تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۷
۰
plusresetminus
شاهد اقدام قاطعانه ریاست قوه قضائیه مبنی بر برخورد جدی با متخلفین و تخریب ساختمان هایی که بر خلاف ضوابط و مقررات در حاشیه و حریم بعضاً بستر رودخانه ها کرج در استان البرز ساخته شده است، هستیم که این اقدام عملی لازم و در خور تحسین و تشکر است و جای تاسف.
خبری اسفبار؛ اما شجاعانه و امیدوار کننده
به گزارش راه آرمان؛ این روزها دستور قاطعانه و شجاعانه ریاست قوه قضاییه مبنی بر برخورد جدی با متخلفین و تخریب ساختمان هایی که بر خلاف ضوابط و مقررات در حاشیه و حریم بعضاً بستر رودخانه ها کرج در استان البرز ساخته شده است موجی از قاطعیت را در جامعه ایجاد کرد که بعضی ها می گویند اینها اموال عمومی و حق الناس است که تخریب می شود چرا باید این کار به اینجا برسد؟

این اقدام عملی لازم و در خور تحسین و تشکر است و جای تاسف. این اقدام به مثابه این است که برخی از اجزای بدن انسان در اثر سهل انگاری آلوده و معیوب شده که تنها راه در امان بودن از گسترش آن و تضمین سلامت بقیه اعضا قطع و برداشتن عضو معیوب است. مانند قطع پایه بیماران دیابتی که از روی ناچاری قطع می شود.

این گونه ساختمان ها کم هم نیستند 19 باب آن در استان البرز متعلق به ارگان های دولتی است که یکی از آنها مربوط به قوه قضاییه بود و اولین تخریب نیز بود یکی دیگر مربوط به وزارت نیرو که خود متولی حفظ حریم رودخانه است و باقی مانده ۱۷ باب دیگر نیز به مرور تخریب می‌شوند اعلام می‌گردد و آن تعداد ساختمان ها که متعلق به افراد و بخش خصوصی است که تعدادشان زیاد است به مرور تخریب و صاحبان آنها و پشت پرده های شان معرفی می شود.

تازه این تعداد در حاشیه یک رودخانه شهری است چه تعداد از موارد مشابه در استان های ساحلی شمال و جنوب کشور و جنگل های خوش آب و هوا نظیر منطقه گردنه جیران، وجود دارد. جمع بندی این حجم از تخلف و سوء استفاده از نظر ریالی چه ارزشی خواهد داشت؟ و چه مقدار از هزینه ها از جیب مردم و چه مقدار از بودجه بیت المال بوده است؟ هزینه های هنگفت بخش خصوصی به عهده خودشان اما بودجه هنگفت مصرف شده از خزانه بیت المال با کدام مجوز و مصوبه و قانون بوده است؟

در خصوص هزینه های هنگفت در نقاط مختلف کشور در شمال جنوب شهر های بندری و اماکن گردشگری و سواحل دریا و دریاچه ها و رودخانه ها سوالاتی وجود دارد که اعلام رقم آنها و پاسخگویی به آن جزء مطالبه جدی است از قبیل:

مسئولیت حفاظت و حراست با کدام ارگان بوده است؟

مجری طرح های تفصیلی و جامع شهری چه سازمانی بوده و می باشد؟

مسئول صدور پروانه ساختمانی کدام اداره بوده و چگونه عمل کرده است است؟

واحدهای خدماتی نظیر آب، فاضلاب، برق، گاز، تلفن و غیره با کدامین مجوز انشعبات داده‌اند؟

ملاک صدور پروانه ساختمانی باکدام مالکیت و با چه کاربری بوده است؟

ضمائم اخبار 20:30 شبکه دو به تاریخ نهم بهمن ماه با چهره‌ها و مسئولینی را نشان داد که قاطعانه می گفتند اگر تخلفی باشد قاطعانه برخورد می‌کنیم چه شد و چه پاسخی دارند؟

هزینه احداث واحدها متعلق به ادارات و ارگان ها از کدام منبع تامین شده است؟

ملاک بهره‌برداری ساختمانهای عمومی چه بوده و چه کسانی استفاده می کرده اند؟

هزینه تعمیر و نگهداری و جاری اینگونه ساختمان ها از چه محلی تامین و و پرداخت می شده است؟

مگر ساختمان دولتی بدون مصوبه کمیته برنامه‌ریزی، تامین، تصویب و تخصیص اعتبار ساخته می شود؟ چه کسی یا چه کسانی
پای مصوبات موافقتنامه ها هزینه کرد ها را امضا کرده و اسناد را گرفته اند؟

دستگاه‌های نظارتی چه وظیفه‌ای داشته‌اند، چه کرده اند و چه پاسخی دارند؟

دیوان محاسبات که مداخله و نظارت مستقیم در دستگاه‌های مختلف داشته چه کرده و چه پاسخی دارد؟

تعلل، تأخیر و یا عدم اقدام به موقع مسئولان در دستگاه‌های مختلف که مصداق عینی ترک فعل می باشد چه برخورد کرده و چه پاسخی دارند؟ سهم آنها در این حجم عظیم و خسارت چقدر است که البته در استان کرمان نیز موارد مشابه وجود دارد.

چه تضمینی وجود دارد که در آینده چنین مواردی تکرار نشود؟

نویسنده: سید حسین صابری

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcbwab8arhb5sp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما