تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۰
۰
plusresetminus
شکست انحصار، نجات بخش صنعت غرق شده خودرو در کشور
راه حل در این صنعت شکستن انحصاربرخی افراد، خلق تشکل های خودرو ساز بومی جدید با حمایت دولت و استفاده از تشکل های دانش بنیان در این صنعت مانند بسیاری از زمینه های ایجاد شده است.
به گزارش راه آرمان، رزم حسینی وزیر صمت در مصاحبه ای با رسانه ملی اظهار کرد که با آزاد کردن واردات خودرو در تلاش است تا مشکل گرانی و انحصار خودرو را حل کند. اکنون مشخص شد که چرا عده ای در بوق و کرنا دمیدند  تا وزارت بازرگانی را مجدداً از صنعت و معدن جدا کنند، نیت دولت روحانی این است که به این بهانه واردات را افزایش دهد. با گریزی به گذشته و مرور سخنان وزیر صمت پیشین که عنوان کرده بود، واردات صنعت خودرو را  زمین زده، حال چگونه همین واردات ناجی این صنعت می شود؟ اگرچه ما در صنعت خودروسازی از سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه ای برخوردار هستیم، وزیر پیشین صنعت با اشاره به حضور حدود 1300 قطعه ساز در اقصی نقاط کشور، آن را نشانه خوبی از حرکت در عرصه خودروسازی کشور برشمرد. تجربه چند دوره واردات انواع خودرو و مجددا منع ورود را داریم، اما هنوز آقایان درس عبرت نمی گیرند، پر واضح است که در پشت پرده واردات صنعت خودرو مانند بازار سایر کالاها و خدمات، لابی های رانت خوار قرار دارند. تحریم از سوی دشمن تهدید و جنگ تمام عیار اقتصادی است، برای ما تحریم نه تنها ضعف و تهدید نیست بلکه فرصت بسیار مغتنمی بوده که موجب قوت ما شده است. اگر وزیر با واردات خودرو به دنبال انحصار شکنی است پس چرا همزمان اجازه ایجاد انحصار خصوصی در تمام زمینه ها را می دهند؟ معنای باز پروراندن انحصار خصوصی با ایجاد تشکل های انحصاری به ویژه درحوزه خدمات و توزیع چیست؟ بنابراین چرا دولت ایجاد تشکل های مسلط بر تار و پود بازار نظیر هایپر استارهای، کوروش، تپ سی، اسنپ و اخیراً نیز با بوق و کرنا تشکل جدیدی به نام "بایا" را تبلیغ می کنند؟ این تشکل ها که احتمالا ًبا مالکیت افراد بیگانه و ناشناس قرار است بر ناموس اقتصاد مانند زمان حاکمیت شاهنشاهی مسلط شوند، باعث تشدید نابرابری درآمد و ثروت می شوند؟! نکته جالب توجه این است که غربی ها در همه چیز ما را تحریم کرده اند اما در تولید سیگار و سرمایه گذاری در بخش خدمات توزیعی خبری از تحریم نیست، چرا که سود های باد آورده در این زمینه ها بی نظیر است و این سرمایه گذاری ها از جنس براندازی پایه های اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است. مشخص است که  این توصیه واردات خودرو خلق انحصار مجدد خصوصی و نیز احیای انحصار خصوصی وارد کنندگان خورو است که مدتی است از این طریق نانشان آجر شده است! کدام کشور خودرو ساز مطرح در سطح بین المللی با رقابت صنعت خود را به این مرتبه از رشد و توسعه رسانده است؟ چرا دلیلی نمی آورند؟ آیا آمریکا یا اروپایی ها و یا ژاپن؟ برخی مثل کره جنوبی، چین و مالزی هستند در حالیکه  سایرین دستاوردهای تحت امتیاز غربی ها را می سازند. این بدین معنی است که پس از بلوغ صنعت خودرو در کشورهای آمریکا، اروپایی و یا ژاپن سرمایه گذارانی از این کشورها، کره جنوبی و چین صنعت خود را مستقر کردند اما با اتکا به همت خود به تحقیق و توسعه دست یافتند. ادامه کار آنها در این کشورها با اتکا به همت و توان خود و امکانات بومی آنها بود نه رقابت! همچنان که ها جون چانگ در کتاب "انداختن نردبان، استراتژی توسعه در چشم انداز تاریخی" می گوید که با قصد عدم جواز رشد و توسعه تولید به خصوص در صنایع با فناوری بالا در کشورهای در حال توسعه، بهانه رقابت را برای این کشورها مطرح می کنند و نردبان ترقی را که خودشان بیش از 300 سال با حمایت از صنعت داخلی خودشان با انواع حمایت ها و مشوق ها، بالا رفتند با لگد می اندازند تا دیگران از این نردبان بالا نیایند، تا این کشورها در دستیابی به رشد و توسعه و رقیب آنها نشوند. به علاوه ما شاهد هستیم که با وجود انحصار و تسلط کمپانی های بزرگ، صنعت خودرو سازی در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا  در این چند دهه هیچ خودرو جدیدی با نام و برند جدید تولیدی خود در بازار این کشور وارد نشود، قانون انحصار قانون تنازع بقای در جنگل است. درختان بسیار بزرگ با سایه سلطه وار خود اجازه رشد نهال های ضعیف را نمی دهند و قوی ضعیف را می خورد. از دیدگاه اقتصاد اسلامی رقابت در شرایط نابرابر ظلم است، وقتی انحصار باشد شرایط نابرابر است و در شرایط برابر رقابت با عدالت سازگار است، به عنوان مثال در رشته های مختلف ورزشی مانند کشتی و وزنه برداری تمام رقبا در وزن خودشان (یعنی شرایط برابر) با هم مسابقه می دهند و رقابت می کنند. راه حل رشد و توسعه صنعت خودروسازی در کشور ما دادن عنان 12 درصد و بیشتر سهم اشتغال به بیگانه و مفت بخشیدن ارزش افزوده 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی به بیگانه نیست، این خیانت است. تا به حال واردات خودرو هیچ ارزش افزوده ای برای کمیت و کیفیت خودرو داخلی به ارمغان نیاورده است، راه حل همانند تجربه کشورهای پیشرفته بالا رفتن از نردبانی است که آن نابکاران پس از بالا رفتن از آن با لگد آن را انداخته اند و به جای آن پوست خربزه زیر پای وزیر ما می اندازند و شعار بی اساس رقابت در شرایط نابرابر فعلی را که سالها مضحکه عقلا شده سر می دهند. راه حل در این صنعت شکستن انحصاربرخی افراد، خلق تشکل های خودرو ساز بومی جدید با حمایت دولت و استفاده از تشکل های دانش بنیان در این صنعت مانند بسیاری از زمینه های ایجاد شده است. پیاده کردن اقتصاد مقاومتی یکی از این راهکارها است، اگر به نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان 8 ماده ای حضرت امام یا قرارگاه خاتم الانبیا اجازه می دادند تا مانند بسیاری از فعالیت های خارق العاده و جهادی خود که کشور را به قوت رسانده اند، در این زمینه نیز ورود کنند و با ایجاد چند کارخانه جدید با مقیاس بزرگ، بازار داخلی وصادرات به کشورهای همسایه، منطقه و دیگران را به ویژه در قالب تعاونی های تولید و با استفاده از سرمایه خُردِ مردمی انجام دهند مشکل انحصار حل می شد. تجربه نشان داده در هر زمینه ای که افراد مدیر جهادی ورود کرده اند توفیق داشتیم، همین چند ماه پیش فرمانده جهادی نیروی هوافضای سپاه در بازدید ازاین صنعت گفت ما آمادگی کامل برای ورود به این عرصه را داریم تا از هر نظرحتی طراحی تمام و کمال خودرو بتوانیم این صنعت را به خود کفایی و خود اتکایی برسانیم. هنوز نمونه خودروهایی را که در دو دهه پیش سپاه تولید کرده بود و متاسفانه خیانتکارانی در دولت با کار شکنی مانع تجاری سازی آنها شدند را در معابر می بینیم. بنابراین چیز دور از ذهن و دسترسی نیست، آن روزی که صنعت پیکان در ایران با مونتاژ بنا شد، کره جنوبی نیز کار خود را در ساخت اتکایی خودرو آغاز کرد اکنون آن ها کجا ایستاده اند و ما کجا هستیم! مشکل نا کارآمدی مدیریت در این بخش اقتصاد وجود دارد، حتی از امکانات چند شرکت  که خودرو وارد و یا مونتاژ می کردند، می توان استفاده کرده و با کمک نیروهای داخلی و دولت، ساختار آنها را تبدیل به یک ساختار تولیدی- تعاونی کرد. مثل اینکه آقای رئیس جمهور فراموش کرده اید که رهبر انقلاب با صراحت و به حق فرمودند "آن ذهن و فکری که می‌تواند ماهواره را تولید کند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار ۳۶ هزار کیلومتری هدف گذاری کند، قطعاً چنین روحیه، ابتکار و خلاقیتی نیز برای تولید خودرو با مصرف پنچ لیتر بنزین در صد کیلومتر و در دیگر بخش‌های تولید نیز دارد." نویسنده: عبدالمجید شیخی انتهای پیام/ س   https://armanekerman.ir/vdch-vnw.23nm6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین