تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۹
۰
plusresetminus
اگر ما باور نداشته باشیم که رسانه هایی که در اختیار داریم در سرنوشت جامعه موثر است انگاه با ساده انگاری و سهل نگری از آنها استفاده می کنیم. غافل از آنکه این رسانه ها ممکن جان، مال و ابروی دیگران و حتی خود ما را تهدید کند.
دروغ های رسانه ای و بازی خوردن های مدعیان عدالت طلبی
به گزارش راه آرمان، اخبار جعلی همیشه یکی از ابزار های رسانه ای برای تخریب رقیب بوده است. با ظهور فضای مجازی حجم انتشار اخبار جعلی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.
می توان این اخبار جعلی به سه دسته خبرهای ساختگی، برداشت اشتباه و خبرهای تحریف شده تقسیم می شوند.
خبر روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص خرید و فروش کودکان شیعه در افغانستان از جمله خبرهای ساختگی است.
خبر روزنامه شرق درخصوص محرمانه بودن اموال مسئولین، یک تحریف رسانه ای است چرا که هر چند اصل خبر درست است اما تصویب این قانون به مجالس قبل بر می گردد نه مجلس فعلی!
تصویر گشت ارشاد که در آن دو پلیس خانم و یک پلیس مرد در حال دستگیری یک زن می باشند هر چند اتفاق افتاده است ولی اولا مربوط به گذشته است و دوما ربطی به حجاب زن ندارد و او جرم دیگری مرتکب شده است و به دلیل مقاومت و تلاش برای فرار اینگونه بازداشت شده است.
اما در کنار این حجم از اخبار دروغ، افراد با اظهار نظر در شبکه های اجتماعی موجب گسترش این دروغ ها می شوند. در روزهای گذشته افراد شاخص در دنیای واقعی و مجازی اظهار نظرهای مختلف و گاها بسیار تندی درباره این خبرها انجام داده اند. 
بسیاری از این افراد با ژست عدالتخواهی وارد شده اند و تلاش کردند خود را مخالف افراط گرایی بخوانند. غافل از آنکه اظهار نظر و پخش یک خبر بدون تحقیق درباره صحت و سقم آن و یا شنیدن نظر تمام ذینفعان خروج از عدالت است. نمی شود در فضای مجازی یک طرفه به قاضی رفت و در عین حال دیگران را به افراط گرایی متهم کرد.
کار رسانه اصول و قواعد خود را دارد ولی تا وقتی مردم به خصوص کسانی که اظهارنظرهایشان در جامعه موثر است به شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها و به طور خلاصه تمام ابزارهای فضای مجازی به عنوان رسانه نگاه نکنند نمی توانند آسیب های این فضا را کنترل کنند.
اگر ما باور نداشته باشیم که رسانه هایی که در اختیار داریم در سرنوشت جامعه موثر است انگاه با ساده انگاری و سهل نگری از آنها استفاده می کنیم. غافل از آنکه این رسانه ها ممکن جان، مال و ابروی دیگران و حتی خود ما را تهدید کند.
یک خبر دروغ و موج سواری های پس از آن می تواند جامعه را به طور کامل دگرگون سازد و سرنوشت انسان ها را تغییر دهد. تحقیق و تفکر یا به اصطلاح علمی تر داشتن تفکر انتقادی لازمه زیست در دنیای امروز است.
پس مراقب خود و دیگران باشیم.
نویسنده: محمد نعیم رستمی
انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcft0dycw6d0xa.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما