تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۰
۰
plusresetminus
اگر به گوشه گوشه ی این شهر نگاهی بیاندازیم خواهیم دید چیزی که در این شهر دیده نمی شود مناسب سازی شهری برای معلولان است، گویی شهر برای همه است به غیر از معلولان...
شهر؛ جایی برای همه به منهای معلولان؟!
به گزارش راه آرمان، شاید برای یک بار هم که شده شاهد این بوده اید که معلولی سوار بر ویلچر در برابر پله های ورودی یک اداره و یا سازمان ایستاده و نظاره گر مدیریت و درایتی است که در آن توجه به معلولین هیچ جایگاهی ندارد.
سد بزرگی که بیش از آن که می توانست با یک راهکار درست با معلولان همراه آنان باشد اکنون یادآور معلولیت و ناتوانی آن ها است و بالاخره این مردم هستند که به کمک هم نوع خود می آیند و با همت چندین نفر ویلچر را به بالا می کشانند.
البته این داستان را می توان در ورودی پارک ها، استفاده از وسایل بازی و یا حتی در استفاده از یک شیر آب در پارک ها به راحتی مشاهده کرد.
این تنها یک گوشه ای از داستان معلولانی است که در شهر کرمان زندگی می کنند، اگر به گوشه گوشه ی این شهر نگاهی بیاندازیم خواهیم دید چیزی که در این شهر دیده نمی شود مناسب سازی شهری برای معلولان است.
در حالیکه قوانین و مقررات مختلفی به تصویب رسیده برای توجه به این قشر از جامعه اما با مدیران بی توجه به این قوانین راه خود را ادامه می دهند.
برای مثال می توان به قوانین و برنامه هایی از جمله موارد زیر اشاره کرد:
  1. برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت
مرجع صدور: هیئت وزیران
ماده قانونی: مواد دو و سه
تاریخ: ۱۰/ ۳/ ۱۳۹۴
توضیحات:دستگاه­ های متولی صدور مجوز مربوط مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردهای مناسب­ سازی را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ نمایند.
وزارت راه و شهرسازی موظف است در کلیه طرح­های آماده­‌سازی و اجرای مجتمع­‌های مسکونی به صورت انبوه و نیز طراحی و اجرای شهرهای جدید، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را رعایت نماید.
 
  1. ماده قانونی: بند ۱۱ بخش شهرسازی و بند ۹ بخش ایثارگران
سیاست‌های کلی نظام
مرجع صدور: مقام رهبری
ماده قانونی: بند ۱۱ بخش شهرسازی و بند ۹ بخش ایثارگران
تاریخ: ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۸۹
توضیحات: رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی.
مناسب‌سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب.
  1. قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
مرجع صدور: مجلس شورای اسلامی

تاریخ: ۱۵/ ۱۰/ ۱۳۸۹
توضیحات: شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است طرح‌های مناسب‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای شهری و روستایی برای معلولین جسمی و حرکتی را بررسی، تهیه و تدوین نماید. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند بر اساس ضوابط و طرح‌های موضوع این بند، نسبت به مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهری و روستایی اقدام نمایند.
البته از این دست ماده و قوانین و تبصره بسیار است، اما چیزی که بیشتر مورد توجه است بی توجهی به همین برنامه ها، قوانین و تبصره ها است.
اگر ساخت و سازهای قدیمی را کنار بگذاریم و بگوییم که مربوط به قبل از تصویب این قوانین و ماده ها است اما سوال اینجا است که چرا اکنون که در شهر ساختمان جدیدی برای ادارات ساخته می شود به مناسب سازی ساختمان برای معمولان توجه نمی شود و چرا همچنان چشم ها بر روی این عده از جامعه بسته است؟گویی شهر برای همه است به غیر از معلولان...
یادداشت از اعظم پسند
 انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcdns0ffyt0xz6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما