تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۲
۰
plusresetminus
در این برهه از زمان میتوان گزارشی درباره فشارهای ناشی از استفاده اینستاگرام بر روی نوجوانان منتشر کرده و چالش های پیش رو را موشکافی کرد.
تأثیرات منفی و مخرب اینستاگرام/ کودکان مجازی در بستر خودشیفتگی کاذب
به گزارش راه آرمان؛ در این برهه از زمان می توان گزارشی درباره فشارهای ناشی از استفاده اینستاگرام بر روی نوجوانان منتشر کرده و چالش های پیش رو را موشکافی کرد. این گزارش مبتنی بر یک کاوش و تحقیق  میدانی تیم رسانه ای امواج نرم  است. این مدل گزارش ها مخالف آگاهانه شرکت های زیر مجموعه و سازنده شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک را به دنبال دارد.

بسیاری از نوجوانان و به‌ویژه دختران جوان از آسیب‌های روحی ناشی از استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام سخن گفته‌اند. انتقاد از اینستاگرام و آنچه این شبکه اجتماعی با نوجوانان می‌کند، در آمریکا  و سراسر دنیا همانجور که شاهدش هستیم شدت گرفته است.

در چنین شرایطی، فیسبوک و مدیر آن مارک زاکربرگ، بر آنند تا نسخه جدیدی از اینستاگرام برای کودکان زیر ۱۳ سال راه‌اندازی کنند. انتقادها از اینستاگرام متنوع‌اند. برخی از نوجوانان از "مقایسه" سخن می‌گویند. مقایسه خود با دیگران مقایسه‌ای که منجر به آسیب‌های روحی این دسته از کاربران جوان می‌ شود.

برخی به علت آنکه از منظر زیبایی و تناسب اندام نمی‌توانند با دیگران رقابت کنند، خود را طرد شده و تنها حس می‌کنند. یکی از خبرگزاری ها آلمانی می‌نویسد.

انتقاد از شبکه اجتماعی اینستاگرام، پدیده جدیدی نیست. اما این بار، آنچه وال استریت ژورنال منتشر کرده، بر دامنه این انتقادها افزوده است.

در این گزارش، آسیب‌های روحی جوانان و نوجوانان مطرح شده است. از آن جمله انتظارات غلطی که تصاویر منتشر شده در این شبکه اجتماعی در بین کاربران جوان خود ایجاد می‌کند.

این تصاویر ناب، که هیچ‌گاه تصویری کامل از یک انسان نیستند، غیرمستقیم رفتار و روش خاصی را به کاربران جوان و کم‌تجربه تحمیل می‌کنند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشته است به‌رغم اطلاع مدیران و مسئولان فیسبوک از آسیب‌های روحی نوجوانان در سایه استفاده از این شبکه اجتماعی، مدیران فیسبوک تلاش برای پنهان کردن این اطلاعات داشته‌اند.

خبرنگاری که موفق به دست‌یابی به نسخه‌ای از گزارش داخلی فیسبوک شده است، جف هورویتز، در مصاحبه با فرستنده تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی آمریکا جمله‌ای از این گزارش را این چنین نقل کرده است: "ما تصویر نوجوانان دختر درباره بدن و پیکرشان را تخریب می‌کنیم."

آیا هنوز نباید فرزندان خود را دریابیم و کمی از معضلات و روزمرگی های زندگی خلاصی یافته و کانون مزایکی خانه را گرمتر و نزدیکتر کنیم. همانگونه که در سال  های اخیر شاهدش هستید بلاگر ها و اینفلوئنسرها به خوبی توانسته اند جای خالی پدر و مادر و واقعیت درونی زندگی های امروزی را به شکلی کاذب تغییر داده و افکار نادرستی را همانطور که در بالا به آن اشاره شد تلقین کنند.

یادداشت:میثم آبدری

انتهای پیام/تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdcbz8b89rhb5ap.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما