تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۱
۰
۱
plusresetminus
در حالیکه قریب به ۱۵ سال از راه اندازی دانشگاه پیام نور فهرج میگذرد اما این واحد دانشگاهی چند سالی است آن طراوت سال های نخست را ندارد و تعداد رشته ها و دانشجویان آن به کمترین میزان ممکن رسیده اند.
مرگ تدریجی دانشگاه پیام نور فهرج؛ حال خوشی که رو به ناامیدی است
به گزارش راه آرمان؛ دانشگاه پیام نور فهرج در سال ۱۳۸۶ با پیگیری امام جمعه وقت، شورای شهر و حمایت های مردمی مجوز راه اندازی پیدا کرد و افتتاح شد.

این واحد دانشگاهی در سال های نخست سختی ها و مشقات زیادی را متحمل شد؛ چرا که طبق قوانین و مقررات اعتبار لازم به آن تخصیص پیدا نمیکرد و تمامی خرج و مخارج آن از طریق کمک های مردمی و خیرین انجام می گرفت.

اما دیری نگذشت دانشگاه پیام نور فهرج با جذب دانشجویان از اقصی نقاط استان به ویژه مناطق جنوبی به یکی از دانشگاه های ممتاز و فعال استان مبدل شد؛ روزها و سال هایی که کسی به ذهنش خطور نمیکرد در منطقه محرومی چون فهرج این چنین رونقی بگیرد.

این حال خوش را فقط افرادی درک می کنند که خاطرات آن روزها را به یاد دارند؛ چهره شهر به کلی تغییر پیدا کرده بود، دانشجویان طراوت خاصی را به گوشه گوشه این شهر داده بودند و مردم نیز از اینکه شهر و دیارشان بعد از سال ها به یک شهر دانشگاهی تبدیل شده است خوشحال و خرسند بودند.

اما به یکبار چه اتفاقاتی رخ داد که این حال خوش رو به یأس و ناامیدی میل کرد؟

در حالیکه قریب به ۱۵ سال از راه اندازی دانشگاه پیام نور فهرج میگذرد اما این واحد دانشگاهی چند سالی است آن طراوت سال های نخست را ندارد و رشته ها و دانشجویان آن به کمترین میزان ممکن رسیده اند.

از دلایل و اتفاقات زیادی میتوان در کم رونق شدن این واحد دانشگاهی نام برد که مهمترین آن کم شدن رشته های پرمخاطب است که به نوعی سبب شد دانشجویان از تحصیل در آن منصرف و به سایر واحدهای نقاط دیگر استان کوچ کنند.

کسی فکرش را نمیکرد دانشگاهی که در مقطعی از زمان دانشجویان آن به ۴۵۰ نفر نیز رسید روزی فرا برسد که به کمترین میزان خود کاهش پیدا کند و دیگر آن شور سال های نخست را نداشته باشد.

دانشگاهی که از حیث مکان و تأمین تجهیزات در بالاترین سطح ممکن قرار دارد اما ساز و کار مناسبی تعریف نشده تا بتوان  دانشجویان را برای تحصیل در آن جذب و ترغیب کرد.

در حال حاضر این واحد دانشگاهی قریب به ۱۲۰ دانشجو در ۳ رشته علوم تربیتی، علوم قرآنی و حدیث و مبانی فقه و حقوق دارد و آنطور که مسئولان وزارت علوم دولت روحانی هشدار داده بودند در صورت ریزش دانشجویان به پایین ترین میزان ممکن با دانشگاه شهرستان همجوار ادغام خواهد شد.

اقدامی که سبب مرگ تدریجی دانشگاه پیام نور فهرج می شود و تمامی هزینه هایی که برای آن طی این ۱۵ سال خرج شده است را بر باد می دهد.

مسئولان وزارت علوم برای جلوگیری از این اقدام بایستی حمایت های لازم را از دانشگاه پیام نور فهرج داشته باشند ضمن فرصت چند ساله رشته های پرمخاطب را به آن تزریق کنند تا زمینه افزایش دانشجویان مهیا شود.

اما این پایان مظلومیت دانشگاه پیام نور فهرج نیست؛ اخیرا بعد از مطرح شدن طرح مسکن از سوی دولت، مسئولان راه و شهرسازی طی مکاتبه با دانشگاه پیام نور فهرج بیان داشته اند که بخشی از زمین های بلااستفاده آن باید برای ساخت مسکن واگذار شوند.

این در حالی است که فهرج اراضی ملی زیادی دارد و بر ما قابل فهم نیست که چرا مسئولان ذیربط این دانشگاه را هدف قرار داده اند تا ریشه آن برای همیشه خشکانده شود.

امید که با حمایت مسئولان بویژه نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندار و مسئولان رده استانی دانشگاه پیام نور فهرج به جایگاه اصلی خود بازگردد و تا دوباره شاهد رشد و رونق آن باشیم.

انتهای پیام/عباسزاده https://armanekerman.ir/vdcc41qsi2bqio8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تقی هادی پور
با سلام ،خواهشا رشته های دانشگاه فهرج را افزایش دهید تا از مرگ تدریجی بیرون بیاید و شادابی و امید به دانشگاه برگردد