کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت؛

بنی صدر ها را فراری دهیم

18 مهر 1400 ساعت 9:42

بنی صدر ویژگی هایی داشت که امروز در خیلی ها می توان دید. حب قدرت، حب ثروت، دوری از مردم، اعتماد به غرب، نصیحت ناپذیری و...


به گزارش راه آرمان، وقتی نام ابوالحسن بنی صدر به عنوان اولین رئیس جمهور از صندوق رای خارج شد خیلی ها گمان نمی کردند چند وقت بعد وی با لباس زنانه فرار کند. دکتر، استاد دانشگاه، اقتصاد دان و... القابی بودند که به بنی صدر در اول انقلاب نسبت می دادند اما خائن تنها لقبی بود که پس از فرارش به او نسبت دادند.
او با ادعای اصلاح ساختار قدرت و مدیریت اقتصادی فعالیت خود را شروع کرد. اما در واقع هدفش گسترش ثروت و قدرت خودش بود. او می خواست تمام نهادهای نظامی، سیاسی، قضایی و... را زیر سلطه خودش بیاورد. آن هم نه برای اصلاح امور بلکه برای ایجاد یک نظام به ظاهر ریاست جمهوری و در باطن دیکتاتوری!
شاید اگر تصمیم آن روز مجلس در عزل بنی صدر نبود علاوه بر تجزیه ایران، نظامی مشابه جمهوری های جدا شده از شوروی به وجود می آمد. کشورهایی که نام جمهوری را یدک می کشند ولی از زمان فروپاشی شوروی همچنان یک نفر در قدرت حضور دارد. انتخابات برگزار می کنند ولی تنها با انقلاب های رنگی قدرتهایشان تغییر می کند.
کسانی که از مردمشان فاصله می گیرند و بعد به سمت قدرت های خارجی متمایل می شوند. کار تا آنجا پیش رود که برای ماندن در قدرت لقه به گوش غربی ها می شوند غافل از آنکه وقتی تاریخ مصرفشان تمام شد همان قدرت ها آنها را سرنگون می کنند.
بنی صدر و امثال او قدرت را نه برای خدمت و رفاه مردم بلکه برای جمع کردن مال و شوکت برای خود می خواهند. حب ریاست و دستور دادن و حب مال و ثروت از آنها آدم هایی می سازد که تنها سود شخصی را ملاک عمل خود قرار می دهند.
آنها آنقدر کوتاه بین می شوند که به نصیحت های مشاوران و حتی علم خود برای بهبود وضع توجه نمی کنند.نتیجه آنکه تملق گویان انها را احاطه می کنند و برای ماندن در قدرت حتی با مخالفین مسلح نظام هم پیمان می شوند.
این خصیصه می شود یک نقطه ضعف برای آنها تا دیگران در آنها نفوذ کنند. از طرف دیگر مردم هم کم کم از آنها روی گردان می شوند. یا به عبارت بهتر آنها از مردمشان دور می شوند.
بنی صدر رفت و در یک بیمارستان مرد اما مرام و مسلک او در خیلی ها هنوز وجود دارد. هنوز کسانی هستند که برای حب مال و قدرت راه بنی صدر را بروند. کسانی که در پشت میزها می نشینند و با امضاهایشان کسب درامد نامشروع می کنند.
کسانی که در راس یک مدیریت قرار گرفته اند تا کار مردم را انجام دهند اما نه به نصیحت مشاوران امین گوش می کنند ونه به انتقادات متنقدان منصف توجه دارند. سود خود را ارجح می دانند و خودرایی می کنند. وقتی هم که امور خراب شد تقصیر را به گردن دیگران می اندازند.
کسانی که خودشان را بالاتر از مردم می بینند و میان خود و مردم حائل می کشند. به غرب و اندیشه های غربی اعتماد می کنند چون فکر می کنند غربی ها از قدرت و ثروت آنها محافظت می کند.
پس مراقب بنی صدرهای اطراف و بنی صدرهای درون خودمان باشیم و آنها را یا محاکمه کنیم یا فراری دهیم.
نویسنده: محمدنعیم رستمی
انتهای پیام/


کد مطلب: 121928

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/note/121928/بنی-صدر-فراری-دهیم

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir