان گفت: درصورتیکه شهروندان سوالی درخصوص این بیماری ها دارنند می تواند با تلفن ۴۲۲۶۲۰۸۰ گروه بیماری ها تماس گرفته وکارشناسان بیماریها آماده پاسخگویی خواهند بود.
انتهای پیام/ سعید
https://armanekerman.ir/vdccxeq0.2bq4p8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما