تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۰
۰
plusresetminus
درخشان‌ترین و فروزان‌ترین ستاره آسمان فرهنگ رهایی، مشعل پرفروغ فرهنگ شهادت است.
‏‏شهادت بالاترین فضل است‏
به گزارش "راه آرمان" از جیرفت؛ آزادی امروز را مدیون شهداء هستیم، شهداء اگر نبودند، آزادی که الآن داشتیم تبدیل به اسارت می‌شد. اسارتی که شاید هیچ وقت نمی‌توانستیم میله‌های زندان آن را در هم شکنیم و از آن خارج شویم. اما شهداء جان دادند تا این میله‌ها شکسته شوند و دیگر نباشند.
 
دسته‌ای دیگر از شهداء هم هستند که گمنام‌اند. این شهداء گرچه نامی از آنها در صفحات تاریخ وجود ندارد، اما پایه و اساس میله‌ها را همین شهداء بوده‌اند که سست و ضعیف کردند.
 
اگر از من بپرسند که مقدس‌ترین انسان‌های روی کره‌ی زمین چه کسانی هستند، بدون تردید نام شهیدان گمنام را خواهم آورد. آن‌ها تقدیس شده‌هایی هستند که شاید هیچ کدام از ما حتی نام آنها را هم ندانیم! آخر جانشان را داده‌اند! مگر چه چیزی از این ارزشمندتر می‌شود؟
 
مگر چه چیزی از جان انسان گرانبهاتر است؟ آنها از جان خود گذشتند تا ارزش‌هایشان از بین نرود. درود بر وجود چنین انسان‌هایی که هنوز هم شاید خیلی از آنها ناشناخته مانده‌اند و تا ابد ناشناخته خواهند ماند.
 
اگر شهیدان به خصوص شهدای گمنام نبودند، اکنون ما نبودیم و نامی از ما وجود نداشت. دشمنان در میان ما رخنه کرده بودند و اگر این شهداء نبودند، اکنون شاید خود ما به کلی از تاریخ محو و نابود می‌شدیم. آن‌ها حاضر شدند تا از خود بگذرند تا ما بمانیم و آرامشی که اکنون داریم را داشته باشیم.
 
وقتی که می‌شنوم کاروان شهیدان گمنام دیگری به وجود آمده، هلهله‌ای در وجودم آغاز می‌گردد. هلهله‌ای که پایانی ندارد و مرا از درون میخورد. دلم برای غریبی‌تان خون می‌گرید و وجودم برای بی‌کس بودنتان در این دنیا ذره ذره می‌شود. اما ناراحت نباشید چرا که همه کس شما اکنون خداوند است و او خوب بلد است که جواب حق را بدهد.
 
شهدای گمنام، بدانید نام شما است که باعث آوازه و شهرت ایران اسلامی شده. اکنون اگر هر جایی نام ایران اسلامی می‌درخشد، باید بدانیم که در پشت زمینه‌ی آن شهدایی بوده‌اند که برای این درخشیدن جان داده‌اند در صورتی که حتی اسمشان هم مشخص نیست.
 
بزرگترین دارایی یک انسان خونش است و چه راحت خون ریختید تا دارایی‌های دیگران حفظ شود. شما برای ناموس جنگیدید، برای حفظ حریم کشور و برای حفظ حرمت‌ها. اکنون تلاشتان بی‌نتیجه نمانده و شما به آنچه که می‌خواستید رسیدید. شما به دو چیزی که آرزویش را داشتید دست یافتید! یکی حفظ حرمت‌ها بود و یکی هم شهادت. شهیدان گمنام کشورم، شهادت گوارای وجودتان.
 
شهیدان گمنام، گمنام نیستند! آنها روحی بزرگ دارند، روحی که در پیشگاه خداوند به خوبی جلوه می‌کند و خداوند آن روح را مورد لطف خود قرار می‌دهد. چه بنده‌ایست که مورد لطف خدا قرار گیرد و باز هم گمنام شود؟ آری آنها گمنام‌اند اما گمنام جسم نه گمنام روح.

شهادت از برترين واژه هاي فرهنگ اسلامي و از مقدّس ترين مفاهيم معارف الهي است. شهادت اوج کمال انسان است، آنگاه که انسان تمام هستي خود را يک جا نثار معبود مي کند و قطره وجودش به درياي بيکران هستي مطلق مي پيوندد.

موضوع مورد بحث در این یادداشت، فرهنگ شهادت طلبی و تأثیری است که این فرهنگ می تواند در حفظ دین داشته باشد. برای روشن شدن مطلب، ابتدا به بحث انسان، دین، و شهادت پرداخته شده تا جایگاه و مسئولیت انسان در عالم، و رابطه او با خدا، خود و دنیا مشخص شود. عامل شهادت طلبی مؤمنان، عشق به خدا و شوق دیدار او و انجام دستورهایش برای تقرّب بیشتر به او و تقوای مطلوب او و محبّت و رحمت به بندگانش در دفاع از حقوق فطری و الهی آن ها و در یک کلمه، دفاع از انسانیت انسان ها است، شهادت طلبی، از مطلوب ترین و ارزشمندترین روحیات و ملکات فاضله انسانی نزد خدای سبحان به شمار می رود و فرهنگ آن از محبوب ترین فرهنگ ها نزد او است.

شهادت که نتیجه روحیه شجاعت و انتخاب آگاهانه است، مقاومت و پویایی جامعه را به دنبال دارد، چرا که ریشه در قدرت، قوت، صبر، استقامت، مبارزه با کفر، انسجام، آخرت خواهی و ظرفیت بالا دارد و این عوامل در مجموع، مقاومت جامعه را بالا برده و اجتماعی را متحرک و پویا و سازنده می سازد. شهیدان، مقاومت و پویایی جامعه را تضمین می نمایند و به جامعه ظرفیت روحی می بخشند و ضعف و سستی را از بین می برند و هر جامعه ای که افراد آن این گونه باشند، مشمول رحمت و نصرت خداوند هستند، و دیگر شکست نخواهند خورد.

در اين مکتب، از خود گذشتگي در راه خدا و دفاع از حق در بالاترين حد، ارزش گذاري شده است و فرهنگ ايثارگري و شهادت طلبي در متن اسلام از درخشش و ويژگي برجسته اي برخوردار است.

در تفکر شیعی، برترین کامیابی، بزرگترین پیروزی، والاترین مقام، بالاترین امتیاز، عظیم ترین فوز، نیکوترین نیکی، رفیع ترین مرتبت و عالی ترین رتبت و گرانمایه ترین درجه، رسیدن به فیض عظمای شهادت است و برای شهید، گرانبهاترین اوقات و شکوهمندترین لحظه ها و زیباترین زمان ها، ساعتی است که پیروزمندانه به دست دشمنان پست بیگانه به مرگ شرافتمندانه نائل گردد، و جام شهادت را به لب گرفته و آن را به بهای جان خریداری نماید.

مقام شهيد
شهيد مصداق عيني شهادت است با انتخاب آگاهانه و در کمال خلوص، هستي خود را يک جا به آفريدگار جهان تقديم مي کند و به سرچشمه بقاء و حيات، پيوند مي يابد.

شهادت قلّه کمال شهادت از برترين واژه هاي فرهنگ اسلامي و از مقدّس ترين مفاهيم معارف الهي است شهادت اوج کمال انسان است، آنگاه که انسان تمام هستي خود را يکجا نثار معبود مي کند و قطرة وجودش به درياي بيکران هستي مطلق مي پيوندد.

شهادت، اوج تعالی انسان است. در فرهنگ اسلام و به خصوص تشییع، ارزشمندترین و گرانبهاترین حرکت، شهادت است. شهید کسی است که با نثار جان خود، درخت اسلام را آبیاری کرده و فساد را ریشه کن می کند.

شهیدان، مقاومت و پویایی جامعه را تضمین می نمایند و به جامعه ظرفیت روحی می بخشند و ضعف و سستی را از بین می برند.

و در یک جمله می توان گفت که پر محتواترین عنوان، در راستای تکامل انسان، عنوان شهید است.
 
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcdfo0fjyt0xz6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما